הכנסת אישרה את האפשרות לעצור אדם ללא חקירה, כשיש סיכון בריאותי

דוברות הכנסת מסרה כי אושרה במליאה ההסמכה בחוק להורות על מעצר אם לא ניתן לקדם חקירה נוכח הסיכון הבריאותי

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/20 08:23 ל בניסן התשפ

הכנסת אישרה את האפשרות לעצור אדם ללא חקירה, כשיש סיכון בריאותי
הכנסת בימי הקורונה, צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

מליאת הכנסת  אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים) (הוראת שעה – נגיף הקורונה החדש) (מעצר חשוד בעת מניעה לקדם חקירה), התש"ף-2020. 
הצעת החוק הממשלתית מעגנת בחקיקה ראשית, את ההסדר לפיו בית המשפט וכן בית דין צבאי יהיה רשאי להורות על מעצרו של חשוד או להאריך את מעצרו, גם אם יש מניעה לקדם את החקירה שלו נוכח הסיכון הבריאותי הכרוך בחקירת אדם החולה בקורונה או המצוי בבידוד בשל מחלת הקורונה.

יצוין כי ההסדר מתייחס לחשוד או  לעד חיוני. כמו כן, מוצע להבנות את שיקול הדעת של השופט ולקבוע כי השופט יורה על מעצר בנסיבות אלה רק אם שוכנע שיש הצדקה לכך לאחר ששקל את חומרת העבירה, את משך התקופה הצפויה שבה לא ניתן יהיה לקדם את החקירה ואת הפגיעה הצפויה בחשוד; וכי כל פעולת חקירה שאפשר לבצע בתקופה זו בלא השתתפות של החולה או האדם המצוי בבידוד תתבצע.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ההוראות והצווים שהוצאו על ידי משרד הבריאות מחייבים התמגנות ושמירת מרחק ממי שחב בבידוד או חולה בנגיף, כדי למנוע הדבקה ואת התפשטות הנגיף בנסיבות אלה, כמעט לא יהיה ניתן לבצע פעולות חקירה הדורשות השתתפות חבי בדידות בלי לסכן את אלה הבאים עמם במגע קרוב, דוגמת עריכת שחזורים עימותים, הובלה והצבעה. 

בהתאם לחוות דעת של גופי הביטחון, פעולות חקירה אלה מחייבות קרבה ממושכת לנחקר או הוצאתו מחוץ למתקן הבידוד ולפיכך אי אפשר לבצען במקרה של חשודים ועדים חבי בידוד. 

בחלק מהמקרים, בעיקר בעבירות חמורות ובעבירות ביטחון, לא ניתן גם לקיים חקירה פרונטלית אפקטיבית כאשלר חב הבידוד והחוקר או החוקרים ממוגנים, וזאת נוכח הצורך לקיים את החקירה במשך זמן ארוך והצורך לראות הבעות פנים ותגובות גופניות ולייצר תקשורת בלתי אמצעית".