תספורת בספירת העומר: הרב סתיו לא חוזר בו מההיתר

הרב סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר: "ההשוואה בין הלכות האבלות של ספירת העומר להלכות חול המועד נעשתה על ידי המשנה ברורה". זאת בתגובה לדברי נשיא ישיבת רמת גן, הרב יעקב אריאל, שאמר שההשוואה בין אבלות ספירת העומר להגבלות חול המועד ביחס להיתר תספורת למי שאנוס, אינה מדויקת

גלעד ארליך, חדשות כיפה
ב באייר התשפ
,
26 באפריל, 2020 11:25
הרב דוד סתיו

הרב דוד סתיוצילום: פלאש 90

הרב סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר, מגיב לדברי הרב יעקב אריאל שאמר שהשוואתו בין דיני אבלות חול המועד לדיני אבלות ימי ספירת העומר לעניין ההיתר להסתפר לאדם שהיה אנוס ולא עשה זאת, אינה מדוייקת. זאת על רקע פתיחת המספרות לאחר סגירתן מחג הפורים:  

"את ההשוואה בין דיני תספורת בחול המועד לדיני תספורת בימי ספירת העומר קבעו גדולי עולם, ה'פרי מגדים' ו'המשנה ברורה 'שהם המילה האחרונה בפסיקת ההלכה, זו לא השוואה שאני עשיתי אלא השוואה שעשו גדולי הפסיקה, שהכפיפו את דיני האבילות בספירת העומר לדינים הנוהגים בחול המועד, וכך עשה גם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, אשר פסק על פי זה". אומר הרב סתיו.

לדבריו, "היה עדיף להסתפר בראש חודש או ביום העצמאות או לקראת יום העצמאות, אך המדינה מטילה סגר באותו היום, כך שלא ברור שהדבר יתאפשר"

עוד הוסיף, "נניח ויש כאלה שיכולים לחכות עד יום שישי או עד ל"ג בעומר, שיחכו, אבל מי שרוצה להסתפר כי מאוד לא נוח לו, מותר לו להסתפר ולסמוך על דברי ה'משנה ברורה והפרי מגדים', ואין לנו להמציא החמרות חדשות".

נזכיר כי נשיא ישיבת ההסדר רמת גן, ורבה לשעבר של העיר, הרב יעקב אריאל, אמר במענה לפניית "כיפה", כי ההשוואה בין דיני האבלות בימי ספירת העומר לעומת איסורי חול המועד אינה מדויקת, ועל כן לא ניתן להתיר תספורת בעקבות היותו של האדם אנוס, כמו בחול המועד, בעקבות סגירת המספרות עקב נגיף הקורונה.

עם זאת, ציין הרב אריאל כי אנשים שלא הסתפרו מאז פורים בעקבות סגירת המספרות ומרגישים צורך גדול בכך, יכולים לחכות ליום העצמאות, או להסתפר לכבוד שבת.  כי "מי שלא הספיק להסתפר לפני פסח וצריך להסתפר – יכול"

דבריו של הרב אריאל מגיעים על רקע פסיקת הרב סתיו יו"ר ארגון רבני צהר  לקראת פתיחת המספרות השבוע, שאמר כי מי שלא היה יכול להסתפר לפני פסח ומרגיש צורך להסתפר יכול ללכת להסתפר גם בימי ספירת העומר.

"ישנה הלכה שאסור להסתפר בחול המועד, אבל ההלכה אמרה שאם אדם היה אנוס אז מותר לו. אמרו הפוסקים שהוא הדין בספירת העומר בדומה למצב שאנחנו מצויים בו עכשיו" הסביר הרב סתיו את פסיקתו.
 

26.04.2020

1. תספורת בימי הספירה יותר קל מחול המועד, (האיסור לא מוזכר בתלמוד וברמב"ם,)

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

2. יש המתירים להסתפר בכל יום שישי לכבוד שבת, (פעולת צדיק, ב, עו)

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

3. גם הרב יוסף התיר השנה להסתפר בספירת העומר (לידיעתכם)

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

4. ל-2 הלשון הרע שלך חמור מכל דבר (לך תלמד)

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

5. למס' 2 ומה לעשות שתשובתם מבוססת ומנומקת (מאיר)

והם מסתמכים על גדולי עולם, והרב אריאל, סתם חולק ללא מקור או טענה?

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

6. ל2 - ממש חבל (גבריאל)

מדובר בתלמידי חכמים גדולים לא פחות ממה שאתה מכיר.
אל תהיה ניזון משמועות ומרכילויות בתקשורת.
בפרט שבמקרה הזה טעמו ונימוקו עמו

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

7. חשובה להדגיש (ש)

אין שום איסור להסתפר בימי הספירה. מדובר במנהג מימי הביניים שאיננו מוזכר בתלמוד ואף לא בחלק מהראשונים.
אינני מזלזל במנהגים. אבל מנהגים הם עניין לימים כתיקונם ולא לימים שאנחנו מצויים בהם. אלה לא דברים שיש לדון בהם כאילו מדובר בדין דאורייתא און דרבנן.

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

8. יש הבדל ברור בין תספורת בחול המועד לעומר... (דניאל)

ההבדלים מאוד ברורים. חול המועד הם עדיין ימי מועד! מנהגי האבלות בעומר הם מנהגים חשובים אבל עדיין מנהגים ולכן אם יש מצב בעייתי ודאי שאפשר להתיר ולא לכל אחד כמו שדאג להסביר הרב סתיו, רק למי שצריך! ולא סתם אחד שהולך להתייפייף.

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

9. עז פנים (חי)

עם הרבה מימון והרבה יחץ

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

10. איך אפשר להשוות בין חוה"מ לימי הספירה (אישיהודי)

בחוה"מ יש איסור (שבאמת לא רלבנטי היום), בימי הספירה אין שום איסור וזה רק מנהג שהתחזק אצל יהודי אשכנז בגלל מסעות הצלב ושאר מרעין בישין

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

11. ישר כח לרב סתיו (אזולאי)

יש מקום להתיר על פי ההלכה.
גדולתו של רב ביכולת להקל.

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

12. הערה (שלמה)

בס"ד
אכן בביאור הלכה בסימן תצ"ג הפנה לאורח תקלא ובזה צדק הרב סתיו.
אולם שם בהלכות חול המועד התיר רק באונס מפורסם, והדימוי בין קורונה לאונס מפורסם הוא לא ברור, ובזה הרב סתיו מסתמך על עצמו, וייתכן שהוא צודק אך צ"ע.
בכבוד,
שלמה

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

13. עוד היתרים (אזור ירושלים והסביבה)

הרב סתיו מתיר גם ללכת לקולנוע אם כי לא מדין אנוס אבל בטח בביקור השני כבר יתיר ללכת מדין אנוס

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

14. יש משהו שהרב סתיו אוסר? (אודי)

הכל מותר אצלו

דווח על תגובה לא ראויה
26.04.2020

15. שני גדולי עולם דנים ומתווכחים בהלכה ושועלים מסתובבים כאן ופותחים את פיהם ... (מן ההר)

אפילו זונות מפרכסות זו את זו - וכאן רואים אנשים שהם גרועים מזונות.
איך הם לא יראים מאימת יום הדין,
איך אין להם יראת שמים?

אני פשוט לא מבין את עורכי האתר כאן

איך שהבת שלי שרה: לשון הרע גרוע אפילו מחצאית קצרה ....

דווח על תגובה לא ראויה
01.05.2020

16. באלף מחילות מכבוד הרב (ספרדי)

אבל כבוד הרב יודע שהאיסור לא רק בגלל ההשוואה בין חול המועד לימי הספירה, אלא זהוא אבל על 24000 תלמידי רבי עקיבא, ומורנו הרב עובדיא זצ"ל כבת לאסור, ורק למי שסובל ממש יש היתר בימי שישי לכבוד שבת, ולא סתם כך להתיר, וכן הביאו הרב יצחק יוסף שליט"א

דווח על תגובה לא ראויה
03.05.2020

17. 16 לא הבנת (אריאל)

לא מדובר בטעם האיסור אלא בהיקפו וגדרו. גם לא צריך לחתום בשם העדה שלך, מיותר ודבילי.

דווח על תגובה לא ראויה
04.05.2020

18. ככה צריך! (רפי)

כיום, לפי מושגי זמננו, יקראו
לזה ״נועזות״, אע״פ שאין כאן באמת שום נועזות, אלא הלכה כפשוטה, בלי חרדות ובלי החמרות לא ענייניות. יישר כח לרב סתו!

דווח על תגובה לא ראויה
05.05.2020

19. ל17 (יובל)

מה שהיה מיותר זה 2 המילים האחרונות שלך. יום טוב

דווח על תגובה לא ראויה
06.05.2020

20. רק עריכת שולחן.דרדעים דרדסים הביתה (הרב שלמה קרח זצוק"ל)

דווח על תגובה לא ראויה
08.05.2020

21. והרב גידל זקן ופאות ארוכות לא היתגלח ביכלל. (הרב שלמה קרה זצוק"ל אמר שלא נהגו בתימן)

ראו עריכת שולחן סימן תצג סעיף יב והטעם הוא שאין לידחות דברי נביא של וקראתה לשבת עונג,מפני מנהג, ...

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

x
הרבנים בהר הבית צילום: חיים קרויזר מטה ארגוני המקדש

עשרות רבנים עלו להר הבית, לזכר הרב רבינוביץ'

קרא עוד