בן של נרצח בעתירה לבג"ץ: "אל תקחו ממני את הזכות לעלות לקבר של אבא ביום הזיכרון"

נתי סמדר, שהתייתם מאביו בשנת 2002, דורש להוציא צו ביניים שיאפשר לו לעלות לקבר אביו שנרצח, וטוען כי הפגיעה במשפחות השכולות לא מידתית נוכח ההיתר להסתובב בחנויות. דיון בעתירה: מחר ב-11:00

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 26/04/20 17:22 ב באייר התשפ

בן של נרצח בעתירה לבג"ץ: "אל תקחו ממני את הזכות לעלות לקבר של אבא ביום הזיכרון"
בית עלמין צבאי. אילוסטרציה, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בן שהתייתם מאביו פונה בעתירה בהולה לבית המשפט העליון, ומבקש ממנו להתיר לו לפקוד את קבר אביו ביום הזיכרון הקרוב. העתירה שהוגשה לפני שעה קלה נשלחה על ידי נתי סמדר, שאביו חיים נרצח בפיגוע בקריית יובל בשנת 2002, כאשר אביו מתנפל על מחבלת במקום ומונע רצח של יהודים. לפני מספר ימים הוחלט אל איסור הגעה לבית עלמין מצד המשפחות השכולות, במה שהביא את סמדר להגיש את העתירה. 

בעתירה שהגיש סמדר באמצעות עו"ד איתמר בן גביר, נטען כי התקנות לא חוקיות וכי אין לממשלת ישראל הסמכות להתקין את התקנות כאשר יש כנסת מכהנת, ואולם עיקר הטענה בעתירה היא על הפגיעה הלא מידתית והקשר "הלא רציונלי" כדבריו, בין האינטרס לשמור על בריאות העם לבין החובה לאפשר למשפחות השכולות לכבד את זכרם של יקיריהם. בעתירה טוען סמדר כי במציאות שמאפשרת יציאה אל המרכולים והחנויות ברחובות, ניתן לאפשר גם עליה לבתי העלמין, לכל הפחות למשפחות השכולות. בעתירה מבקש סמדר מבית המשפט להתכנס באופן בהול ולהוציא צו ביניים שיאסור על קיום התקנה. 

עו"ד איתמר בן גביר התייחס לעתירה ואמר: "מעבר לכך שאין לממשלה הנוכחית סמכות להתקין תקנות כשיש כנסת מכהנת, והיה צריך להביא את התקנות האלה להצבעה בכנסת, הרי התקנה שאוסרת על משפחות שכולות להגיע לקבר יקיריהן היא תקנה מבישה, אומללה, שאין לה שום מקום לא במדינת ישראל ולא בשום מדינה דמוקרטית. איך יכול להיות שאוסרים על בן שאבא שלו נרצח להגיע לבית העלמין לבכות את לכתו, בשעה שהיום, כל עם ישראל יכולים להסתובב במרכולים ובחנויות, לקנות מוצרי אופטיקה, חשמל, פלאפונים, ספרים ולהשתתף בהפגנות. זה יוצר תוצאה אבסורדית. זאת החלטה לא חוקית, לא הגיונית, לא נכונה ולא מוסרית ולכן אנחנו מבקשים מבית המשפט העליון לקיים דיון דחוף בעניין הזה".

בתגובה לעתירה, שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר הורתה למדינה להגיב עד מחר בשעה 9:00 בבוקר לעתירתו של סמדר. דיון בעניין העתירה נקבע מחר לשעה 11:00.