חום קיצוני בישראל: שיא בצריכת החשמל ושרפות בכל הארץ

חברת החשמל מדווחת על שיא חדש בצריכת החשמל בישראל לחודש מאי, בפעם השנייה ברצף בתוך יממה. בשירותי הכבאות טיפלו ביותר משבע מאות אירועי שרפות ברחבי הארץ ביומיים האחרונים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 18/05/20 17:19 כד באייר התשפ

חום קיצוני בישראל: שיא בצריכת החשמל ושרפות בכל הארץ
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

גל החום נמשך, וצפוי ללוות אותנו לכל אורך השבוע. בחברת החשמל מדווחים אחר הצהריים (ב') על שיא חדש בצריכת החשמל בחודש מאי בכל הזמנים והיום, שנשבר בפעם השנייה בתוך יממה. 13,291 מגוואט נרשמו היום בישראל בשעה 13:51.

מדובר ב-599 מגוואט יותר מאתמול, 4.7% גידול בפסגה. שיא הביקוש לחשמל בכל הזמנים נרשם בתאריך 17.7.2019 והוא עמד על 13,568 מגוואט.

בשירותי החיזוי אומרים כי מדובר באירוע שרב קיצוני, שקורה פעם בעשרות שנים. חזאי חברת 'מטאו-טק, צחי וקסמן, הסביר ל-ynet כי  "יש כאן שילוב של שני מנגנונים מטאורולוגיים. בשכבות הגבוהות של האטמוספירה שורר לחץ אוויר גבוה, והוא גורם לכך שהאוויר נוטה לשקוע ולהידחס כלפי הקרקע. הפעולה הזו גורמת לאוויר להתחמם ולהתייבש, ואלו מנות החום שאנו מרגישים.
בשכבות הנמוכות נושבות רוחות מזרחיות שמקורן במדבריות ירדן, סוריה ואפילו ערב הסעודית, והמכניזם הזה הוא שמוביל ליצירת גל חום כל כך משמעותי, ממושך וסטטי למשך כמעט שבוע, תופעה שהיא בהחלט נדירה".

התחזית לשבוע הקרוב

התחזית לשבוע הקרובצילום: מטאו-טק, צחי וקסמן

גל החום בשילוב היובש והרוחות העזות הוא גורם משמעותי לשרפות רבות. נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, קיים אחר הצהריים הערכת מצב לבחינת מוכנות הכוחות המבצעיים להמשך ימי הקיצון בימים הקרובים המאופיינים בגל חום חריג, רוחות ויובש היוצרים תשתית  פוטנציאלית להתפשטות שריפות.

מתחילתו של  גל החום בסוף השבוע ניכרת עליה משמעותית של 72% אחוזים במספר אירועי השריפות ברחבי הארץ ובהשוואה לשבוע שעבר(רצ"ב גרף). לוחמי האש כיבו ביומיים האחרונים 685 אירועים מבצעיים של שריפות.

הערכת מצב בכבאות והצלה לישראל

הערכת מצב בכבאות והצלה לישראלצילום: כבאות והצלה לישראל

הנציב הנחה על המשך ההיערכות המוגברת של הכוחות המבצעיים, מערך המתנדבים ומרכזי השליטה. כן ימשכו הסיורים היזומים במוקדי מפתח בשיתוף קק"ל ורט"ג, הפעלת רחפנים ואיוש מגדלי תצפית.

בנוסף, טייסת הכיבוי האווירית אלעד ערוכה בכוננות גבוהה לסיוע הכוחות ותבצע סיורים יזומים במוקדי התלקחות פוטנציאלים. 
ביומיים האחרונים הופעלה הטייסת לכיבוי וצמצום נזקי שריפות ב - 10 מוקדי שריפות מרכזיים ברחבי הארץ, שניים מתוכם מעל קו ראשון של בתים שהיה חשש כי יעלו באש. שש מהשריפות התגלו וטופלו ע"י המטוסים במהלך פטרול יזום שגרתי אותו הם מבצעים לגילוי מוקדם של מוקדי שריפה. סה"כ בוצעו ביומיים האחרונים 74 גיחות ושישים וארבע שעות טיסות במהלכן הוטלו על מוקדי השריפות מעל 215,000 אלף ליטר של חומרי כיבוי מעכבי בעירה וקצף.

אתמול (א') הוציא נציב כבאות והצלה צו האוסר הדלקת אש בשטחים פתוחים בכל הארץ מחשש להתפשטות שריפות וסיכון חיי אדם ורכוש. הסנקציה על הפרת הצו הינה עד חצי שנת מאסר או קנס בגובה של עד 75,300 ש״ח.
                                                                             
הציבור מתבקש לגלות ערנות ולהישמע להוראות כוחות החירום. בכל מקרה של שריפה, או חשד לשריפה, יש לתקשר מיד למוקד 102 ולהזעיק את לוחמי האש.

צילום: כבאות והצלה לישראל