אלכס קושניר מתנצל על סרטון הנידה: "טעיתי"

חבר הכנסת מישראל ביתנו מסביר למה התכוון בסרטון הפוגעני נגד יועצות ההלכה: "לא היתה לי שום כוונה לפגוע בציבור דתי או מסורתי" וחושש שנתניהו לא יחיל את הריבונות ביהודה ושומרון: "הוא ימסמס או ייקח את זה לקטטה פוליטית"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/05/20 16:19 כו באייר התשפ

אלכס קושניר מתנצל על סרטון הנידה: "טעיתי"
חבר הכנסת אלכס קושניר , צילום: כיפה

רגע אחרי שקמה הממשלה, חבר הכנסת אלכס קושניר (ישראל ביתנו) עושה חשבון נפש על סרטון הנידה שהוציא במהלך קמפיין הבחירות ומודה: "טעיתי". 

למה התכוונת בסרטון שהוצאת נגד יועצות ההלכה בקופות החולים, האם אתה רוצה להתנצל? 

"ראשית, אני כבר התנצלתי, אבל כנראה שתוך כדי מערכת הבחירות הסוערת לא שמעו. אני רוצה לחזור בי ולהתנצל. הסרטון הזה ירד. לא היתה לי שום כוונה לפגוע בציבור דתי או מסורתי, זה פשוט לא אני. אחת הטעויות שלי היתה ההכללה, הרי אני בעצמי נאבק נגד ההכללה. אני בן לעולים ולמרות שאני הייתי בצבא ואזרח טוב, אני עדיין מקוטלג. הכללתי, ועל זה אני מצר. 

המסר שרציתי להעביר האו שיש כאן סוג של כפיה דתית בכל מקום. אני חושב שהעיקרון שאנחנו צריכים להיצמד אליו זה חיה ותן לחיות, כלומר אני לא רוצה להפוך אף אחד לחילוני, אבל אני גם לא רוצה שיהפכו אף אחד לדתי. מה שקרה בתקופה האחרונה זה שכל המוסד הדתי נמצא בידי החרדים. בעייני החילוני הממוצע הצל של העסקנים החרדים מכסה על כל האספקטים בנושא הדת. לדוגמה: מי שילך לרבנות הראשית לא יפגוש שם אף אחד עם כיפה סרוגה, כולם שם חרדים. לכן אני חושב שהגיע הזמן שהיהדות שאנחנו מכירים, המחבקת והמכילה, היא זו שתתן את הטון ולא הקיצוניים". 

בכל סבבי הבחירות בחרתם שלא להיכנס לקואליציה של נתניהו. הייתם יכולים לשנות את הסטטוס קוו ולקחת מידי החרדים את המונופול על העולם הדתי, אבל בחרתם שלא. 

"אני הייתי חבר בצוות המשא ומתן גם בבחירות אחרי אפריל וגם בבחירות אחרי ספטמבר, לא היה שם שום רגע שבו החרדים היו מוכנים לוותר על משהו בנושאי דת ומדינה, כולל מינוי של רב ראשי. אנחנו אמרנו שיש מספיק רבנים מובילים שהם לא חרדים, שהיו יכולים להתמודד ולזכות בתפקיד הזה.

אבא שלי גר בארצות הברית ואחותי מגדירה את עצמה דתייה אורתודוקסית, וזה החיבור שלי לעולם הדתי, ואני מכיר יהדות אחרת, שמחבקת, מכילה ומבינה. כאן יש ממסד שהחליט שהוא לוקח בעלות על היהדות, לקח בעלות על הדת וזה לא מקובל, לא רק עלי גם על ציבורים דתיים לאומיים זה פשוט לא מקובל". 

בסרטון טענת שיועצות ההלכה באות על חשבון מיטות בבתי חולים. למה הכוונת? 

"אמרתי וטעיתי. היינו בתוך כדי מערכת בחירות והיתה הכפשה מאוד קשה, בעיקר של נציגי ש"ס ואריה דרעי, נגד ציבור העולים. אמירות כמו 'אני מצטער שיש כאן יותר מדי עולים מברית המועצות', אותן אמר בכנס בחירות באשדוד. מעבר לזה קראתי את הכתבה ב'מאקו' על יועצות ההלכה, ואני אומר לך -טעיתי. אין שום קשר בין הדברים. יחד עם זאת יש כאן כפייה דתית ותפיסת בעלות של הגורמים הקיצוניים על הדת ועל היהדות. אני חושב שזה מאבק משותף שלנו, גם של הציבור הדתי לאומי וגם של הציבור החילוני לאומי שמאמין בדבר הזה". 

תכנית המאה עומדת כנראה עומדת להגיע להצבעה בקרוב, מה תעשה ישראל ביתנו? 

"אנחנו כל כך עקביים בנושא הזה שזה כל כך פשוט. החוק על החלת הריבונות ביהודה ושומרון מונח עכשיו על שולחן הכנסת ומי שהגיש אותו זו סיעת ישראל ביתנו. לכן, ברור שאנחנו נתמוך בהחלת הריבונות גם ביו"ש וגם בבקעת הירדן, מתוך הבנה שיש קשר היסטורי בין עם ישראל לארץ ישראל ואין שום סיבה ש-450 אלף מתיישבים, שחיים היום ביו"ש לא יהיו שווי זכויות לאזרחים שגרים ברעננה ובתל אביב". 

אתה מאמין שנתניהו יחיל את הריבונות? 

"נתניהו הופך כל דבר לפוליטי ובוחן את זה בפריזמה של האינטרס האישי שלו. כשמנחם בגין רצה להחיל את הריבונות על רמת הגולן, הוא הביא את זה בשלוש קריאות ביום אחד, לא דיבר. היום, מרוב שאנחנו מדברים על זה, דעת הקהל מחוץ מתחילה להתארגן נגדנו. אם היינו עושים את זה ממזמן היו שוכחים מזה. אני מאוד חושש שגם את החלת הריבונות, שזה סוף סוף קביעת גבולות ברורים למדינה שלנו, הוא ימסמס או ייקח את זה לקטטה פוליטית".

במידה וכחול לבן לא תסכים לתמוך בהחלת הריבונות, האם אפשר לסמוך על האצבעות של ישראל ביתנו? 

"לנתניהו יש היום רוב בכנסת על החלת ריבונות. יותר מזה, יש קונצנזוס בעם על החלת הריבונות ולכן זה רק עניין של החלטה. אם היה לנו מנהיג אמיץ, שלא היה רק מדבר ימין אלא גם עושה ימין, זה כבר מזמן היה קורה".