ח"כ משה אבוטבול לכיפה: "אם שקד היתה נכנסת לליכוד כמו שרצתה היא לא היתה דואגת לציונות הדתית"

ח"כ אבוטבול (ש"ס) מספר לחדשות כיפה שהוא נפגע בשביל השרה חוטובלי: "ההתנהגות האובססיבית של שקד בכנסת היתה לא מקובלת", וטוען: "אם לא היו בעיות אישיות בין בנט לנתניהו, דרכם של ימינה לקואליציה היתה יותר מהירה"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 04/06/20 09:28 יב בסיון התשפ

ח"כ משה אבוטבול לכיפה: "אם שקד היתה נכנסת לליכוד כמו שרצתה היא לא היתה דואגת לציונות הדתית"
ח"כ משה אבוטבול , צילום: פלאש 90

בעיצומה של הסערה על הועדה למינוי דיינים בכנסת, ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) מסביר כי הציונות הדתית לא תפגע בוועדה למיני דיינים, אבל מזהיר את רבני צהר: "כדאי שהם יחביאו את התכניות שלהם לעוד שנים רבות - זה לא הולך לקרות"

מדוע ש"ס קיבלה את לידיה את הועדה למינוי דיינים והיא לא נשארה אצל הליכוד כמו שמקובל? 

"אנחנו נמצאים מועדון פוליטי שיש בו הסכמים קואליציוניים. מכוח ההסכם הפוליטי שכרתנו עם הליכוד, שעבדנו עליו במערכות הבחירות האחרונות, לא מזגזגים ומיד נגשים לכל בקשה שלהם, קיבלנו משרדי ממשלה וראשות ועדות - זה המשחק הפוליטי". 

ימינה כן זיגזגו? 

"היינו עם הליכוד בצורה די קיצונית, לא היתה פעם אחת שיושב ראש התנועה שלנו, אריה דרעי, היסס. הוא תמיד זה שפעל לחיבורים, אני זוכר שפעם אחת צעקו עליו שהוא מגזים עם הסכמי הנאמנות, אבל הוא הריח את זה שאנשים יכולים לזלוג מהגוש החוצה. הוא עשה עבודה נהדרת וגם לשדכן הכי טוב צריך לשלם משהו. צריך לקבל את זה באהבה והבנה, אבל זה לא אומר, חלילה, שיגרע מקומם של הציונות הדתית. גם הכיפה הסרוגה מקומה בממשלת ישראל ובוועדה למינוי דיינים. אני בטוח שההסכם שהיה, שליש למגזר החרדי הספרדי, שליש למגזר החרדי האשכנזי ושליש לציונות הדתית, יישמר במלאו כי אף אחד לא רוצה לשבור מסכמות.

זה לא פוסל אותנו מלכהן בראשות הועדה כמו שטענה ח"כ איילת שקד, שאנחנו מעריכים אותה מאוד. אני לא רוצה להשמיץ אותה, אבל ההתנהגות האובססיבית שלה שלשום בלילה במשכן הכנסת, היתה לא מקובלת". 

בנושא רבני הערים הציונות הדתית מקופחת מאוד. ש"ס לא מסכימה להאריך את הכהונה של הרב אריה שטרן, למרות שהיועצים המשפטיים אישרו את זה

"יש חוק שאוסר על המשך כהונה מעל גיל מסוים ואם היועצים המשפטיים אישרו לרב אריה שטרן הם צריכים להאריך בכל מיני מקומות בארץ ולא לעשות פוליטיקה על גבינו השפוף. לא יכול להיות שיהיה דין אחד לזה ודין אחד לזה. כשהייתי ראש עיריית בית שמש נאבקתי על הארכת כהונתו של הרב העיר, הרב משה ביטון, אבל קיבלתי לא נחרץ ממשרד הדתות. אם עצרו את הרב ביטון למה שיאשרו לרב שטרן? אולי מישהו אחר עושה עלינו סיבוב. צריך להיערך לבחירת רב נוסף, ואני בטוח שיגיעו להסכמה כמו שהגיעו בירושלים".  

בסוף הקדנציה הזו יהיו בחירות לרב הראשי, האם נזכה לראות רב ראשי מהציונות הדתית?  

"יש גוף בוחר שנמצאים בו מכל גווני הקשת. יש מרקם של גווני אוכלוסיה וכל אחר בכוחות המשחק שלו מנסה להשיג הישגים לעצמו. לא צריך בכל פעם שיש כישלון לבנט, שקד או סמוטריץ' להגיד החרדים השתלטו, היא מזכירה לי את האמירות של ליברמן. תארו לעצמכם שהיו אומרים על הרוסים או הערבים 'הם מתפשטים פה'. החרדים הם שק החבטות לכל דבר רע שקורה פה במדינה?

ימינה רוצים לריב עם נתניהו אז מוציאים את זה עלינו. אני יודע שדרעי וליצמן פעלו כדי שימינה יהיו בממשלה וזה בהחלט המקום שלהם, אבל תג המחיר שהם נתנו היה מחיר מאוד גבוה, שלא מתאים לגודל של ימינה. אחרי שהרב רפי פרץ נכנס לקואליציה הם נשארו חמישה, הם צריכים לבקש בקשה צנועה יותר ולהמתין לימים יפים יותר כדי לדרוש יותר. 

יכול להיות שלראש הממשלה היה חשבון עם בנט אחרי שהוא לקח את תיק הביטחון בצורה מאוד לא מתורבתת פוליטית. הוא דאג שידעו שהוא נפגש עם החברה של כחול לבן והצליח לקבל את התיק ככה. אם לא היו הבעיות האישיות, דרכם של ימינה לקואליציה היתה יותר מהירה. זו טעות שימינה לא תהיה בקואליציה דווקא בתקופה של החלת הריבונות, הם ממקמים את עצמם עם אנשי יש עתיד והרשימה המשותפת". 

רבים מבני הציונות הדתית רוצים לראות רפורמות והתחדשות ברבנות הראשית, זה משהו שאתה יכול להתחבר אליו? 

"יש לנו תורה אחת והיא לא משתנה, אנחנו לא נעשה רפורמות בתורה. אני מבין שישנם רבנים מארגון צהר, שמאוד רוצים לעשות רפורמות, כדאי שהם יחביאו את התכניות שלהם לעוד שנים רבות - זה לא הולך לקרות. לא יהיו שום רבני צהר שיכתיבו לנו את ההתנהלות שלנו בתוך הרבנות - הרבנות תשאר אותו הדבר. 

בנט ושקד רוצים להידבק בכל מיני פתרונות מהסוג שנותנת צהר, הרי הם רצו בכלל לעזוב את הציונות הדתית והקימו מפלגה חדשה בתחילת הדרך כדי לברוח מהם, עכשיו הם אומרים שהם רוצים לעזור לציונות הדתית? בגלל הפסדנו בפעם הראשונה הרבה דברים. 

באותו הלילה אני נפגעתי גם בשביל השרה חוטובלי. שקד צועקת עליה במליאה 'את בליכוד', אבל אנחנו זוכרים ולא שוכחים איך שקד מאוד רצתה והתחננה להגיע לליכוד, אבל הדלת נסגרה בפניה שם. אם היא היתה בליכוד היא לא היתה אומרת לחטובלי את מה שאמרה לה. חשוב לי להגיד לציבור הציוני דתי - מצבכם לא טוב, אלא מצבכם מצוין כי בתוך הליכוד ישנם חברי כנסת רבים מאוד שעוזרים לציונות הדתית והם לא ייתנו לשום משרד ממשלתי לא לטפל בנושאים של המגזר. 

בנט צריך להיות בלחץ כי ראשי ההתיישבות אומנם היו אצלו, אבל הם הגיעו גם לנתניהו ודרעי. לאט לאט הם יגיעו גם לאחרים וימינה יאבדו את הבכורה שלהם. אני קורא לבנט - תחזור הביתה, אחרת הציבור שלך יישכח איך כותבים את השם נפתלי בנט. שמעתי שימינה אמרו שהם יאתגרו את החרדים עם נושאי דת ומדינה, אני מבהיר להם שהם לא מאתגרים אותנו. על כל השמצה שלהם הם יקבלו חזרה בשיניים, וזה חבל".