הגיע הזמן: ארה״ב מכירה בפשעי הטרור של חמאס

בית המשפט הפדרלי בארה״ב בפסיקה תקדימית: ארגוני הטרור חמאס והג'יאהד האסלאמי עומדים מאחורי הפיגועים כנגד ישראלים ואמריקאים בעשור האחרון. המשמעות: תביעת פיצויי נזיקין בגובה מאות מיליוני דולרים מממשלות איראן וסוריה התומכות בארגוני הטרור הפלסטיניים

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/06/20 09:59 י בסיון התשפ

הגיע הזמן: ארה״ב מכירה בפשעי הטרור של חמאס
צילום: shutterstock

בתום מאבק משפטי שנמשך כחמש שנים, בית המשפט הפדרלי בוושינגטון שבארצות הברית בדק וקבע היום בפסיקה תקדימית כי מאחורי כל מחבל שהגדיר עצמו כ-"מפגע בודד" אשר ביצע פיגוע כנגד אזרחים ישראלים ואמריקאים על דעת עצמו לכאורה, עומד ארגון הטרור חמאס או הג'יאהד האיסלאמי אשר תמך בו, הניע אותו ואף תמך בו כלכלית גם לאחר המעשה. 

בשנת 2015 הגישה עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר תביעה בשם שבעה משפחות נפגעי טרור כנגד ממשלות איראן וסוריה בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, בגין אחריות ארגוני הטרור חמאס והג'יאהד האיסלאמי לרצף "פיגועי הבודדים" בגלי הטרור השונים בין השנים 2008-2018 שביצעו מחבלים "בודדים" שפעלו לכאורה ללא שיוך ארגוני, אך למעשה עם תמיכה מובהקת מצד ארגוני הטרור. מבין משפחות התובעים נמנים: טיילור פורס, ריצ'רד לייקין, מנדי ריבק ונפגעי הפיגוע בישיבת מרכז הרב, אשר מאחוריהם עמד ארגון הטרור חמאס במסווה של מפגעים בודדים. כמו כן, בית המשפט מצא ופסק כי ה-"מפגע הבודד" שפצע אנושות בירי מטווח אפס את יהודה גליק בשנת 2014 בירושלים, השתייך לארגון הג'יאהד האיסלאמי. 
 
על פי פסק הדין, ניתן לתבוע פיצויי נזיקין מממשלות סוריה ואיראן מאחר והן תומכות בארגוני הטרור חמאס והג'יאהד האסלאמי, לטובת משפחות נפגעי הטרור ולשם קביעת גובה הפיצויים ימנה בית המשפט מומחה שיאמוד את הנזק. על פי הערכת התובעת עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר מדובר בסכום המדיע לכדי מיליארד דולר. הכספים יעוקלו מאת נכסים איראניים וסורים ברחבי העולם ויועברו לקרן פיצויים ייעודית עבור משפחות קורבנות הטרור. 

לתביעה סייעו מומחי הטרור אריה שפיצן ונועה מרידור, שביצעו עבודת מחקר יסודית בכדי להוכיח את הקשר הישיר בין אותם המפגעים הבודדים לבין ארגוני הטרור שתמכו בהם, אשר לבסוף הובילו להפללת אותם ארגונים על ידי בית המשפט.

מובילת התביעה ומייצגת נפגעי הטרור, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר סיכמה: "מדובר בפסיקה תקדימית ובניצחון משמעותי לקורבנות הטרור. בית המשפט מצא שמאחורי כל מחבל עומד ארגון טרור, ולכן לא מדובר בגל פיגועים חסר שליטה, בו כל אחד יכול ליטול סכין ולדקור באקראיות יהודים, אלא מדובר במערכה מוכוונת ומתוזמנת של ארגון החמאס. ככזה, ייתכן וניתן היה למגר אותו באיבו, לו היתה מתנהלת מלחמה משפטית נגד ארגון החמאס, היינו עדים לפחות פיגועי דקירה או דריסה. כעת ברור לכל אחד, ש-״זאב בודד״ כפי שמכונה בתביעה, איננו ממש בודד, אלא מדובר בכנופיה של זאבים שעומדת מאחוריו תשתית טרור נרחבת, ולכן המלחמה צריכה להיות בשורשיו. אנו מברכים על פסיקת בית המשפט שקבע באופן חד משמעי כי ארגוני הטרור והמדינות התומכות בהן - ישלמו בסופו של דבר את המחיר״.