"חזרנו לשגרה מהר מדי. הווירוס לא עזב אותנו"

פרופסור גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל 'איכילוב', מוטרד מההקלות ההולכות ונערמות: "יש מקומות רבים במדינת ישראל בהם הוירוס הזה עדיין חי, נושם, ובועט, וברגע שאתה נותן לו הזדמנות הוא יוצא החוצה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/05/20 22:13 כז באייר התשפ

"חזרנו לשגרה מהר מדי. הווירוס לא עזב אותנו"
חוף הים בתל אביב, אתמול. חזרנו לשגרה?, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

פרופסור גבי ברבש, מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל בית החולים איכילוב, מוטרד מהחזרה המהירה לשגרה, אחרי הסגר והתפרצות הקורונה. בראיון לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM אמר ברבש כי החזרה לשגרה נעשתה מהר מדי, וכי הפתיחה המחודשת של בתי הספר במלואם, וכן החזרה הצפויה בעוד כשבוע להתקהלויות במועדונים ובאולמות אירועים, מטרידות מאוד. לדבריו, "הווירוס לא עזב אותנו, הוא חי ונושם".

קפצנו מהר מדי לחזרה לשגרה?
"התחושה שלי שכן, ובשני היבטים: קודם כל בעניין פתיחת הקפסולות בחינוך, ואני מאוד מוטרד מזה מאוד. ההיבט השני הוא היבט של פתיחת התקהלויות באולמות אירועים ופאבים, ואנחנו יודעים ממקומות אחרים שהם יכולים להיות הרי אסון". 

עדיין אין לנו אינדיקציה, אבל בבתי הספר יש לנו אינדיקציה
"גם בבתי הספר יש לנו אינדיקציה, ידענו שיהיו הדבקות. מה שמפתיע אותנו הוא שההדבקות התרחשו במקומות שלכאורה היו שקטים". 

כן. תל אביב, גוש דן. אנחנו שומעים על 3 מורות בבית ספר, ועל גננת בגן ילדים. השאלה האם זה גל שני או הפרפורים של הגל הראשון?
"זה לא גל שני, וזה גם לא הפרפורים של הגל הראשון. אנחנו יודעים שהווירוס הזה לא עזב אותנו, וכנראה שגם השבועיים שאנחנו מדברים עליהם לא מדויקים, ייתכן שחלק מהחולים מדביקים למשך יותר זמן. התוצאה היא שיש מקומות רבים במדינת ישראל בהם הוירוס הזה עדיין חי, נושם, ובועט, וברגע שאתה נותן לו הזדמנות הוא יוצא החוצה". 

מוטרד. גבי ברבש

מוטרד. גבי ברבשצילום: קובי גדעון, פלאש 90

אנחנו שומעים שהיום היה הכי גרוע מבחינה גלובלית - למעלה מ־100 אלף הדבקות ביממה על פי הדיווחים של ארגון הבריאות העולמי. 
"כל עוד שאין טיסות לארץ אני לא מסתכל כל כך מה קורה במקומות אחרים בעולם. אני חושב שהכוח של ממשלת ישראל, בלי להיכנס לסיבות לזה, לעמוד מול הציבור וללחוץ איפה שצריך ללחוץ".

זה הכל התחיל מאיקאה נכון?
"אני חושב שיש דוגמאות יותר טובות מאיקאה, וזה הים. ההנחיה לא ללכת לים או לא לטייל בפארקים בזוגות היא הנחייה לא סבירה. כשהציבור ראה את זה הוא איבד את האמון בהנחיות של הממשלה. הציבור צריך לראות שההנחיות הן רציונאליות, ברגע שזה לא קורה זה פוגע באמון שלו. אין שום הוכחות ששחייה בים היא בעייתית, והיה ויכוח דומה עם מושל קליפורניה שניסה לאסור הליכה לחופים, והוא נסוג מפני שהוכיחו לו שזה לא רציונאלי".

יש מדינות באירופה שכבר חזרו לשגרה לפני שבועיים, והתלמידים חזרו לבתי הספר. מה אנחנו יודעים עליהן?
"עד לרגע זה אני לא יודע על אף התפרצות בבתי ספר במדינות הללו. אנחנו יודעים על התפרצויות בפאבים, התפרצויות כתוצאה מייבוא, התפרצויות שהגיעו ממהגרי עבודה, וזו נקודה שצריך לשים אליה לב אצלנו". 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן