הוארכו תקנות שעת חירום בבתי הדין הרבניים בעוד שבועיים

השר לשירותי דת אישר את הארכת התקנות בבתי הדין, תוך דרישה להרחיב את הפעילות במקביל. מנהל בתי הדין הרבניים כתב בפנייה לשר וקנין: "חזרה מלאה לפעילות אינה אפשרית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/20 18:43 יג באייר התשפ

הוארכו תקנות שעת חירום בבתי הדין הרבניים בעוד שבועיים
בית הדין הרבני, צילום: יוסי זמיר/פלאש 90

השר לשירותי דת יצחק וקנין הודיע כי בשל מצב חירום מיוחד הוארכה החלת חלק מתקנות שעת החירום על בתי הדין הרבניים, כך שהתקנות האמורות יחולו עד יום א' בסיון 24 במאי.

במכתב שנשלח הבוקר לדיינים ועובדי מערכת בתי הדין, עדכן מנהל בתי הדין הרבניים, הדיין הרב דוד מלכא: "בתי הדין עדיין אינם ערוכים בעת הזאת לתת מענה בכל העניינים המצויים בסמכותם תוך שמירה על כללי הזהירות הנדרשים במשבר הקורונה כמפורט בתקנה 3א לתקנות שעת חירום  ושמירה על כללי תו סגול, ולכן חזרה מלאה לפעילות אינה אפשרית בשבועיים הקרובים".

מנהל בתי הדין הרבניים- הרב דוד מלכא

מנהל בתי הדין הרבניים- הרב דוד מלכאצילום: יח"צ

מנהל בתי הדין כתב כי "בחלק נכבד של בתי הדין ישנם אולמות קטנים, מרחקים קצרים בין דיין לדיין על בימת הדיינים ובלי אמצעי מיגון מספיקים בשל המרחק הקצר. יש לזכור כי כמחצית מן הדיונים בבתי הדין מתקיימים לפני הרכב של שלשה דיינים, בניגוד לבתי המשפט, שם רוב הדיונים מתקיימים לפני שופט דן יחיד. בנוסף קיימים אולמות המתנה צפופים. באופן כללי, רמת הבינוי והמרחבים הציבוריים של בתי הדין רחוקים מאוד מן הקיים בהיכלי המשפט של מערכת בתי המשפט".

עוד ציין הרב מלכא כי "לעניינים שיידונו בתקופת החירום בבתי הדין יתווספו עניינים אלו, ובלבד שהם מצויים בסמכות דיין יחיד: אישור הסכם, עניין של נישואין, ענייני משמורת ילדים והסדרי שהות, מזונות זמניים, דיוני קדם משפט או ישיבות גישור, סידור גט שהחליט אב בית דין או ראש הרכב, מטעמים שיירשמו, לערוך, ובלבד שראה שאפשר לקיים בעת עריכת סידור הגט את כללי הזהירות הנדרשים בשל משבר הקורונה".

באשר לדיונים במותב שלושה דיינים נקבע שרשאי אב בית דין או ראש הרכב להתיר קיום דיון במותב של שלושה דיינים בהליך מסוים, אם מצא כי קיימת דחיפות לכך, ובלבד שראה שאפשר לקיים בעת הדיון את כללי הזהירות הנדרשים בשל משבר הקורונה. עוד הוסיף הרב מלכא: "הדיינים יפעלו בהתאם לשיקול דעתם השיפוטי כדי לקבוע מחדש מועדים לדיונים שהתבטלו ולדיונים בתיקים שטרם נקבעו".