שערי צדק הקים את מאגר המחקר הגדול בארץ על נגיף הקורונה

בשערי צדק טופלו המספר הגדול ביותר של חולי קורונה והקמת מאגר המחקר מאפשרת מחקר רחב על הנגיף כחלק ממציאת החיסון והטיפול בו

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/04/20 12:31 ב באייר התשפ

שערי צדק הקים את מאגר המחקר הגדול בארץ על נגיף הקורונה
הבדיקות, צילום: דוברות שערי צדק

המרכז הרפואי שערי צדק הקים את הביובנק - מאגר המחקר הגדול בארץ לנגיף הקורונה. שערי צדק הוא אחד משני בתי החולים שטיפלו במספר הגדול ביותר של חולי קורונה ומשכך הפוטנציאל לאסוף מאות דגימות ביולוגיות המאפשרות מחקרים רבים פורצי דרך. במקום שכל חוקר יתחיל מחקר משלו, ריכוז מאמץ במאגר מוסדי מאפשר בקלות מיקסום רעיונות חדשניים של רופאי שערי צדק. 

המאגר כולל איסוף ואחסון דגימות ביולוגיות ,מאגר מידע דמוגרפי, קליני ומעבדתי ממטופלים שחלו בנגיף SARS-CoV-2 וקבוצת בקורת.

כשלושים קבוצות מחקר בשערי צדק ומוסדות אקדמיים בישראל כבר נרשמו במטרה להשתמש בדגימות לרעיונות מחקרים מציתי דמיון. 
 
מאגר המידע (registry) ומאגר הדגימות  (Biobank)מאפשר לחוקרים אפיון המחלה, זיהוי גורמי סיכון לסיבוכי המחלה, מציאת דרכי אבחון חדישות, חיסונים ואף לתרום לבחינת טיפולים חדשים. 
המידע השמור והדגימות מהווים פלטפורמה נדירה למחקרים המיועדים להבנה טובה יותר של המחלה החדשה בהיבטים רבים. במחקרים ניתן יהיה לבחון היבטים שונים של המחולל עצמו – למשל עומס נגיפי בדגימות שונות בפרקי זמן שונים, תתאפשר חקירה של פרמטרים מולקולריים/אימונולוגים לגבי מהלך המחלה (למשל אבחון סרולוגי והערכת הדינאמיקה של החלמה מהמחלה במקביל להופעת נוגדנים לנגיף) וכן פרמטרים הקשורים למניעה, טיפול, או תגובה לטיפול. 

מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק, פרופ' עופר מרין "שערי צדק הוא מהמובילים ומהמנוסים ביותר בארץ בטיפול בחולי קורונה ואנו רואים חשיבות רבה בהקמת המאגר המחקרי כדי להוביל ולקדם את המחקרים שיסייעו לנו ולכל העולם להתמודד ולמגר את נגיף הקורונה".
 
סמנכ"ל מחקר ופיתוח בשערי צדק, פרופ' דן טרנר "העולם כולו במרדף כדי לייצר חיסון וטיפולים כנגד הקורונה ושערי צדק כמטפל במאות חולי קורונה חייב להימצא בחוד החנית של המחקר הקליני והתרגום על הנגיף. מאגר המחקר האדיר שאנו מקימים יהיה הבסיס לכל מחקר שיעסוק בנגיף ויסייע באופן דרמטי לתהליכי הפיתוח והמחקר של חיסונים ותרופות לבלימת הקורונה. הפריזרים שלנו מכילים כבר אלפי דגימות שונות של מאות מטופלים ובכל יום נאספים מאות דגימות חדשות בשיטות מעבדה חדשניות."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן