200,000 ישראלים כבר נחשפו לקורונה

המספר הרשמי של חולי הקורונה המאומתים בישראל עומד על 17,169, אך מדגם סרולוגי ראשון בישראל מלמד כי כ-200,000 איש כבר נדבקו בקורונה. עורך הסקר: "מדובר בממצא שרחוק מאוד מהמצב המבוקש של חסינות עדר"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/06/20 10:26 י בסיון התשפ

200,000 ישראלים כבר נחשפו לקורונה
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

למרות שבימים האחרונים מספר חולי הקורונה נמצא בעלייה, מדינת ישראל נמצאת במצב טוב בעקבות הסגר שידענו. סקר נוגדנים ראשון מסוגו של משרד הבריאות, הצוות לטיפול במגפות ואוניברסיטת תל־אביב מלמד כי רק 2%-3% מהאוכלוסייה, ובמספרים בין 200 ל־300 אלף איש במדינת ישראל - נדבקו בנגיף הקורונה. 

המחקר המשותף הסתמך לראשונה על בדיקות דם בהן חיפשו נוגדנים מסוג IGG, המעידים על תגובת המערכת החיסונית של הגוף למפגש עם הנגיף. לרוב, תגובה כזו מתפתחת שבועיים-שלושה מיום החשיפה, והיא מופיעה גם אצל אנשים שנחשפו לנגיף אך לא פיתחו את תסמינים. הסקר נועד לתת למשרד הבריאות מידע שיסייע בניהול המגפה.  

לצורך הסקר נעשה שימוש בדגימות דם אנונימיות של 1,700 איש מכל רחבי הארץ ובכל קבוצות הגיל. הבדיקות נלקחו בחודשים מארס ואפריל, ומשקפות את מצב החשיפה לנגיף בשבועות שקדמו להן.

מניתוח הבדיקות עולה כי טווח האנשים שנחשפו לנגיף הוא בין 2%-3% מהאוכלוסייה. כלומר, כ-200-300 אלף תושבים פגשו את הנגיף בצורה קלה, שעוררה את מערכת החיסון לתגובה אך גופם לא פיתח תסמינים. הימצאות הנוגדנים הייתה קצת יותר גבוהה בגילאי 40-60, ונמוכה יותר בגילאי 0-19. שכיחות גבוהה יותר של נוגדנים כאלה נמצאה בגברים. שיעור בעלי הנוגדנים לקורונה היה גבוה יותר בירושלים ובתל אביב בהשוואה לחיפה.

בהתייחסו לחסינות עדר, פרופסור דני כהן, ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב, והיה בין עורכי הסקר, אמר:  "אם מדברים על 17,000 מקרים מאומתים של קורונה שנרשמו עד היום, הסקר שלנו מעלה כי על כל מקרה מאומת יש בישראל בין 11 ל-16 מקרים נוספים שלא התגלו. הממצאים מצביעים על כך שהסגר עשה את העבודה, ורק אחוזים בודדים באוכלוסייה נחשפו לנגיף. לכן, מדובר בממצא שרחוק מאוד מאוד מהמצב המבוקש של חסינות עדר".