ראשי רשות החירום הלאומית לשעבר: "כשירות נמוכה מאוד למשרד הבריאות"

ראשי רשות החירום לשעבר הציגו בוועדת הקורונה ממצאי דו"ח, ממנו עולה כי כשירותו של משרד הבריאות בכל הקשור להתמודדות עם מגיפה היתה נמוכה מאוד. מנכ"ל משרד הבריאות: "משרד הבריאות הוא אחד המשרדים שערוכים יותר טוב לחירום"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/04/20 12:25 ג באייר התשפ

ראשי רשות החירום הלאומית לשעבר: "כשירות נמוכה מאוד למשרד הבריאות"
מנכ"ל משרד הבריאות, צילום: פלאש 90

הבוקר (שני) התנהל דיון בוועדת הקורונה של הכנסת אליו הגיעו שניים מראשי רשות החירום הלאומית (רח"ל) לשעבר, במהלך הדיון השמיעו השניים ביקורת חריפה על ניהול משבר הקורונה בידי הממשלה. הדיון עסק בהשלכות כתוצאה מאי הפעלת רשויות החירום לטיפול במשבר הקורונה. בנוסף, עסק הדיון בהזנחת גופי החירום השונים בשנים האחרונות. במהלך הדיון נחשפו חברי הוועדה למסקנות תרגיל שהתבצע ברשות החירום בנובמבר 2018, תרגיל שגילה כשלים חמורים בהיערכות משרד הבריאות למקרה של התפרצות מגיפה. 

תא"ל (במיל') זאב צוק רם, לשעבר ראש רח"ל וסגן ראש המל"ל, אמר במהלך הדיון: "כראש רח"ל בתחילת נובמבר 2018 ביצעתי תרגיל פנדמיה כולל ניתוח תרחיש עם כל משרדי הממשלה, הרשויות, הגופים שמטפלים במשק ואחת החולשות הגדולות שהתגלו היא חולשת משרד הבריאות בהיערכות לחירום ומתן המענה הנדרש לסוג אירוע כזה. מסקנות התרגיל היו כי "כשירותו של משרד הבריאות לגבי תרחיש של מגיפה "נמוכה מאוד עד לא קיימת".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שנשאל בדיון לגבי הדוח, המסווג כסודי ביותר, טען כי לא קרא אותו: "אני מוכן לעבור שוב על הדוח, לא עברתי עליו לפני הדיון. כמוך, גם אני לא קראתי את הדוח לפני הדיון. אני חושב שמשרד הבריאות הוא אחד המשרדים שערוכים יותר טוב לחירום והמשבר הנוכחי הוא דוגמה לכך. המנגנונים במשרד הבריאות שאמורים לתפקד בשעת חירום בסך הכול פועלים ברמת סנכרון ותיאום גבוה".

בתגובה לדברי סימן טוב, שאל יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "מה זאת אומרת? זו המערכת עצמה מוציאה את הדוח הזה אחרי תרגיל של המערכת עצמה. מה שווה הדוח אם לא מפיצים אותו בראש ובראשונה לכל הגורמים במשרד הבריאות ואחר כך עושים מעקב שהלקחים שלו מתבצעים?".

עוד לפני הדיון קרא שלח להחזיר ככל הניתן את פעילות בתי החולים שאינה קשורה לקורונה: "לעצירת הפעילות הזו כבר היה מחיר בחיי אדם, ועוד עלול להיות לה מחיר כבד בחולים שלא יאובחנו ולא יטופלו בזמן. משרד הבריאות צריך להוציא הנחיות ברורות בנושא, ובתי החולים וקופות החולים צריכים להבהיר לציבור שהפעולות האלה נדרשות ומתבצעות תוך בטיחות מלאה".