בגלל הקורונה? 6 סניפי קופיקס בתל אביב ויתרו על הכשרות

סניף של מקדונלדס ועוד שישה סניפי קופיקס הודיעו כי הם מוותרים על תעודות הכשרות. מנהל אגף הונאה בכשרות לכיפה: "אני דווקא שמח שהסניפים היו אחראים להודיע על הסרת הכשרות, אנו חיים במדינה דמוקרטית ואף אחד לא מחויב להיות כשר"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 07/05/20 21:57 יג באייר התשפ

בגלל הקורונה? 6 סניפי קופיקס בתל אביב ויתרו על הכשרות
מוותרים על הכשרות. קופיקס, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

האם משבר הקורונה מוביל לעזיבת הכשרות? 6 סניפי קופיקס בתל אביב הודיעו כי הם מוותרים על הכשרות, ומסירים את התעודות שניתנו להם. הסניפים שהודיעו כי הם מסירים את הכשרות שלהם הם ברחובות בן יהודה, יגאל אלון, אסתר המלכה, הרצל ואלנבי. אליהם גם הצטרף הסניף של רשת המזון  מקדונלדס ברחוב נחלת יצחק בתל אביב.

לא פורסם מדוע המקומות הללו החליטו לוותר על הכשרות שלהם, וייתכן כי זה נובע מהמשבר הכלכלי בו נמצאים בתי עסק רבים ואינם יכולים לשלם למשגיחי כשרות. הרב רפאל יוחאי, מנהל תחום האכיפה בהונאת כשרות וסגן ראש אגף הכשרות הארצית ברבנות הראשית, אומר: " אני חושב שזה דבר יפה שהסניפים הודיעו בעצמם כי הם מוותרים על הכשרות, עצם העובדה שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית ואף אחד לא מחויב להיות כשר. אנחנו לא רודפים אחרי אף אחד והם זכאים להחליט שהם לא תחת הכשר". הרב התייחס לכך כי ישנם מקומות הבוחרים להטעות את הציבור כי הם כשרים אף כי אין הדבר נכון, ומעדיף שהמקומות יודו בעצמם בחוסר כשרותם.

צילום: רבנות תל אביב



למה מקומות מתחילים לוותר על הכשרות? זה בגלל המשבר כלכלי מהקורונה? 

"זה יכול לקרות כי להרבה מקומות אין כסף לשלם למשגיחים, זה גם יכול להיות שיקול אסטרטגי חדש של בעלי העסקים. בכל מקרה הציבור צריך לדעת בכתב כי המקומות ויתרו על הכשרות שלהם, בין אם זה בגלל החלטה של בעל העסק ובין אם זה חס ושלום בגלל הפרות כשרות. אז במקרה של הסניפים הללו הם היו אחראים וביקשו ממני לידע את הציבור. ברור לי שהעסקים הללו עשו חישוב האם שווה להם להחזיק בתעודה כשרות וכמה דרישה יש לזה".

לדעת הרב אין מדובר בתופעה וחושב שדווקא לרבים מהעסקים משתלם להיות כשרים, ומבקשים תעודות כשרות, והסיבה אינה דתית כי עם עסקית. "70% מאזרחי ישראל אוכלים במקום כשר, בתי עסק מבין שזה מביא יותר לקוחות, ויש ביקוש גדול לקבלת כשרות". לדעת הרב בעקבות הקורונה, הרבה עסקים מקיימים כעת חישוב מחדש האם הם עדיין מעוניינים בכשרות, אבל לא רק בגלל אי הכנסות בימי הקורונה.

 

צילום: רבנות תל אביב

 


המשותף לכל הסניפים זה שהם נמצאים בתל אביב, אך הרב מבהיר כי אין כאן סיבה אידאולוגית אנטי דתית. "ממש לא. התקופה הזו בעיקר איפוס שתוכיח בסופו של דבר האם הציבור באמת מעוניין בכשרות אמתית בתוקף של הרבנות. אין לי ספק שאם תהיה דרישה כזו הרבה בעלי עסקים יבחרו שהמקומות שלהם יהיו כשרים. וכשדברים נעשים מבחירה ולא כפייה אז הכשרות תהיה אמתית וישרה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן