סמוטריץ': "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית"

בהחלטה תקדימית, קבע בג"ץ כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הכנסת חמץ לתוך מתחם בית החולים במהלך חג הפסח. גפני: "השופטים חצופים גדולים". סמוטריץ': "נראה שבג"ץ מנהל כאן את המדינה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 30/04/20 13:29 ו באייר התשפ

סמוטריץ': "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סערה בעקבות החלטת בג"ץ שקבע בדעת רוב כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס חמץ לתוך מתחם בית החולים במהלך חג הפסח. השופטים קבעו כי איסור הכנסת חמץ פוגע בזכויות יסוד ובעיקר באוטונומיה של הפרט ובחופש מדת. בנוסף, האיסור פוגע בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו. 

הראשון להגיב להחלטה היה שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ': "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. ובכלל, נראה שבג"ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם. השאלה מתי העם יתעורר ויפסיק לחשוב שזה גשם".

יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני אמר: אני מציע שיהיה פריימריז לשופטי בג"צ ולקבוע שבדברים שנוגעים לחקיקה של הכנסת שהנושא יעבור את תהליך החקיקה כמו בכנסת. השופטים חצופים גדולים. את מה שאנחנו המחוקקים עושים באינספור דיוני ועדות וארבע קריאות במליאה, הם מבטלים במחי החלטה שאין בה שום הגיון, ופוסקים על פי השקפת עולמם ככל העולה על רוחם. אם חפצי חיים דמוקרטים ויהודים אנחנו - יש לעשות סוף לתהליך הזה".

ח״כ אופיר סופר: "ישראל היא מדינה יהודית, אך אין ביהדותה זו כדי לשלול את אופיה כמדינת כל אזרחיה"- כך אמר בעבר השופט בדימוס אהרון ברק וברוח זו פסקו שופטי בג"ץ אשר שמו להם למטרה למחוק את זהותה היהודית של מדינה ישראל ועל הדרך להזכיר לכולם מי כאן הריבון. צריך לשים לפארסה הזאת סוף לפני שיהיה מאוחר מיד".

ומנגד, בג"ץ זוכה לשבחים על החלטתו ממתנגדי האיסור על הכנסת החמץ על ידי הנכנסים לבתי החולים. יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ: "‏סוף סוף ייפסקו המחזות המבישים של חיטוט בתיקים בכניסה לבתי חולים כדי לנטרל פיתה חשודה. משטרת החמץ - הסוף. כופים נמאסתם".

ח"כ תמר זנדברג, מיוזמות העתירה לבגץ, אמרה: "בגץ עשה היום צדק נגד הכפייה הדתית ועצר נוהג מחפיר בבתי החולים. למשטרת חמץ אין מקום לא בבתי חולים ולא בשום מקום אחר. השלה הבא יהיה ביטול חוק החמץ".

מישראל חופשית ומתנועת נאמני תורה ועבודה, ידידי בית המשפט, נמסר: "יש כאן אמירה ברורה של בג''ץ - הפתרון אינו יכול לבוא בכפיה, אלא בהסדרה ובהידברות, תוך הגעה להסכמות. צר לנו על שנושא כזה הוביל את כולנו לשנתיים של דיונים, והציב שוב זרקור על תסכול הציבור וניתוק הרבנות ממנו, כמו גם לכלות את זמנם של שופטי בג"ץ".