ראשי מועצת יש"ע בעימות על החלת הריבונות: "אתם מתנהגים כמו הרשות הפלסטינית", "יש פה התנתקות שקטה"

ראש המועצה המקומית אפרת וראש המועצה האזורית הר חברון בראיון משותף על החלת הריבונות. יוחאי דמרי, המתנגד לתכנית, חושף: "ראש הממשלה אפילו לא מוכן להיפגש איתי", לעומתו עודד רביבי מתריע: הם יפחידו את ראש הממשלה כך שבסוף התכנית לא תצא לפועל"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 01/06/20 12:19 ט בסיון התשפ

ראשי מועצת יש"ע בעימות על החלת הריבונות: "אתם מתנהגים כמו הרשות הפלסטינית", "יש פה התנתקות שקטה"
יוחאי דמרי ועודד רביבי , צילום: כיפה

בעוד חודש בדיוק צריך להתחיל תהליך החלת הריבונות על יהודה, שומרון ובקעת הירדן, אולם ראשי מועצת יש"ע עדיין במאבק בניהם האם התכנית טובה להתיישבות או בעצם מזיקה לה. כינסנו לראיון משותף את ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, ממתנגדי התכנית, שטוען שצריך להכניס בה שינויים, מול עודד רביבי, ראש המועצה המקומית אפרת, שתומך בה וקובע כי אם לא נקבל אותה זו תהיה בכייה לדורות. 

דמרי: "אני תומך בתכנית טראמפ, אבל אני טוען שצריך להכניס בה שינויים שלא יסכנו את התושבים ואת ההתיישבות. ברגע שאנחנו אומרים שאנחנו מוכנים לוותר על עומק ההתיישבות בהר חברון ולאפשר ללמעלה מ-25 אלף תושבים להיות מוקפאים מהיום הראשון, לא לבנות ולא להתפתח, זה נקרא לדמם ולנוון ובסוף אנשים יעזבו. מהרגע שנסכים לתכנית אנחנו מחויבים למדינה הפלסטינית העתידית וזו סוג של התנתקות שקטה. בתחילת הדרך דיברו על הקפאה באזורים אחרים, שיהיו נתונים לאיזשהו משא ומתן עתידי, אבל לא בתוך היישובים ולא ביישובים שתחול בהם הריבונות". 

מהרגע שנסכים לתכנית אנחנו מחויבים למדינה הפלסטינית העתידית וזו סוג של התנתקות שקטה.

רביבי: "יוחאי הצליח לבלבל אותי ואת הצופים שמכירים פחות טוב את התכנית. הוא אומר שהוא לא נגד, אבל אנחנו רואים קמפיין מתוזמן על ידי מועצת יש"ע, שהוא רווי אי דיוקים בלשון המעטה ואי אמיתות בלשון יותר בוטה. התכנית לא מדברת על מדינה פלסטינית או על הקפאה, היא גם לא מדברת על וויתורים וסכנות שחלק מהחברים מנסים להפחיד את הציבור בחוסר אחריות. התכנית מדברת על כך שמהיום הראשון, ויכולנו כבר להיות שם, יחול החוק הישראלי בשטחים נרחבים ביו"ש. בעבר מועצת יש"ע הובילה קמפיין כאלה, עכשיו הם מובילים קמפיין של 'כן, אבל', וככה אי אפשר להוביל ציבור. לאורך כל השנים הנהגת ההתיישבות רצתה שיחול החוק הישראלי על יהודה ושומרון, והנה אנחנו מקבלים מתנה כזאת מבלי שאנחנו עושים שום וויתור ומבלי שאנחנו מסכנים ומסכימים לשום דבר. הסכנה היחידה שישנה זה שאותם חברים שמתנגדים לתכנית יפחידו את ראש הממשלה כך שהיא לא תצא לפועל.

אנחנו רואים קמפיין מתוזמן על ידי מועצת יש"ע, שהוא רווי אי דיוקים בלשון המעטה ואי אמיתות בלשון יותר בוטה.

יש לנו הזדמנות פעם במאה שנה שיש לנו נשיא ידידותי בבית הלבן, אי אפשר לדעת אם הוא ייבחר פעם נוספת בנובמבר, ואנחנו מנהלים משא ומתן עם עצמנו כאילו באמת מישהו לוקח בחשבון את הדעה שלנו. זו חוסר הבנה וחוסר צניעות. זה אינטרס ישראלי לקדם את התכנית הזו, אם התכנית מוקדמת זה שם את ישראל במקום אחר במפה הבין לאומית. החברים רוצים לקחת אותנו למקום של הרשות הפלסטינית, שאומרים לא לכל יוזמה. במקום להגיד כן, אנחנו מקבלים אבל יש לנו הארות. בתכנית מדובר על החלת החוק הישראלי על שטחים נרחבים שבהם לא תחול שום הקפאה, ההפך - תהליכי התכנון והבנייה יהפכו להיות כמו של מדינת ישראל. כלומר, אין צורך בהחלטה של הדרג המדיני ואין מניעה מול האו"ם כי ארה"ב מבטיחה לנו זכות וטו והגנה כדי שנוכל לבנות. מעולם אלו שרצו את הכל לא הצליחו, אלו שאמרו עוד תלם ועוד תלם הצליחו". 

דמרי: "אני לא מוכן לסכן את התושבים שלי ולא מוכן לסכן עוד 25 אלף תושבים מתוך יהודה ושומרון. אין לי שום טענות לשגריר האמריקאי או לטראמפ, יש לי טענות לראש הממשלה שלי ולמי שמנהל את המשא ומתן בשמי. אני צריך להביא את האינטרסים שלי, אבל ברגע שהשגריר אומר שבתכנית הזו יש סימון גבולות למדינה פלסטינית, השטח של הרשות ורצועת עזה מוכפלים ויש חיבור בניהם, דבר שלא היה בהסכמי אוסלו והסכמים אחרים, זה מסוכן ויש פה אנשים שרוצים לזרות מלח בעיניים. בסוף אלוקים נמצא בפרטים, והפרטים האלו מסוכנים למדינת ישראל ולמפעל ההתיישבות. אני טוען שאפשר לקבל את החלת הריבונות כמו שאנחנו הבנו אותה בתחילת הדרך בינואר, שלא תהיה מדינה פלסטינית, יהיה אפשר לעשות לעשות שינויים במפה לטובת אינטרסים התיישבותיים ושלא תהיה הקפאת בנייה בתוך היישובים. אם שלושת הדברים האלה יבואו לידי ביטוי זה יהיה אחד שיתנגד לתכנית. הוויכוח שלנו הוא לא סמנטי ולא טקטי, הוא מהותי. ברגע שאני מכריז ריבונות אני אוטומטית מכריז גם הקפאה ולזה אני לא מוכן. בשבועיים האחרונים ראש הממשלה אפילו לא מוכן להיפגש איתי, ולי זה מדליק נורות אדומות האם מישהו מנסה להסתיר ממני מידע שאני כבר אולי יודע". 

בתכנית הזו יש סימון גבולות למדינה פלסטינית, השטח של הרשות ורצועת עזה מוכפלים ויש חיבור בניהם, דבר שלא היה בהסכמי אוסלו והסכמים אחרים, זה מסוכן ויש פה אנשים שרוצים לזרות מלח בעיניים.

רביבי: "ככל שיוחאי מדבר הוא תופס קו מאיים יותר ויותר. ראש הממשלה אומר שלא הסכמנו למדינה פלסטינית. כדי להתחיל בכלל את המשא ומתן הם צריכים להכיר בירושלים כבירת ישראל, לוותר על זכות השיבה, מכריזים ומבצעים פירוז בכל יו"ש. יוחאי מדבר על סכנה לתושבים שלו? המצב הביטחוני צריך להיות טוב. כל מה שמדינת ישראל זה 'כן, אני מסכימה'. כל מה שאנחנו מקבלים זה שיפור עמדות ומימוש החזון שלנו. אף אחד לא התחיל משא ומתן של גבולות ולא שרטט מפה של גבולות. המצב הביטחוני של היישובים המבודדים לא הולך להשתנות כי האחריות הצבאית והאזרחית הולכת להישאר בדיוק כמו שהיא היום. במקום שאנחנו נוביל את המהלך, אנחנו אלו שמתנגדים אליו. אני מכיר את חבריי ואת הכוחות שיש להם, וייתכן מאוד שהם יצליחו לסכל את התכנית וזו תהיה בכייה לדורות. לפני הבחירות מועצת יש"ע עשתה מאהל מחאה נגד ראש הממשלה וקראה לו מאהל תמיכה, אבל לא נתתם לו שום תמיכה. רציתם שהוא יחיל את הריבונות בלוחות זמניים לא אפשריים, שבוע לפני הבחירות ולחצתם אותו סתם. אתה אומר שאתה דואג לתושבים, אבל אתה דואג רק ל-25 אלף תושבים ומפקיר 500 אלף אחרים".