טבילה בימי קורונה: "מקווה שלא עובד לפי כל ההנחיות - שלא ייתן שירות"

בתגובה לחשיפת 'כיפה' באשר לאי קיום הנחיות משרד הבריאות במקוואות שונים ברחבי הארץ, מגיבה דבורה אייפרמן - מנהלת אגף מבני דת במשרד הדתות ואומרת: "מקווה שלא עובד לפי כל ההנחיות המפורטות, שלא ייתן שירות בתקופת החירום"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/20 13:49 טו בסיון התשפ

טבילה בימי קורונה: "מקווה שלא עובד לפי כל ההנחיות - שלא ייתן שירות"
מקווה, צילום: Uri Lenz/FLASH90

בעקבות חשיפת 'כיפה' באשר לאי הקפדה על הנחיות משרד הבריאות במקוואות הנשים ברחבי הארץ, עד כדי סיכון בריאותן של הנשים הטובלות והבלניות, שוחחנו עם גברת דבורה אייפרמן - מנהלת אגף מבני דת במשרד הדתות.

כזכור, שאילתא שהוגשה לעיריית ירושלים, הציפה את סוגיית ההקפדה על הנחיות משרד הבריאות במקוואות בעיר בסימן שאלה גדולה, וחשפה כי חלק גדול מן ההנחיות אינן נשמרות, המים אשר אמורים להיות מוחלפים מידי יום, אינן מוחלפים בימי חגים ובמוצאי שבתות, וכן, ההגעה למקוואות אשר אמורה להיות בתיאום מראש ועל פי סדר, אינה מיושמת. גורם המעורה בנושא מעיד כי ברוב המקוואות בערים הגדולות המצב זהה, וכי המועצות הדתיות מתקשות מאוד ביישום התקנות. דבר המסכן את כל ציבור הנשים במקום.

לדבריה של גב' אייפרמן, ההנחיות מיושמות ברובן: "ההנחיות הן פשוטות, וגם השתנו מעט בימים האחרונים, לדוגמה, יש להגיע מוכנים למקווה ולקבוע תור מראש. היה צורך להמתין רבע שעה בין הטובלות וזה בוטל, היה צריך לחטא בין טובלת לטובלת וגם זה בוטל, הקלו גם בעניין החיטוי וכעת יש לחטא את המקווה פעמיים במשך הזמן שהוא פתוח, ההנחיות ברובן מיושמות. מבחינתי, מקווה שלא עובד לפי כל ההנחיות המפורטות, שלא ייתן שירות בתקופת החירום. ואני גם אומרת את זה לראשי מועצות דתיות.

בכל תקופת הקורונה, בלניות עבדו נורא קשה כדי לעמוד בהנחיות, זו הייתה תקופה לחוצה לכולם. אנחנו כן יכולים לומר שהיו בהתחלה קצת סטיות ובלבול, אבל כל מקרה שהגיע אלינו למשרד, טופל מול ראש המועצה הדתית כדי שיסדירו את הדברים ונזפנו כשהיה צריך. חידדנו כל הזמן את ההנחיות באופן תדיר, וגם אם היו מקרים חריגים, זה לא יכול להצביע על כל המקוואות, כי ברובם שמרו על הכללים".

 

כיצד ניתן לקבוע תור מראש אם אין מענה טלפוני בשעות מקודמות יותר?

"ממה שאני יודעת, בהרבה מועצות דתיות, מתקשרים למקווה בשעות הערב משבע או שש, כשהבלניות נמצאות וקובעים את התור". לשאלה כיצד יכולה הבלנית להתמודד עם העומס הכרוך בלהשיב לטלפונים ובטיפול בטובלות היא משיבה: "זו אמירה לא סבירה בעיניי ואסביר מדוע: במקוואות הגדולים יש יותר מבלנית אחת, והיום, כאשר נשים מגיעות מוכנות, יש יותר זמן, ופחות לחץ. הן נכנסות, טובלות יוצאות ונהיה קצת רגוע יותר מהבחינה הזו. אין המתנות, ואין דברים האמורים להסיח את דעתה של הבלנית. ואם מדובר במקוואות הקטנים, אז בכלל אין בעיה, כי אין כמות גדולה של נשים. הבלנית יכולה לקבל חמש שיחות טלפון. ואם יש בעיות פרטניות צריך לפנות למועצה הדתית".

 

אך בהנחה והדבר מקשה על תפקוד הבלנית בערב, האם אין מקום להוספת תקנים ושעות?

"זו טענה צודקת ונכונה, אין ספק שהמקוואות הם חלק מהותי מאוד שהעניק שירות בתקופת הקורונה. בזמן שמקומות ציבוריים נסגרו, דווקא הם הוחרגו בתקנות שעת החירום, ואין ספק שצריך להוסיף שעות ותקנים, אבל זו שאלה שיש להפנות למנכ"ל המשרד או לשר".

לאור העובדה כי נגיף הקורונה טרם נעלם, ואנו עדים לתחילתו של גל התפרצות נוסף, על המועצות הדתיות להיערך כראוי ולדרוש הגדלת מספר התקנים של הבלניות במקוואות, לצערנו, לא משום שהן קורסות תחת נטל העבודה בימים אלו, אלא מאחר ומדובר בסיכון ממשי לחיי אדם.

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן