לאור השינויים במזרח התיכון: צמרת צה"ל מתכנסת

לאחר שנה וחצי ולאור השינויים במזרח התיכון, יתכנס פורום מטכ"ל לדיון בן יומיים על תכנית האסטרטגיה של צה"ל. בין הנושאים שיעלו: משבר הקורונה, פרויקט הגרעין האיראני, סוריה והדיווחים המתקבלים על עסקת השבויים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 04/05/20 09:08 י באייר התשפ

לאור השינויים במזרח התיכון: צמרת צה"ל מתכנסת
צילום: Basel Awidat/Flash90

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, צפוי לכנס היום (שני) את צמרת צה"ל לדיון מחודש במסגרת האסטרטגית שהביא עם כניסתו לתפקיד בינואר 2019 לפני כשנה וחצי. כך פורסם באתר 'וואלה'. הפורום, הכולל את אלופי ותתי-האלופים בצבא, יתכנס ליומיים של דיונים. בראש הפורום עומדים ראש אגף מבצעים, האלוף אהרון חליוה, וראש אגף התכנון, האלוף אמיר אבולעפיה.

לפי הערכות של גורמי אמ"ן בעניין התפרצות נגיף הקורונה, בדגש על הציר הרדיקלי, למשבר תהיה השפעה ישירה על תהליך מימון והתחמשות של ארגוני טרור באיראן, עיראק, סוריה, לבנון וברצועת עזה. בנוסף, באמ"ן מעריכים כי מדינות במערב ואף במדיניות ערביות רוצות לתרום ליציבות האזור דרך מימון פרויקטים ברצועת עזה, יהודה ושומרון ושיקום סוריה.

הפורום, יקבל סקירות מגורמי מודיעין על הנעשה בקרב מדינות סוניות, מדינות אויב, ארגוני טרור ותהליכים המשפיעים על ביטחון ישראל, בהם נוכחות רוסית ואיראנית בסוריה או שינויים פוליטיים ומדיניים סביב מדינות המזרח התיכון.

ברקע מפגש הפורום, נשמעים דיווחים בנוגע לעסקת שבויים בין ישראל לחמאס. לפני שבועיים כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו את ועדת השרים לענייני שבויים ונעדרים כדי לדון במגעים לעסקה, שתביא לשחרורם של שני אזרחי ישראל שנמצאים בשבי חמאס, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד ושני חללי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול. נציין כי בחמאס מעוניינים לנצל את המצב הנוכחי כדי להציג הישגים לרחוב העזתי.

גם סוריה תהיה במוקד השיח. לפי פרסומים זרים, היקף התקיפות שמבצע צה"ל ברחבי סוריה וביעדים נוספים במזרח התיכון נמצא במגמת עלייה, על רקע תהליך ההתבססות האיראנית באזור. אם אכן מדובר בתקיפות ישראליות, ציר המערכה שבין המלחמות עשוי להוות חלק משמעותי מתקציב הביטחון.

בשלב השני ישתתפו בכנס ארבעה מומחים אזרחיים מעולם הכלכלה והבריאות, בעלי גישה מנוגדת, כדי לנתח בפני הפורום את המגמות בעולם. בין הנושאים שצפויים לעלות: האם יהיה גל התפרצות נוסף לקורונה, מתי יתרחש ובאיזה היקף, והאם תהיה לו השפעה כלכלית קשה יותר מהגל הראשון. גורמים במשרד הביטחון מעריכים כי הממשלה הבאה עשויה לקצץ בתקציב הביטחון או לפחות לשנות סדרי עדיפויות בשל משבר הקורונה והקיצוצים שהביא עמו.

בתום היום הראשון של הכנס יתחלקו הקצינים הבכירים לקבוצות, ויעבירו לרמטכ"ל המלצות על דרכי פעולה וכיצד יהיה נכון לדעתם להיערך בעתיד הנראה לעין בתחומים שונים. הרמטכ"ל אמור לסכם כבר בשבוע הבא מסגרת אסטרטגית חדשה לצה"ל על רקע השינויים בעולם, במזרח התיכון ובישראל. עם השינויים הצפויים, בצה"ל ערוכים לשנות נהלי קרב בזירות השונות ולבצע התאמות בדרכי הפעולה, סדר עדיפויות חדש ליוזמות בתחום הדיגיטל, אימונים ותשתיות.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן