יקוצרו שעות המתמחים ברפואה מ-26 שעות ל-21 שעות

בחודש הבא ייחל ניסוי במספר מחלקות בבתי חולים בהם יוקצרו המשמרות בחמש שעות. הסיבה לשעות המרובות בהם עובדים המתמחים היא בגלל יבוש הרפואה הציבורית, וחוסר תקנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/05/20 11:59 יח באייר התשפ

יקוצרו שעות המתמחים ברפואה מ-26 שעות ל-21 שעות
רופאים, צילום: shutterstock

ההסתדרות הרפואית תחל בחודש הקרוב בניסוי במספר מחלקות בבתי חולים, ותבחן את קיצור שעות התורנויות שלהרופאים-המתמחים. כך נחשף היום (ג') בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. יו"ר הוועדה, עאידה תומא-סלימאן  בירכה על ביצוע הניסוי בעקבות הישיבות של הוועדה בנושא, אך קראה להסתדרות הרפואית לשתף בעניין גם את ארגון המתמחים "מרשם" ודרשה מהאוצר להכין הצעה תקציבית שתסייע לקיצור זה, וכן להזרים מידית 500 תקנים של רופאים למערכת, כפי שהובטח. היא הבטיחה כי "כמו שהבאנו את הנושא לכנסת – נעקוב אחר ביצועו".

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית הדגיש כי מדובר בכ-7000 מתמחים בארץ, וההסתדרות הרפואית תומכת בקיצור ההתמחויות שלהם. "יש בארץ כחמישים התמחויות רפואיות שונות, שאינן דומות אחת לרעותה. אנו נמצאים במגעים עם הגורמים הנוגעים, ונחל בעוד כחודש ניסוי במספר בתי חולים, ונבדוק במספר מחלקות - התמחות של 12 ו-16 שעות בלבד. ההתמחות היא הקריטית בחיים המקצועיים של הרופא, ובה הוא מוכשר לעמוד עצמאית. קיבלנו מהאוצר 500 תקנים, ואנו מקווים להוסיף עוד תקנים ככמות הזו גם בשנה הבאה". חגי הזהיר כי בעשור הקרוב יפרשו משירות כ-50% מרפאי ישראל, ועלול להיווצר מחסור של כ-4000 רופאים. 

ד"ר אילן ריכטר, מארגון "מרשם" של המתמחים, הדגיש כי כבר בשנת 2011 התחייבה ההסתדרות הרפואית על קיצור התורניות, וכך כבר הוחלט ובוצע במדינות רבות בעולם. "אני מתקשה להאמין להסתדרות הרפואית על הודעת הניסוי בבתי חולים, כיוון שכבר לפני כתשע שנים הם התחייבו על קיצור התורנויות – ולא התקדמו בעניין עד המחאה שלנו". ריכטר הסכים כי קיצור התורניות משתנה מתחום לתחום, אך ציין כי זמן רב משעות ההתמחות מנוצל לעיסוק מנהלתי ובירוקרטי, ולא לשיפור המקצועיות הרפואית. 

לדברי הפרופ' ארנון אפק, מנכ"ל משרד הבריאות בשנים 2015-2014 וכיום משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא, "יש לקצר את משך התורנויות, כי המטופל חייב להיות במרכז תשומת הלב שלנו. בסוף תקופת ההתמחות, המתמחים יעמדו לבד, עצמאיים, ויצטרכו לבצע ניתוחים ולהכריע. אנחנו ב"שיבא" נחל בניסוי במחלקות פנימית וילדים בקיצור שעות ההתמחות ל-21 שעות, תוך בדיקה קפדנית תוך בדיקת המשמעויות". 

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאים עובדי המדינה, הדגיש את הצורך בהוספת התקנים למתמחים ולרופאים, כדי לאפשר את קיצור התורנויות, והוספת תקנים למזכירות גם בשעות הלילה, כדי לאפשר למתמחים לא לעסוק בעבודות מינהלה בשעות אלו.