הממשלה אישרה: מכוני היופי והמספרות ייפתחו, הגבלת המרחק תישאר עד אחרי יום העצמאות

על רקע מחאות העצמאים, ולחץ מצד השרים, מתקיימת ישיבת הממשלה, אושרה פתיחת חנויות הרחוב, מכוני יופי, קוסמטיקה ומספרות, יותר טייק אוויי ממסעדות, הקניונים יישארו סגורים. בעלי העסקים ידאגו למדוד חום ללקוחות ולעמוד בהגבלת הלקוחות בתוך העסק

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/20 13:33 ל בניסן התשפ

הממשלה אישרה: מכוני היופי והמספרות ייפתחו, הגבלת המרחק תישאר עד אחרי יום העצמאות
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הממשלה התכנסה היום (ו'), באופן מקוון, ואישרה שורה של הקלות בהגבלות על הציבור שיחלו החל ממוצאי שבת. בין השאר אושרה פתיחת חנויות הרחוב, מכוני יופי וקוסמטיקה.,מספרות, החלפת כספים, ואולמות תצוגת מכוניות, חנויות האוכל ייפתחו אף תיאסר הישיבה, יור רק לשלם ולקחת (טייק אווי).

כמו כן, אושרה בקשת שר העבודה הרווחה אקוניס, לפיה כל עובדי הרווחה של המשרד יחזרו לעבודה מלאה ביום ראשון, זאת בנוסף להחרגה של עובדי הרווחה ברשויות המקומיות.

ההקלות מגיעות על רקע הקריאות הגוברות להקלה בהנחיות ופתיחת ענפים נוספים במשק, הן מצד השרים עצמם והן מצד העצמאים, שבימים האחרונים יצאו לשלל הפגנות בשל מצבם הכלכלי החמור. עם זאת, הגבלות המרחק עוד יישמרו עד לאחר יום העצמאות על מנת למנוע כל האפשר התקהלויות בלתי חוקיות במהלך יום העצמאות ויום הזיכרון. כמו הוחמרו ההנחיות על חבישת מסיכות, נשיאת מסיכה במרחב ציבורי מגיל 7 וקנס 200 בלי התרעה.

נזכיר כי ישיבת הממשלה היתה אמורה להתקיים אמש (ה'), אך נדחתה להיום בשל קבלת חוות הדעת המשפטית וחומרים נוספים בנושא, באיחור, כך לפי מזכיר הממשלה צחי ברוורמן. פתיחת החנויות הנוספות תיעשה לפי הנחיות משרד הבריאות ותוך הקפדה על כללי היגיינה, חבישת כפפות ומסכות, ספרים אף יחוייבו במיגון עיניים מיוחד על מנת למנוע את התפרצות הנגיף מחדש. 

השרים טרם החליטו לגבי חידוש הפעילות במרכזי מסחר פתוחים דוגמת "ביג". על פי טיוטת התקנות לשעת חירום שהגיש משרד הבריאות, בעל העסק יגיש הצהרה על עמידה בתנאים לרשות המקומית. הוא יסדיר, ככל הניתן, ביצוע מדידת חום לנכנסים לעסק, ויתשאל את הנכנסים לגבי תסמיני מחלה. עסק שבו מועסקים בדרך כלל עובדים במשמרות, ישבץ בעל העסק, ככל האפשר, את אותה קבוצת עובדים במשמרת. בעת הטיפול בלקוח יעטה העובד כפפות אותם יחליף בין לקוח ללקוח ויחבשו מסיכה ומגן פנים. בעל העסק יקפיד ככל האפשר על שמירת מרחק של 2 מטר בין הלקוחות, למעט מי שגר באותו בית, ולרבות באיזור ההמתנה.

בעל העסק ישגיח על כניסת המבקרים כך שלא ישהו בכל עת בתוך העסק לקוחות ביחס של יותר מ-2 לקוחות לכל ספר, בכל עת לא ישהו בעסק יותר מ-4 לקוחות סך הכל, ובעסק שגודלו מעל 75 מ"ר לא יותר מ-6 לקוחות, ובעסק שגודלו יותר מ-100 מ"ר לא יותר מ-8 לקוחות. המפעיל מקום או עסק בניגוד לתנאים דינו מאסר 6 חודשים או קנס.

בכירים בממשלה אמרו כי מאחורי הקלעים הייתה "מלחמת עולם" בין אנשי האוצר לבין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. "הוא גורר רגליים ומנסה לתקוע את ההקלות. הוא מושך את ניסוח התקנות כדי שלא יגיעו לממשלה וכך נאבד עוד יום יקר. האיש אומר על הכול לא. אין שום היגיון בהחלטות שלו", אמר אחד הבכירים. לפי הגורמים בר סימן טוב עיכב את ההקלות בתקנות לשעת חירום בשל מחלוקת על היקף ההקלות ועל הנוסח המדויק שלהן.

במהלך הישיבה אישרו שרי הממשלה גם תוכנית לסיוע מורחב לעצמאים ועסקים קטנים בסך של 8 מיליארד שקל. תכנית הסיוע כוללת מענק השתתפות בהוצאות קבועות שיוכל להגיע עד לסך של 400 אלף שקלים לעסק, כתלות במידת הירידה בפעילותו, וכן את הפעימה השנייה במענק הסיוע המורחב לעצמאים, במסגרתו עצמאים יהיו זכאים למענק בגובה 70% מההכנסה החייבת שלהם, ועד 10,500 שקל.  

במקביל דיווח אתמול משרד הבריאות כי מניין הנדבקים הכולל בישראל בנגיף הקורונה עומד כעת על 14,803 – עלייה של 305 בתוך יממה. מנגד, מספר המחלימים עמד אתמול על 396. עוד שלושה נפטרו מסיבוכי הנגיף ומניין המתים הכולל בישראל עומד על 192.