הרשות הפלשתינית תשלם 2.5 מיליון שקלים למשתפי פעולה עם ישראל

הכספים חולטו מהרשות לטובת פיצויים לפלשתינים ששיתפו פעולה עם ישראל. משרד עו"ד "ארבוס קדם צור" המייצג את התובעים: "מדובר בתחילתו של צדק היסטורי על מעשיה המזעזעים של הרשות הפלשתינית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/06/20 08:21 טז בסיון התשפ

הרשות הפלשתינית תשלם 2.5 מיליון שקלים למשתפי פעולה עם ישראל
שוטרי הרשות הפלשתינית אוחזים בחשוד בשת"פ עם ישראל, צילום: Najeh Hashlamoun / Flash 90

מדינת ישראל חילטה ביום חמישי האחרון כ-2.5 מיליון שקלים מכספי המסים של הרשות הפלשתינית לטובת פיצויים לפלשתינים ששיתפו פעולה עם ישראל. בפסק הדין התקדימי של השופט משה דרורי, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, שניתן במחציתה של שנת 2017 נקבע כי עשרות פלשתינים נחטפו בידי הרשות הפלשתינית מכיוון שחשדה כי הם פועלים לטובת ישראל. הם נכלאו ועונו עינויים קשים במתקני החקירות של הרשות.

פסק הדין שנפרש על פני יותר מ-1,800 עמודים קבע שהרשות חבה באחריות נזיקית כלפי 52 התובעים. בפסק הדין מפרט השופט דרורי את הקביעות המשפטיות אשר הובילו אותו לקביעתו ופורט את מסכת העינויים אשר עברו משתפי הפעולה במרתפי הרשות הפלשתינית לאורך השנים. באחד מהמקרים נקבע כי הרשות הפלשתינית אחראית על רציחתו של אחד מהעצורים, יהודי מצד אמו, שנרצח בידי אנשי הרשות בכלא בשכם בשנת 2002. נקבע כי אחיו למחצה, יהודי תושב קרית ארבע, הוחזק גם הוא בידי הרשות הפלשתינית ועונה בתקופת מעצרו.

בסוף שנת ‭ 2018‬ דחה בית המשפט העליון את ערעור הרשות על פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים שקבע כי "אין מנוס מלומר כי מדובר בהצבר ראיות שמהן עולה כי הרשות הפלשתינית על כל שלוחותיה נהגה באלימות חמורה, כולל  עינויים קשים, כלפי התובעים".

סכום החילוט המדובר הינו בגין שלילת חירותם של שלושה בלבד ממשתפי הפעולה עם ישראל, ובימים אלו דן בית משפט המחוזי בשלל מרכיבי הפיצוי ליתר משתפי הפעולה עם ישראל, סכום שעשוי להגיע למאות מיליוני שקלים.

בהודעת המדינה מטעם לשכת ההוצאה לפועל בירושלים נכתב כי לתובע אחד יועברו כ-‭550‬ אלף שקלים מכספי המסים של הרשות הפלשתינית, לתובע  שני יועברו כ-‭977‬ אלף שקלים ואילו לעיזבון התובע השלישי שנפטר בינתיים יועברו 911 אלף שקלים. סך הכל חולטו כ-‭2.439‬ מיליון שקלים.

עו"ד אריה ארבוס ועו"ד ברק קדם ממשרד ארבוס קדם צור המייצגים את התובעים: "אנו מברכים את מדינת ישראל על עיקול כספי הרשות הפלשתינית ומסירתם באמצעות ההוצאה לפועל לטובת מרשנו. מדובר בתחילתו של צדק היסטורי, על מעשיה המזעזעים של הרשות הפלשתינית ואנו מקווים כי בזמן הקרוב יפסוק בית המשפט פיצויים של מיליונים רבים גם בגינם של ראשי נזק נוספים".

צילום: ללא