מיוחד ל"כיפה": בתי הכנסת בארץ נפתחו, מה קורה בעולם?

קהילות רבות בעולם החלו בפתיחת בתי הכנסת לפי ההנחיות. בית הכנסת בפרנקפורט, גרמניה, שנפתח לפני כשבועיים, הוא הראשון שנפתח בעולם. בחלק מהמקומות מועברת רשימת המשתתפים למשרד הבריאות המקומי

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 24/05/20 14:39 א בסיון התשפ

מיוחד ל"כיפה": בתי הכנסת בארץ נפתחו, מה קורה בעולם?
בית הכנסת בגוואטמלה, צילום: הרב אליהו בירנבוים, רב עולמי, ראש מכון שטראוס עמיאל, מבית אור תורה סטון.

אמנם בישראל נראה כאילו חוזרים אט אט לשגרה, וכך גם בתי הכנסת שנפתחו מחדש בסוף השבוע שעבר, על פי הנחיות משרד הבריאות, אך ברחבי העולם התמונה קצת שונה. על פי נתונים, שאנו  מפרסמים כאן לראשונה, שנאספו על ידי 250 שליחים ברחבי העולם בעזרתו של הרב אליהו בירנבוים, רב עולמי, ראש מכון שטראוס עמיאל, מבית אור תורה סטון , רבים מבתי הכנסת נפתחו באופן חלקי ביותר, וללא מילוי תפקידם האמתי כמרכז הקהילה.  

בתי הכנסת שנפתחו חלקית: 

בלוזאן שבשוויץ - פותחים את בית הכנסת בחג השבועות אך עם הגבלות רבות, יש רישום דרך המייל ורשימת המשתתפים נשלחת למשרד הבריאות המקומי. עד 60 איש, חוץ מאנשי הביטחון, שמירת ארבעה מטרים מרובעים בין אדם לאדם, ואדם שאחראי על כל נושא הקורונה.

בציריך לא ניתן לקיים קידושים בבית הכנסת, מתפללים ומיד הולכים.

במלבורן באוסטרליה,ישנה הגבלת גיל למשתתפים, כאשר מעל גיל 70 הכניסה אסורה, כמו כן תהיה בדיקת חום בכניסה. ושם שם שומרים על מרחק של שני מטר בין המתפללים, תהיינה עליות לתורה אך ללא עליה פיזית לספר התורה עצמו, כמו כן, יקצרו את זמן התפילה, וגם שם לא יהיה קידוש"

במינכן בגרמניה - בית הכנסת פתוח זו כבר השבת השנייה, אבל רק לתפילת שחרית של שבת, גם בשבועות תתקיים תפילה רק בבוקר, כאשר ישנה חובת חבישת מסיכות,  שמירה על מרחק שני מטר, עד חמישים מתפללים, והרשמה מראש.

בית הכנסת הגדול בפרנקפורט - נפתח לפני שבועיים עם מגבלות. זה הבית הראשון שנפתח בעולם היהודי עוד לפני בתי הכנסת בישראל

באוסלו, נורווגיה, היו תפילות בשבועיים האחרונים, והתפילה מוגבלת לחמישים משתתפים עם רישום מראש, אין קידוש לאחר התפילה.

בוורשה נפתח בית הכנסת לפני שבועיים, אבל רק בשני וחמישי בבוקר ושבת בבוקר, בשבועות יהיה פתוח

בית הכנסת בטורינו
בית הכנסת בטורינוצילום: הרב אליהו בירנבוים, רב עולמי, ראש מכון שטראוס עמיאל, מבית אור תורה סטון.

בניו זילנד, וולנגיטון, פתחו לפני שבוע מניין מצומצם, עם מראש עד 15 איש, ושם מחכים להודעה שאמורה להגיע מחר מטעם הממשלה לגבי האפשרות להרחיב את מספר המתפללים לקראת שבועות.

באיטליה, בפירנצה, פתחו השבת, אך אסור לציבור לשיר בתפילה, מותר רק לחזן לשיר, וכולם כמובן במרחק שני מטרים.

כך גם בונציה, בית הכנסת נפתח השבת, אך המתפללים נשארו מחוץ לבית הכנסת, בלי ילדים, עם כפפות ומסכות, כשהעלייה לתורה מרחוק, ללא קידוש, וקיצור התפילה.

במודנה,פתחו את בית הכנסת השבת  עם כל ההנחיות מטעם הממשלה, בלי קידושים ובלי ילדים

בדנמרק, קופנהגן, פתחו השבת את בית הכנסת, ועל מנת לשיר בשעת התפילה, נדרש מרחק של 2 מטר בין המשתתפים. אך כאן אין מגבלה על מספר המשתתפים והדבר תלוי בשטח בית הכנסת, כך שבשל העובדה שבית הכנסת רחב ידיים, יש מקום ל- 200 איש.

בתי הכנסת שעדין סגורים:

בפריז, בתי הכנסת סגורים עדיין בחג השבועות, והם ייפתחו רק החל מהשני ביוני, לאחר חג השבועות,

בדרום אפריקה - התקיימה פגישה בין נשיא המדינה לראשי הדתות, וכרגע אין צפי לפתיחת בתי תפילה ובתי כנסת.

גם במנצ'סטר, אנגליה,בסקוטלנד, מקסיקו, קולומביה, ואורגוואי. בתי הכנסת עדיין סגורים וכך יהיה גם בשבועות, "כל בתי הכנסת בעיר סגורים, וכל המדינה בהסגר, הצפי לפתיחה הוא אולי בעוד חודש", אומר הרב בירנבוים על מקסיקו.

בארצות הברית ההנחיות נקבעות לפי מדינות, כאשר בניו ג'רזי לדוגמה, בתי הכנסת סגורים ומחכים להודעה מהמושל.

בית הכנסת בטורינו

בית הכנסת בטורינוצילום: הרב אליהו בירנבוים, רב עולמי, ראש מכון שטראוס עמיאל, מבית אור תורה סטון.

הרב בירנבוים מסביר כי  למכון שטראוס עמיאל יש כ - 250 רבנים מסביב לעולם,שאליהם שלח המכון  נוסח ל"טקס חזרה לבתי הכנסת". "הנחת היסוד היא שהעולם ממשיך להשתחרר, עם הרבה אי סדר ושינויים, ולפעמים הבדלים בין עיר לעיר בתוך אותה המדינה".

לדבריו,  חשוב להבין כי  "בחוץ לארץ בתי הכנסת הרבה יותר משמעותיים מהארץ, מדובר בבית, בקהילה, בתחושת שייכות, באים לבית הכנסת לא רק אנשים דתיים, אלא הרבה אנשים שרואים בזה חיבור, חיבור לזהות היהודית. לכן הכנו נוסח לטקס, כדי לציין את זה ולעשות מזה אירוע משמעותי".


להורדת הקובץ

עוד הוסיף הרב כי:  "מה שמאפיין את החזרה לבתי הכנסת, היא העובדה שאמנם בתי הכנסת נפתחים, אך ההנחיות מאוד מאוד מגבילות, ובעצם גורמות לכך שבית הכנסת עוד לא יכול למלא את תפקידו בקהילה יהודית בחו"ל. אמנם הקידוש בעיקרון  לא חשוב יותר מהתפילה, אבל ברור שיש לה חשיבות רבה, ולעתים יותר מהתפילה עצמה. כך גם הדרשה של הרב. האנשים שבאים לא באים רק בגלל חיוב התפילה, אלא בגלל צורך נפשי, זהותי. לכן מצד אחד ששון ושמחה ליהודים שפתחו את בתי הכנסת. מצד שני, זה עדיין לא בית הכנסת הרגיל, הנורמלי".

 

הרב בירנבוים

הרב בירנבויםצילום: הרב אליהו בירנבוים, רב עולמי, ראש מכון שטראוס עמיאל, מבית אור תורה סטון.

לגבי ההשפעה לטווח הארוך, אומר הרב בירנבוים,  כי לדעתו יחולו שינויים רבים, "אולי התפילות יתקצרו, אולי משפחות יחלו להתפלל לבד בבית ולקיים קבלת שבת מוזיקלית לפני השבת, אולי מתפללים מבוגרים יגיעו פחות. דבר אחד ברור, מודל הקהילות ומודל בתי הכנסת בתפוצות עומד להשתנות"

המידע התקבל משליחי שטראוס עמיאל מסביב לעולם, מניו זילנד ודרום אפריקה עד פולין ואיטליה, מארצות הברית ועד מקסיקו וקולומביה. 250 זוגות רבנים ומחנכים מסביב לעולם.