הנשיא בטקס האזכרה ליהודי אתיופיה: "המחיר הכבד של הכיסופים לציון"

בטקס הממלכתי ליהודי אתיופיה, שנספו בדרך לארץ מהאנדרטה בהר הרצל בירושלים, התגאה ראש הממשלה בחברי הממשלה בני העדה: "אני גאה מאוד לעמוד בראש ממשלה שלראשונה מכהנים בה שרה וסגן שר מקהילת יוצאי אתיופיה. הטקס התקיים בנוכחות נשיא המדינה, ראש הממשלה ושרת העלייה והקליטה ,בת הקהילה, פנינה תמנו-שטה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/05/20 11:07 כז באייר התשפ

הנשיא בטקס האזכרה ליהודי אתיופיה: "המחיר הכבד של הכיסופים לציון"
צילום: מארק ניימן /לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום (ה') בטקס האזכרה הממלכתי לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, שנערך בהר הרצל. עוד השתתפו בטקס ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יריב לוין, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שופט ביהמ"ש העליון דוד מינץ ונציגי המשפחות השכולות. את הטקס הנחתה אלמז מנגיסטו ובמהלכו ביצעה הזמרת עדן אלנה את השירים "המסע לארץ ישראל" ו"שושנים עצובות". אלנה ריגשה את הנוכחים המעטים שאושרו להגיע בשל מגבלות התקופה, בשירתה. במהלך ביצוע השירים פרצה עדן בבכי נרגש עת שרה על המסע לארץ ישראל. 
 

https://www.facebook.com/PninaTamano/videos/677895549673011

בדבריו של נשיא המדינה בטקס אמר: "קהילות ביתא ישראל עזבו ארץ מוכרת, אדמה, רכוש, ויצאו למסע מפרך כשהם נאחזים בכמיהה שהועברה מדור לדור: ירוסלם, ירושלים. לא רק את הכיסופים לציון נשאו עמם העולים לירושלים, אלא גם את המחיר, המחיר הכבד, של הכיסופים לציון."
 
״בספרו "המסע לא תם", מביא דני, אדינו אבבה, העיתונאי הישראלי יוצא אתיופיה, סיפור קורע לב של אחת מבנות הקהילה שעלתה ארצה. אני מבקש להביא בפניכם כמה מילים מתוך עדותה,״ אמר הנשיא והקריא מתוך הספר: "היתה לי אז תינוקת שנולדה באתיופיה כמה חודשים לפני שיצאנו למסע. היו לה עיניים יפות ופנים עדינות. את המסע הרגלי לסודאן היא עברה בשלום. במחנה היא חלתה קצת, אבל החלימה. התפללתי שנעבור כבר בשלום את הימים הקשים במחנה ונעלה במהרה כולנו לארץ. ואז, יום אחד, הגיע גם תורנו לעלות. השמחה היתה גדולה. הלבשתי את התינוקת בכמה שכבות של בגדים, ושמתי אותה על הגב, כמו שעושים באתיופיה. אבל כשירדתי מהמטוס הרגשתי קור בגבי. כעבור כמה דקות בישרו לי את הבשורה הנוראה ביותר שאמא יכולה לשמוע: התינוקת שלי מתה. עשיתי הכל כדי להביא אותה לפה בשלום, וברגע שהיה אמור להיות המאושר בחיי, נשאתי את גופתה על גבי".
 
"לא כולם שבו הביתה, לירושלים," אמר הנשיא בנאומו: "אבות ובנים, אחיות ואחים, נכדות וסבים, לא הצליחו לשרוד את הדרך. הם לא יכלו למסע הרגלי המפרך, לשודדי הדרכים, לרעב, למחלות, לתנאי המחייה הקשים במחנות המעבר. אנחנו נושאים את זכרם בלבנו, לעולם. ירושלים נושאת את זכרם, בלבה, לעולם. אהבתם לירושלים, בוערת כלפיד נצחי, שראשו מגיע עד השמים. עמוד אש, שמנחה לעם ישראל כולו, את הדרך. יהי זכר הנספים אחינו ואחיותינו אשר קיפחו חייהם בדרך לירושלים ולארץ ישראל חקוק על לוח ליבנו לעד."

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

 

ראש הממשלה נתניהו נשא גם הוא נאום במהלך הטקס והתגאה בשרה ובסגן השר, בני העדה, היושבים סביב שולחן הממשלה: "אני גאה מאוד לעמוד בראש ממשלה שלראשונה מכהנים בה שרה וסגן שר מקהילת יוצאי אתיופיה. אתם כבר יודעים שנמשיך לעבוד יחד, משום שהתחלנו בזה לפני חמש שנים כשהקמתי את ועדת השרים לטפל ולהאיץ את שילובם של יוצאי אתיופיה בחברה בישראל, עם הרבה הישגים, שאני לא אפרט כאן היום, ועם הרבה עבודה שאני לא אפרט כאן היום. אבל זו נקודת ציון לעם ישראל ולמדינת ישראל, שאתם נמצאים פה עכשיו בתפקידיכם, וזה סימן לבאות. אני מאחל לכם הצלחה גדולה בדרכם".

עוד הוסיף ראש הממשלה: "השנה אנחנו מקיימים את הטקס החשוב הזה בהיקף מצומצם, בגלל הקורונה. אבל איתנו נמצאים בלב ובנפש כל אחינו ואחיותינו, בני העדה האתיופית. בכל הדורות רציתם לחבק את ירושלים, ובדור הזה ירושלים מחבקת אתכם. עם ישראל מחבק אתכם. אני מלא הערצה למסע הארוך שעברתם, אני אומר את זה מכל הלב. מסע ציוני שנמשך דורות רבים, מאתיופיה לישראל. שמרתם על הגחלת היהודית 2,500 שנים, וראיתם בירושלים את פסגת חייכם. ירושלים הייתה משאת-נפש וגם מקור-עידוד בתקופות קשות".