נתניהו בטקס לחללי פעולות האיבה: "תשובתנו לרוע - רדיפת המחבלים והמשך בניית המדינה"

ישראל זוכרת את 23,816 נופליה מ- 1860, ראשית הציונות. בשעה זו מתקיים טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל. מוקדם יותר, התקיים הטקס הממלכתי לחללי צה"ל וכוחות הביטחון בהר הרצל, שנערך השנה ללא קהל בעקבות משבר הקורונה. ראש הממשלה נתניהו: "תשובתנו לרוע, רדיפת המחבלים, בניית המדינה והעמקת האור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/04/20 13:22 ד באייר התשפ

נתניהו בטקס לחללי פעולות האיבה: "תשובתנו לרוע - רדיפת המחבלים והמשך בניית המדינה"
חיילות מניחות דגלים בהר הרצל, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

על רקע משבר הקורונה, מדינת ישראל מציינת היום (ג') את יום הזיכרון תש"פ -2020. טקסי הזיכרון השונים ברחבי הארץ נערכים ללא קהל, ובתי העלמין הצבאיים נסגרו, גם להגעת המשפחות השכולות.

בשעה זו התקיים טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל בירושלים, הטקס התקיים ללא קהל. מוקדם יותר היום, בשעה 11, נשמעה צפירה של שתי דקות. בסיומה התקיים בהר הרצל בירושלים טקס הזיכרון המסורתי, אשר הועבר בשידור ישיר. בהיכל הזיכרון הממלכתי יקריאו לאורך היום חיילים את שמות כל הנופלים. אתר ההנצחה "לעד" של הביטוח הלאומי מביא את סיפור נפגעי פעולות האיבה, וניתן להדליק בו נר "יזכור" וירטואלי ולכתוב הקדשה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל, כי תשובתנו לרוע היא רדיפת המחבלים, המשך בניית המדינה והעמקת האור.

מוקדם יותר אמר ראש הממשלה הטקס האזכרה הממלכתי לחללי צה"ל וכוחות הביטחון: "למען עתידנו, תמיד נהיה נכונים להדוף סכנות". עוד הוסיף לגבי אחיו יוני, שנפל במבצע יונתן להחזרת החטופים מאנטבה, מבצע שנקרא על שמו, "יוני לא חזר חי מאנטבה, אבל הערבות ההדדית חיה וקיימת".

כבכל שנה, מפרסם משרד הביטחון את מספר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, החל מראשית הציונות (1860) ועד ימינו. מספר חללי צהל עומד על 23,816 חללים, כאשר בשנה שעברה נוספו 75 שמות לרשימת החללים, מתוכם 33 נכי צה"ל שנפטרו והוכרו כחללי המערכות. 4,166 בני אדם נרצחו בפיגועי טרור.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר אמש (ב') בנאומו בטקס הממלכתי, הפותח את אירועי יום הזיכרון בכותל המערבי, למשפחות השכולות: ''משפחות יקרות, 'צִיַּרְתִּי לִי מַלְכוּת שָׁמַיִם', כתב אברהם חלפי. 'צִיַּרְתִּי לִי מַלְכוּת שָׁמַיִם בְּיָרֹק - לְזֵכֶר כָּל מֵתַי. וְהֵם שׁוֹמְעִים אוֹתִי קוֹרֵא בִּשְׁמָם וּמְשִׁיבִים לִי בְּחִיּוּךְ פָּנִים. עָצוּב בִּלְעֲדֵיהֶם בַּחֲדָרִים שֶׁבָּם הִשְׁאִירוּ אֶת הֵדֵי קוֹלָם'. כך כתב חלפי.

''השנה אתם לבד בחדרים, מקשיבים להדי קולם. איננו יכולים להגיע אל בתיכם, איננו יכולים לעמוד לצידכם בחלקות הצבאיות. איננו יכולים לחבק אתכם, לאמץ אתכם לליבנו כשהצפירה מפלחת את השקט, קורעת את הלב."

עוד אמר, "השנה לא נוכל לבכות יחד, השנה לא נוכל להביט בעיניכם, אבל נזכור את שתי ההבטחות האלה. נזכור ונזכיר, ונרגיש היטב, גם השנה, את המחיר הבלתי נתפס שנכפה עלינו על מנת שהבטחות אלה יקויימו.