"בלי הסגר מוקדם - היו כאן 600 אלף חולים"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, מתייחס לביקורת על תפקודו ועל תפקוד המשרד בראשו הוא עומד במשבר הקורונה, ומציב רף להקלות נוספות - 300 חולים ביום, והכפלה בכל עשרה ימים

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/04/20 09:15 ב באייר התשפ

"בלי הסגר מוקדם - היו כאן 600 אלף חולים"
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, עמד בתקופה האחרונה, מאז התפרצות מגפת הקורונה, במרכז תשומת הלב הציבורית בישראל, בעיקר בשל ההגבלות שהטיל משרדו על הציבור הישראלי, הסגר והדיונים הרבים על חזרה לשגרה. 

הבוקר: כלל החנויות ברחובות, המספרות ומכוני היופי ייפתחו | המדריך המלא

בראיון הבוקר (א') לגלי צה"ל, ובסדרת ציוצים שפרסם אמש בחשבון הטוויטר שלו, מתייחס בר סימן-טוב לביקורת עליו, וצופה פני עתיד בהתפשטות הנגיף בישראל, הסיכוי להחמרה חוזרת של ההגבלות והצעדים הבאים: "תוך ימים תהיה מערכת שתקצר משמעותית את הזמן מרגע שיש חשד להדבקה ועד שאנחנו סוגרים על שרשרת ההדבקה. יש צוות שעובד על זה יחד עם סיירת מטכ"ל וחיל האוויר". אמר בראיון לישי שנרב.

לדברי מנכל משרד הבריאות, "המדד שאנחנו מציעים להקלות נוספות הוא 300 חולים ליום, מאה בקהילה ו-200 במוקדי ההתפרצות, והכפלה כל עשרה ימים". בתשובה לשאלה האם נתניהו אימץ את המדד הזה, השיב בר סימן טוב: "לא, אבל זה מה שנציג בדיונים השבוע".

במענה לטענות נגדו שהוא ריכוזי ולא קשוב לצרכי הציבור, השיב כי "האחריות היא עלינו, אנחנו אלה שבסופו של דבר נשלם את המחיר. בסוף צריך להסתכל על מבחן התוצאה לעומת מדינות אחרות, בלי הסגר המוקדם היו כאן 600,000 חולים לפי המדדים שלנו, וזה אירוע קטסטרופלי בריאותית וכלכלית".

רחוב יפו בסגר

רחוב יפו בסגרצילום: נתי שוחט, פלאש 90

בסדרת ציוצים שפרסם אמש (מוצ"ש) בטוויטר כתב מנכ"ל משרד הבריאות כי החזרה לשגרה מגיעה בגלל הירידה במספר הנדבקים ובמספר המקרים הקשים, אך יכולה להשתנות בכל רגע, אם הציבור לא ישמור על ההנחיות.

"אנחנו מגבירים את החזרה לשגרה בצל הקורונה", כתב בר סימן-טוב. "כמו תמיד - היכולת שלנו להצליח גם בשלב החדש תלויה רק בנו. אם נקפיד על 3 הכללים - מסיכות, מרחק והגיינה, אני מאמין שנצליח לשלב שגרה ומניעת התפשטות המחלה.

"אל תהיו שאננים. אני שומע את הקולות שאומרים שהגזמנו, אך תסתכלו סביב. בלגיה, מדינה דומה לישראל בגודל סופרת כמעט 7,000 מתים. מדינת ניו יורק, פי שניים מישראל בערך, עברה את ה-21,700 מתים ויש עוד דוגמאות רבות. לשמחתנו, זה לא המצב בישראל, וזה בעיקר הודות להקפדה של כולנו על הכללים, אך הסכנה לא חלפה. לא להתפרצות מחודשת עכשיו ולא לגל שני במועד מאוחר יותר, אולי בחורף".

הוא הוסיף כי "אני מאמין שהממשלה תחזיר עוד פעילויות בימים ובשבועות הקרובים. השבוע אנו נקיים במשרד הבריאות שיח מקצועי על שגרה לצד קורונה עם מספר משרדי ממשלה ובהם עם משרד החינוך".

שוק מחנה יהודה. ייפתח מחר

מתחילים לחזור לשגרה זהירה. שוק מחנה יהודה, ביום שישיצילום: נתי שוחט, פלאש 90

מנגד, הזהיר מנכ"ל משרד הבריאות מפני שאננות: "עם זאת החזרה צריכה להיות זהירה ובטוחה, כדי שנמנע ממצב בו יהיה צורך להוריד את רמת הפעילות שוב. תקשיבו גם לאנגלה מרקל, שמחזירה גם היא את גרמניה לאט ובזהירות. אנחנו בקשר עם מדינות רבות, לומדים וחושבים יחד על חזרה בטוחה לשגרה.
אנחנו גם עוקבים אחרי סינגפור, מדינה שמתמודדת היטב עם הקורונה אך חווה בימים האחרונים התפרצות שניה קשה. אני מבין את השיח הציבורי הער והביקורת גם עלי באופן אישי, אך הדבר החשוב כעת הוא להמשיך את ההתמודדות הלאומית עם הקורונה טוב כפי שעשינו עד כה. תשמרו על הכללים ונמשיך להצליח".