הרב אלי סדן לכיפה: "כל אדם אינטיליגנטי יכול לעמוד במבחני הפסיקה של היכל שלמה - זה עוד לא הופך אותו לפוסק הדור"

הרב אלי סדן, ראש מוסדות 'בני דוד' עונה לביקורת שנשמעה על החוברת החדשה שכתב, מסביר מה לדעתו מקומה של האישה בעולם הדתי: "הגל הפמיניסטי לא ייקבע את דרכה של התורה", ומספר מדוע רבני צהר לא הסכימו לחתום על ההסכמה לחוברת: "הם מאוד פגועים בגלל שיש קולות שטוענים שהם קונסרבטיבים"

מירב כהן, חדשות כיפה
כו באייר התשפ
,
20 במאי, 2020 17:07
הרב אלי סדן

הרב אלי סדן צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לרגל השקת החוברת החדשה, הרב אלי סדן, ראש מוסדות 'בני דוד' עונה לביקורת שנשמעה על החוברת ומסביר מה לדעתו מקומה של האישה בעולם הדתי: "האם זה נכון שנפנה את בנותינו לבית המדרש, שילמדו 14 שעות ביממה כדי לגדול בתורה?".

בביקורת שקיבלת על החוברת, שמתעסקת בחיבורים לעם ישראל, נכתב שאין ספרדים או נשים בין כותבי ההסכמה על החוברת. האם הביקורת מוצדקת?

"אחד האנשים שחתומים על ההסכמה של החוברת הוא הרב שמואל אליהו, עד כמה שאני יודע הוא לא בדיוק אשכנזי, הוא אסלי ספרדי. יש לי תשע בנות אשכנזיות לגמרי, גם אבא וגם אמא אשכנזים. שתיים מהן נשואות לחתנים ממוצא מרוקאי, אחת מהן לחתן ממוצא תימני ואחת לחתן ממוצא כורדי. הסיפור של עדות זה מיחזור פוליטי, אינטרסנטי,  דבר שהיום הוא כבר לא רלוונטי. בשנות ה-50, 60, 70 עדיין היו בעיות בנושא הזה, היום במכינה בעלי לפחות 50 אחוז מתלמידים הם ספרדים, חלק גדול מהתפילות הם בנוסח ספרדי ובמכינה אי אפשר להבדיל בין ספרדי לאשכנזי. במכינה אין שיעור הלכה שלא מתייחס גם לפסיקה האשכנזית וגם לפסיקה הספרדית. 

זו דינמיקה של העבר, היום, מבחינת נישואין, אני לא מכיר מישהו שרוצה או לא רוצה להתחתן עם מישהו או מישהי בגלל שהוא מעדה אחרת, אנחנו חיים יחד ואוהבים אחד את השני. יש ישיבות כמו 'פורת יוסף' שהם רק לספרדים וש"ס בנתה את עצמה כדי לחזק את הציבור המזרחי עם מסורות של העבר". 

האם הציונות הדתית לא צריכה לעשות חשבון נפש על היחס שלה לעדות המזרח? 

"אני חושב שבעבר, מסיבות שאני לא מרגיש שאני רשאי לנתח אותן כי לא הייתי בתוך העניינים, הרבה אנשים מעדות המזרח הרגישו שהם לא בתוך הציונות הדתית, ומזה קמה תנועת ש"ס. ש"ס בידלה את עצמה מהציונות הדתית, וכיום יש הרבה שמצטערים על מה שהיה. לדעתי יש פה סוגיות שקשורות ליחס למדינת ישראל, האם בבתי כנסת של ש"ס אומרים בשבת תפילה לשלום המדינה? אני יודע שלספרדים ציונים אין שום בעיה להשתלב בשום ישיבה. אני לא מכיר שום ישיבה שלא תקבל בחור בגלל שהוא ספרדי ואני לא מכיר אדם שלא ירצה להתחתן עם מישהי בגלל שהיא ממוצא ספרדי - זה הכל שחזורים מהעבר. כתוצאה מזה נגרם קרע פוליטי שבו הציונות הדתית הפסידה הרבה אנשים שהיו בעלי רקע ציוני, על ידי הליכה שלהם לכיוון החרדי הפסדנו אותם. הם הרוויחו אותם בהיבט הדתי, מכיוון שש"ס עשתה החזירה בתשובה הרבה מאוד אנשים. אני מעריץ גדול של הרב עובדיה יוסף ומפעל התורה שלו, אבל היום להמשיך ולדבר 'למה לא ספרדי' זה לא לעניין. אני ביקשתי הסכמה מרבנים שאני איתם במשא ומתן, מה לעשות שהרבנים בצהר ובבית הלל הם אשכנזים?". 

רבני צהר, הרב שרלו והרב סתיו, לא חתומים על ההסכמה לחוברת החדשה שיצאה

"נכון, כי הם באמת לא רצו להסכים מפני שיש בנינו פערים. אני חושב שהסיבה העיקרית שהם לא חתמו זה לא בגלל חוסר הסכמה אידאולוגית, אלא בגלל שהם מאוד פגועים מהקולות שאומרים שהם קונסרבטיבים או ניאורפורמים. הם מסכימים שרב במאחד על המפריד, אבל אחד מהם אמר לי 'אני באופן אישי מסכים עם מה שאמרת בחוברת, אבל כאדם אני מייצג ארגון, אני יודע שאם אני אחתום הרבה מאוד קולות יגידו לי - איך אתה חותם על האדם הזה?'

יש בנינו עדיין מחלוקות, וכשאתה מסכים עם החוברת אתה כביכול מסכים עם אגף אחר בציונות הדתית - החרד"לית. יש גם רבנים אשכנזים חרד"לים שביקשתי שיחתמו ולא הסכימו לחתום. המתח שקיים בין זרמים שונים בציונות הדתית לא מתבטל בגלל החוברת. בחוברת הבעתי שתי עמדות יסודיות שאני רוצה שהן ישמשו בסיס להמשך הדיון, הרובד האחד הוא שגם אם אנחנו לא נגיע להסכמות ביחס לכל מיני פרטים, אבל יש לנו יכולת להגיע להסכמה שהשליחות הציבורית הכלל ישראלית שמחברת תורה ומדינה היא יותר חשובה מבחינה אמונית, היסטורית, פוליטית ופרקטית. צריך לזכור שאנחנו ביחד באותה משפחה, שמנסה להוביל את מדינת ישראל לכך שהתורה והמדינה זה דבר אחד. הדבר השני הוא שאם נצליח לגבש רבנים מכאן ומכאן שיסכימו לשבת שעות ארוכות ולהקשיב אחד לשני, נוכל לצמצם את טווח המחלוקות. לא חושב שנוכל לבטל אותן, אני לא חי בדמיונות. יבוא יום בעזרת ה' ויהיה לנו סנדרין ואז כל המחלוקות יגיעו לשם. הם יתווכחו ובסוף תהיה ההצבעה וכך תתקיים המצווה של אחרי רבים להטות ותהיה לנו תורה אחת".

"מקומה של האישה בתהליכי הפסיקה זה נושא שצריכים להתיישב הרבנים ביחד ולהגיע לאיזושהי מסקנה"

הרב מדבר על הסכמה של רבנים גברים, אבל מתעלם מחלק נכבד מהאוכלוסייה, רבניות, תלמידות חכמים, שהציונות הדתית גידלה

"אני חושב שאין מישהו בציונות הדתית שחולק על זה שנשים צריכות ללמוד תורה, אחד הנושאים שיש עליהם וויכוח הוא שבמשך כל הדורות פוסקי ההלכה היו גברים, אבל זה בגלל שזה דור מיושן, עכשיו אנחנו צריכים תורה חדשה שבה האישה צריכה להוכיח שהיא יכולה לעשות כל מה שגבר יכול לעשות. יתרה מזאת, הם חושבים שעולם הרבנים לא צריך לדאוג רק שיהיו רבניות, אלא שיהיו רב ראשי ורבה ראשית ויהיו אותה כמות של רבנים כמו כמות הרבניות. יש כאלו שחושבים ככה ויש כאלו שאינם חושבים ככה.

הוויכוח הזה מעולם לא התנהל בתוך בית מדרש עם הקשבה הדדית, אלא התנהל על גלי התקשורת. הפמיניסטיות והתקשורת נהנית ללבות את העניין הזה. יש כאן דמוניזציה שעושים כשחושבים שמישהו רוצה לקחת את הנשים להחזיר אותן אחורה למטבח ולקשור אותן - זה הכל בגלל שלא נעשה דיון רציני. הנושא של מקומה של האישה בתהליכי הפסיקה זה נושא שצריכים להתיישב הרבנים ביחד ולהגיע לאיזושהי מסקנה". 

השיח שאתה מדבר עליו הוא שיח בין גברים, כדי לברר את מקומה של האישה אי אפשר שלא לקיים שיח שוויוני עם רבניות ושהן יהיו חלק מהדיון

"עד היום בכל הדורות פוסקי הלכה וגדולי הדור, כולם בלי יוצא מהכלל, היו גברים. יש נשים שחושבות שזו טעות, אלפי שנים עם ישראל לא הבין את מקומה של האישה. אני לא חולק על העובדה שהרבה דברים השתנו במציאות לטובה. אספר לך סיפור, כשאני התחתנתי עוד לא היו טיטולים לתינוקות, ואת יכולה לתאר לעצמך מה זה לחיות כשיש לך שלושה ארבעה ילדים בבית ואין טיטולים. באותה תקופה הייתי אברך צעיר במרכז הרב, עברתי ליד חנות וראיתי מכונה לייבוש כביסה. אני חוזר הביתה ואומר לאשתי 'גיליתי דבר מדהים - מכונה לייבוש כביסה'. היא אמרה לי 'אתה צפונבון, גדלת בצפון תל אביב, עזוב שטויות אני נהנת מזה אני תולה כביסה'. אמרתי לה 'בואי נעשה ניסיון, כמה זמן את מגדישה לתליית כביסה? בסוף השבוע קיבלתי לו"ז. אמרתי לה 'את אוהבת ללמוד מהר"ל, כמה דפים תצליחי ללמוד בשעה?'. אמרתי לה אם אני קונה את המכונה לייבוש כביסה, בשנה את יכולה ללמוד ספר וחצי עד שני ספרים של מהר"ל, זה לא שווה את זה? זה שבר אותה כי היא באמת אוהבת ללמוד מהר"ל, לקחנו הלוואה וקניתי את המכונה ומאז אשתי גם מלמדת מהר"ל. למה אני מספר את זה? ברור שאם אנחנו יכולים להעזר בכל האמצעים הטכנולוגים ובעזרה של הבעל כדי שנשים תהיינה משכילות בכל התחומים של החיים, ויותר מזה שיהיו משכילות בתורה אז זה טוב. 

אם הרבנים ישבו ביחד ויגידו שצריך גם רבניות אז יהיו גם רבניות, אבל אי אפשר ללכת לפי מה שהתקשורת קובעת, שהגל הפמיניסטי של העולם הגויי ייקבע את התכנית של התורה. התורה לא מתאימה את עצמה למציאות, אלא היא קשובה למציאות ומתאימה אותה אליה. התורה יודעת איך להסתדר עם המציאות כבר אלפי שנים בגלל שהיא מתאימה למציאות, אבל זה דורש אחריות. 

אני רב מאוד קטן, אבל אני יכול להגיד שהתורה שאני מלמד זה בזכות מספר שנים ניכר שבהם למדתי 14 שעות נטו ביממה, לא פחות מזה. בתוכם הייתי מסתגר 6-8 שעות בכולל, עד 2 בלילה, ושם קניתי את הדבר. האם זה מקרה שנשים לא עסקו בכך שנים? כתבתי בחוברת שגם רבנים ורבניות פמיניסטיות יסכימו שיש לאישה נכס שאסור לוותר עליו - הכישרון הנשי שאותה כינה החכם מכל אדם 'חכמת נשים בנתה ביתה' והאימהות. האימהות קשורה לרצון ללדת ילדים, להריון ולהנקה. ללדת ילדים זה לא דבר טכני, זה כישרון נשי שאי אפשר לוותר עליו. כל מה שאנחנו רוצים זה אישה שצריכה ורוצה לבטא על עצמה, זה יהיה על גבי הכישרון זה שאין לו תחליף. רק האישה יכולה לעשות אותו, ולכן זה לא דיון בכלל. אם זו העמדה שלנו, אז יש שאלה האם נכון שנפנה את בנותינו לבית המדרש שילמדו 14 שעות ביממה כדי לגדול בתורה, או שמישהו חושב שאפשר ללמוד את התורה בקלות. לעמוד במבחני הפסיקה של היכל שלמה כל אדם שהוא קצת אינטיליגנטי יכול לעשות את זה יחד עם הרבה דברים נוספים, זה עוד לא הופך אותה לפוסק הדור. 

ישנן הרבה נשים מוכשרות שיכולות ורוצות, מעבר לתפקוד שלהן כרעיה וכאם, לעשות הרבה דברים חשובים ואני מעודד את זה, כתבתי את זה במפורש בחוברת. אישה צריכה, לא רק יכולה, ללמוד תורה בעמקות באמונה והלכה, אבל אין מי שחולק על כך שאסור שאישה תוותר על מימוש הכישרון הנשי והאמהי שלה כי זו טובת האומה וזו גם טובתה האישית. אני חושב שכשיש אישה שלא מממשת את הצד הנשי שלה בחיי משפחה ואת הצד האמהי שלה כאמא, היא מפסידה בחיים שלה. יכול להיות שיש רבנים שחושבים שאישה לא צריכה להיות בציבוריות. למה? משום צניעות. כלומר אישה יכולה להיות שד, אבל בגלל ענייני צניעות הם מעדיפים שהיא לא תהיה במקומות האלו, אבל יש רבנים שחולקים על זה". 

20.05.2020

1. לכבוד הרב סדן שליט"א (מאיר)

יישר כח על הרצון לאחד ולאגד את השורות בציונות הדתית. אחדות היא בהחלט דבר חשוב ומבורך. אך זה לא יצלח. בית המדרש של כבוד הרב קרוב בדעותיו הרבה יותר אל כל חרדי ליטאי ממוצע, מאשר אל רבני בית הלל. אם אתה מחפש אחדות, נַסֵה איתם, יש לך איתם מכנה משותף רחב הרבה יותר

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

2. או תורה או אמהות? (תלמידת חכמים)

אם הרב טוען שהפמיניסטיות מדברות רק בתקשורת, אולי כדאי שניתן להם להורות הלכה וכך לא יחפשו שם.
בנוסף, הטענה שאישה שלומדת תורה אינה מנצלת את ״כשרונה הנשי״ באמהות גם אינה מחזיקה מים מכיוון שלא ידוע לי כמעט על נשים מורות הלכה שאינן ברוכות בילדים ב״ה.

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

3. מצוות לימוד תורה לא קיימת אצל נשים רק כדי לדעת ולא לשם הלימוד עצמו. (שלום)

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

4. פוסק הדור (דוד)

זה מה שקורה בסוף למגידי שיעור במכינות,שזה קצת יותר,אם בכלל,תיכון דתי.הם מרגישים ודאי פוסקי הדור

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

5. ל2 (י)

זה לא מה שהרב אמר, הוא אמר שללמוד 14 שעות זה לוותר על הנשיות

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

6. אז מה הופך אדם לפוסק גדול? (ש)

אלפי שנים לא היו נשים במדע, לא היו נשים שופטות, לא היו נשים כמעט בשום תחום של עשייה. והיום ברוך השם זה הולך ומשתנה זה השתנה. צריך להיות עיוור לגמרי כדי לא להבין שבעניין הזה עולם התורה שיקף את המצב בעולם הכללי. מספיק להשוות למשל את ההלכות בתחומים האלה בימי הביניים של פוסקים אשכנזים לעומת פוסקים ספרדים ולראות שאלה מושפעים מהנצרות ואלה מהאיסלאם. בעניינים האלה ההלכה לא מנותקת מהסביבה.

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

7. מי שכתב את הקריאת כיוון אחרי הגירוש הוא פוסק הדור? (שי)

אחרי הגירוש, בהיותינו כאובים ודואבים, יצא הרב אלי סדן בחוברת שהופצה בעיתונים ברוח של קריאת כיוון לציונות הדתית.
אחד מפוסקי הדור בציונות הדתית היה אז הרב אברהם שפירא זצ"ל דיין, ראש ישיבת מרכז הרב, והרב הראשי לישראל לשעבר.
הוא פסק בצורה חדה וברורה שכל חייל חייב לסרב פקודה.

אך מספר חודשים לאחר הגירוש, בהיותינו כאובים ודואבים, יצא הרב אלי סדן בחוברת שהופצה בעיתונים ברוח של קריאת כיוון לציונות הדתית. בחוברת זו הוא הביע כיוון אחר לגמרי ממה שפוסק הדור - רב אברהם פסק בצורה נחרצת. וכתב שלא צריך לסרב פקודה לגרש יהודים מביתם ולמסור את ארצנו למחבלים.

הרב אלי, בחוברת זו חינכת את הדור, לכך שכל רב יכול לחלוק על גדולי הדור... אחרי החינוך הזה, אין מה להתפלא שבחור צעיר כמו עו"ד אלעד קפלן חולק עליך. או שאברהם סתיו יוצא בריש גלי באינטרנט נגד הרב טאו, והאורחותיך למדני...
ככה לא בונים דור..
שערי תשובה לא ננעלו...

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

8. ל-6 (דניאל)

אתה (או את..) כותב שככל דבר במעמד האשה גם הנושא הזה אמור להשתנות
עכשיו שאלה לי אליך הרי ברור (אני לפחות מתפלל ומקווה) לך שכאדם דתי מחאת המכנסונים למרות שהיא מאד "אין", עדיין אינה רלוונטית כלפי הדתיים כיוון שהיא נוגדת לחלוטין את ההלכה ואת ההשקפה
אם אתה רוצה אתה יכול להתווכח תכלס עם הרב סדן האם יש בעיה הלכתית או השקפתית או שתיהן בזה שנשים יהיו מורות הלכה ורבות
לגבי ההשוואה שעשית בין התרבות של פעם להיום, אני חושב שהחינוך שלך לקוי אם אתה מזלזל בתרבות היהודית של פעם, האמת שרק עכשיו קראתי את סוף התגובה שלך אז אני מבין שאתה סתם טמבל (: בהצלחה

דווח על תגובה לא ראויה
20.05.2020

9. למה צריך נשים בהנהגה ? (אלי יוסף )

למה צריכים נשים בהנהגה ?
מאד פשוט , כי הרבנים נכשלו..במה מדובר ? הרבנים שותקים שנים שמדינת ישראל מסייעת צבאית לכוחות רצחניים לבצע רצח עם ופשעים נגד האנושות
פניתי לרבנים , הוציאו הרמב'ם ואמר שזה אסור. וכאן יצאו מידי חובה. זה כישלון. זה מוגבלות רגשית. ברור שהרמב'ם ראוי לציטוט. אבל זה לא חי. לא מרגישים כאב שאנחנו מסייעים לרצח עם. 382000 נשים ילדים וגברים נרצחו בדם קר עם הרבה נשק שלנו רק בדרום סודן. לא קבעו צום , לא תפילה - כלום.
לכן , צריכים נשים עם תכונות נשיות בהנהגה. דבר שלא קיים היום. יש נשים עם תכונות גבריות . התורה אמור לחמש לרגישות , לחמלה לרחמים. ונכשלנו . היום אנחנו זורעים זרעים של חורבן ורבני ישראל שותקים. אני לא רב , ואני לא תלמיד חכם. אבל יש לי נכדה בת חמש. היא יודעת שילד מתפרע בגן , הגננת לוקחת אותו לצד ומרגיעה אותו. היא יודעת שהיא לא תתן מקל לילד להרביץ לילדים. לכן יש לשלוח השופטים , הפוליטיקאים , הרבנים חזרה לגן הילדים שיספגו קצת תום לב. כי סטינו מהדרך האנושית הדרך של התורה , בצורה מחרידה.

דווח על תגובה לא ראויה
21.05.2020

10. מכינת אלי-טה (יניב חבשוש)

דווח על תגובה לא ראויה
21.05.2020

11. הפעם אני חולק על הרב סדן אפשר גם וגם (אריק)

אמנם נשים יולדות ומניקות ומצד שני גברים הולכים לחודש מלואים בשנה .
עכשיו תכלס בודקות טהרה מבינות יותר בטהרת המשפחה מכל רב מוכשר ככל שיהיה גם שמומחה במראות כתמים . הרבה שאלות אינטימיות אשה דתית תשאל תלמידת חכמים ולא רב עקב צניעות ואולי אפילו בושה . ישנם רבנים שלא מכירים את המטבח ואני לא יודע כיצד מסוגלים לפסוק באיסור והיתר כשרות ומצוות תלויות בארץ ועוד..
אז כיום נחוץ גם רבניות שיודעות הלכה ולא רק קוראות טקסטים כדי לעזור לציבור הנשי .
כמובן רבניות פוסקות הלכה אמורות ללבן סוגיות עם רבנים פוסקים גדולים .

דווח על תגובה לא ראויה
24.05.2020

12. ל-11 הרב סדן צודק במאה אחוז (אודי)

כל יועצות ההלכה אם הם כבר יודעות משהו הו יודעות ברמה מאד פשוטה, לא יותר מאברך רגיל וזה עוד לא עושה אותן"פוסקות" הלכה.
אני לא מדבר על זה שרובן ממש לא יודעות הלכה ורק מנסות להקל בהלכה ככל שאפשר, תתסתכל ב"תשובות" שלהן ותראה עד כמה הבורות שלהן מביכה ועד כמה הן לא יודעות, וזה מגיע למצב שחלק מהן כבר מציע לבטל דיני חליצה וממזרות....
לא סתם אסרו חז"ל ללמוד תושב"ע וזה נפסק להלכה כי הן מביאות את זה לדברי הבאי ,ורואים את זה עם כל ה"רבניות" האלה

דווח על תגובה לא ראויה
24.05.2020

13. ל-2 איזו מין המצצאה זאת? תלמידת חכמים? (ענת)

אנחנו רפורמיות?
ביהדות יש לגבר את התפקיד שלו ולאשה את שלה, ועד כמה שאני מבינה אם אחד לוקח את תפקידי השני הוא מועל בתפקידו (מלבד זה, אם את קצת למדת את אמורה לדעת שלפי ההלכה אסור לאשה לשפוט וללמוד תושב"ע)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: קובי גדעון /לע"מ

תכנית הסיוע הכלכלי: מה היא כוללת בעצם?

קרא עוד