הסוף לעיכובים? נכתב מתווה לעליית יהודי אתיופיה

המתווה שנכתב על ידי מנהיגים רוחניים ופוליטיים של קהילת יוצאי אתיופיה, מקווה שיביא לקץ עיכובם של 14 אלף יהודים שעוד נמצאים באתיופיה. המתווה כולל הכנת קליטה כבר באתיופיה בה ילמדו עברית ויכינו אותם לגיור

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/05/20 07:42 ג בסיון התשפ

הסוף לעיכובים? נכתב מתווה לעליית יהודי אתיופיה
עולים חדשים משבוע שעבר, צילום: פלאש 90

הוגש מתווה מסודר בהובלת ארגון "פנימה" המסדיר את עלייתם של יהודי אתיופיה שעוד נשארו מאחור, וטרם אושרה עלייתם. על ההסכם חתומים רבנים, קסים ועוד שורה של מנהיגים פוליטיים כולם מהקהילה של יוצאי אתיופיה. במתווה מתייחסים לאותם יהודים שממתינים כבר למעלה מ-20 שתאושר עלייתם, ובשל חוסר מתווה ברור העיכוב ממשיך. 

כותבי המתווה מלינים על כך שרוב העליות בשנים האחרונות נבעו מלחץ פוליטי, ומחוסר מדיניות מסודרת המאפשרת את עליית שארית הפליטה. בישראל היום פורסמה עמדת כותבי המתווה: "עד היום אין גורם שיודע באופן ודאי כמה ממתינים  בקהילות, ומספרם נע בין ‭ 7,000 ‬ל-‭14‬ אלף בני אדם. לאור זאת, מוסדות המדינה מעדיפים להימנע  מהעיסוק בסוגיה או לדחותו". המתווה יוגש לשרת הקליטה , פנינה תמנו שטה, המתווה יגיע לממשלה שם יקבעו את הקריטריונים הסופיים להגדרת העולים שישובו. 

המתווה כולל הכנת קליטה כבר באתיופיה, שם ילמדו עברית, יכינו אותם לגיור ותנתן להם הכשרה מקצועית. המתווה מגדיר כי כל מי שהוא "זרע ישראל" שאומת על ידי הקסים המקומיים, יהיה זכאי לעלות, גם אלו שסבלו מאנטישמיות ונאנסו להמיר את דתם. כותבי המתווה מקווים כי המתווה יאושר ויביא לקץ העיכובים ארוכי השנים למסורבי העלייה שעוד נמצאים באתיופיה.