הרב סתיו לכיפה: "בית הכנסת עלול להפוך לאתר הדבקה המוני"

יו"ר רבני צהר, הרב סתיו, חושש מפתיחתם המחודשת של בתי הכנסת וההדבקה שעלולה להיות "הגבאים לא יצליחו למנוע מאנשים להיכנס" מסביר הרב, "ההנחיות צריכות להיות מדויקות ולהתייחס גם לאנשים המבוגרים"

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 05/05/20 21:26 יא באייר התשפ

הרב סתיו לכיפה: "בית הכנסת עלול להפוך לאתר הדבקה המוני"
מניין מצומצם ברווחים גדולים, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

במסגרת ההקלות שנוספות בכל יום , גם בתי הכנסת צפויים להיפתח ככל הנראה בקרוב אחרי יותר מחודש בהם לא התקיימו בהם מניינים,  יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, חושש מהדבקה המונית שצפויה להתקיים עם פתיחת בתי הכנסת לתפילות. "יהיה מאד קשה לשמור על ההנחיות, ואנחנו נידרש למשנה זהירות בעניין" אומר הרב סתיו ומסביר, "מי שמבקש לפתוח את בתי הכנסת צריך להבין שאם הוא נותן ל-20 איש להכניס, יכנסו 40. הגבאי לא יצליח למנוע מאנשים להיכנס. לכן כדאי לעשות את החזרה בצורה מושכלת והדרגתית"

הרב סתיו מסביר, שהנחיות הפתיח צריכות להיות מדויקות ולהתייחס לכלל הפרמטרים. "צריך שמי שיקבל את ההחלטה יצביע על מספרים ברורים - מה המרחק הראוי בין מתפלל למתפלל, מה לגבי האנשים המבוגרים שמנועים מלבוא לבית הכנסת. ההנחיה צריכה להתייחס אליהם. אחרת בית הכנסת יהפוך לאתר הדבקה המוני. אני כמובן מאד נרגש לשוב בית הכנסת אבל חשוב להקפיד על הכללים"

לעומת הרב סתיו, יש מי שקורא להתייחס לכל בית כנסת באופן המתאים לו וחושב שצריך להחריג את בתי הכנסת הגדולים יותר לתפילות של 50 איש, במידה וכללי המרחק החברתי יכולים להישמר בהם. "יש לנו 500 מקומות בבית הכנסת, אין סיבה להכניס רק עשרים איש לתוכו" מסביר גבאי בית הכנסת הגדול בתל אביב, יצחק בר זאב. 

"אנחנו מוכנים לפתיחת בית הכנסת ברגע שיאפשרו לנו. הבית כנסת עומד נקי ומוכן כבר שבועיים למעשה, כשבזמן שהוא היה סגור נאלצנו להתפלל במרפסת של בית הכנסת" אומר בר זאב, ומבקר את ההחלטה לסגור את בתי הכנסת מלכתחילה: "אני חושב שהיה צריך לאפשר להמשיך להתפלל בבתי הכנסת הגדולים לפחות, איפה שהיה אפשר להמשיך ולהתפלל ולשמור על מרחק. זה בטח עדיף על פני תפילה בשטח פתוח שלפעמים אנשים מתקרבים אחד לשני כדי לשמוע את התפילה"

"מה שקרה זה שעשו השוואה בין בתי כנסת לחדרי כושר", מצביע בר זאב על השגיאה לשיטתו, "וזה לא נכון כי בתי כנסת גדולים יכולים להכיל קהל ולשמור על ההנחיות. כמובן, אם בית הכנסת קטן ואי אפשר לשמור בו על ההנחיות אז שלא יכניסו מתפללים. אנחנו בכל אופן ערוכים לקבלת מתפללים ומקווים להחזיר את בית הכנסת לפעילות"