השר אוחנה על השופט מזוז: "טוב היה עושה אם היה פוסל עצמו"

שר המשפטים הגיש לבג"ץ בקשה לפסל את השופט מזוז וביטול צו המניעה להארכת כהונת אלדד. לדבריו "החלטתי לצאת למאבק משפטי, מאבק נגד החלטת בית המשפט העליון ומאבק בעד שלטון החוק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/05/20 11:52 ז באייר התשפ

השר אוחנה על השופט מזוז: "טוב היה עושה אם היה פוסל עצמו"
אמיר אוחנה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

אמש (ה') בג"ץ הוציא צו זמני שמונע את הארכת כהונתו של ממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד. זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הוציא חוות דעת שאמרה כי ישנה מניעה משפטית להמשיך את כהונה. את הצו קבע שופט בית המשפט העליון מני מזוז. הבוקר שר המשפטים, אמיר אוחנה, שלח בקשת לביטול הצו של השופט מני מזוז.  בנוסף דרש לפסול את השופט מזוז מהדיונים בסוגיית הארכת כהונתו של אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה. בעקבות הצו תפוג הלילה כהונתו של אלדד.


להורדת הקובץ

השר אוחנה אף כתב על כך בחשבון הפייסבוק שלו: "החלטתי לצאת למאבק משפטי. בחצות הלילה, תפקע כהונתו של מי שמיניתי לפני שלושה חודשים למלא את מקומו של פרקליט המדינה – דן אלדד.כפי שאמרתי לאחרונה, יש לי הערכה רבה לדן, ועל כן הצעתי לו להאריך את כהונתו – מתוקף סמכותי על פי חוק המורה כך:

"(ב) נתפנתה משרתו של נושא משרה או נבצר ממנו להשתמש בסמכותו או למלא את תפקידו, רשאי השר שעם משרדו נמנית המשרה (בסעיף זה – השר), בהתייעצות עם נציב השירות, להטיל על עובד מדינה אחר למלא את התפקיד, לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים.

(ג) השר רשאי, לאחר התייעצות עם נציב השירות, להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן (ב) בתקופות נוספות, ובלבד שסך כל תקופת הטלת התפקיד באופן זמני לא תעלה על שישה חודשים".

עוד הוסיף וכתב: "אני דוחה מכל וכל את הטענות שהעלה כלפיו היועץ המשפטי במכתב המפורסם שאני רואה בו שפיכת דם והלבנת פנים, על לא עוול בכפו. אתמול, בין יתר ההחלטות השערורייתיות שיצאו תחת ידיו של ביהמ"ש העליון בימים האחרונים, החליט השופט מני מזוז, שביד המקרה כל העתירות נגד החלטותיי במשרד המשפטים הגיעו לידיו, להוציא צו המונע את הארכת מינויו של דן".

משם עבר לתקוף אוחנה את השופט מזוז: "השופט מזוז הגדיל ועשה ונתן סעד שכלל לא התבקש לו על ידי העותרים: צו המונע את מינויו של כל מועמד אחר עד לדיון בעתירה, אותו קבע לעוד שבועיים. כלומר – ואקום תפקודי במערכת המשפט מעשה ידיו של ביהמ"ש העליון. בלי דיון, בלי נימוקים".

"מדובר בשופט היחיד המכהן בבית המשפט העליון שהתבטא באופן מפורש נגדי, באמירה פומבית בכנס חיפה למשפט ציבורי לפיה זה בעייתי ששר המשפטים לעומתי למערכת. זהו גם השופט המכהן היחיד בביהמ"ש העליון שנשא בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. במסגרת תפקידו, התבטא באופן חריף ואף פעל נגד יוזמתו של שר המשפטים (פרופסור פרידמן) להעמיק את המעורבות הממשלתית בבחירת פרקליט מדינה".

בעקבות כך דורש אוחנה מהשופט מזוז לפסול את עצמו מדיון בסוגיה של כהונת אלדד: "טוב היה עושה השופט מזוז אם היה פוסל עצמו מלדון בסוגיה בה בעצם הכריע כבר מראש, בפומבי ובאופן ברור ומובהק (ומנוגד לחוק האמור). טוב היה עושה השופט מזוז אם לא היה מתבטא בפומבי נגד שר המשפטים מכהן, ומשעשה זאת – היה פוסל עצמו מלדון בעתירות נגדו".

אוחנה מכריז כי הוא יוצא למאבק משפט:"מאבק נגד החלטת בית המשפט העליון, מאבק נגד העותרים, מאבק נגד המניעה שיצר היועץ המשפטי לממשלה ומאבק בעד שלטון החוק (המפורש!), בעד הדמוקרטיה ובעד המשילות". ולאחר מכן מציג את הבקשה שהגיש לבית המשפט העליון לבקשה לפסלות שופט ובקשה לביטול הצו.