ישראל מסייעת לסעודיה להשתלב בהר הבית על חשבון טורקיה

מאז פרסום תכנית המאה ישראל מנהלת מגעים עם סעודיה שתשתלב במועצת הווקף האסלאמי בהר הבית. המטרה: למנוע כניסה של טורקיה להר הבית. ירדן תהיה שותפה לתהליך בתנאי שתשמור על מעמדה בהר הבית

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/06/20 07:42 ט בסיון התשפ

ישראל מסייעת לסעודיה להשתלב בהר הבית על חשבון טורקיה
הר הבית, צילום: SLiman Khader/FLASH90

ישראל וסעודיה מאחדים כוחות ומנהלים משא ומתן חשאי על מנת לאפשר לאחרונה להיות חלק מנציגי הווקף האסלאמי בהר הבית, שחזר לפעילות אמש. המשא ומתן נעשה בתיווך ארצות הברית, והחל כבר מחודש דצמבר מאז הכרזת תכנית המאה של דונלד טראמפ. דיפלומטים סעודים בכירים המעורים בפרטים דיווחו ל"ישראל  היום" כי: "מדובר במגעים רגישים וחשאיים אשר התנהלו בעמימות ובעצימות נמוכה באמצעות צוות מצומצם של דיפלומטים וגורמים  ביטחוניים בכירים מישראל, ארה"ב וסעודיה כחלק מהמגעים לקידום  תכנית המאה".

מטרת שיתוף הפעולה היא למנוע מהצד הפלסטיני לתת נציגות טורקית בהר הבית. מאז אירועי האלימות בהר הבית ובשער הרחמים, נתנו הנציגים הירדנים ששולטים במועצת הווקף בהר הבית נציגות גם לפלסטינים. מאז שהפלסטינים הפכו לחלק הם פנו לגורמים מטורקיה להיכנס גם כן ולממן פעילויות במתחם בהוראת ארדואן.

ירדן שהחלה לזהות את ההשתלטות הזרה, פנתה אל ישראל שתסייע להם להיפטר מהטורקים ואף תהיה מוכנה להכניס נציגות סעודית. ירדן וסעודיה אמנם אינם נמצאים ביחסים טובים, אך החשש כי טורקיה תשלט ותדיח את ההשפעה הירדנית במקום גדולה יותר. מנגד ירדן הודיעה כי על אף שתינתן נציגות סעודית בהר הבית, היא עדיין דורשת שישמר כוחה כמובילה במועצת הווקף. בנוסף תדרוש סיוע של מיליוני דולרים מסעודיה על מנת להדיח את ההשפעה הטורקית באזור.  

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן