"החלטה אומללה. בג"ץ בטוח שהוא הריבון"

זעם בימין ובארגוני המחאה בעקבות פסילתו של 'חוק הפיקדון' על ידי בג"ץ. איילת שקד: " בגצ פוגע לאורך השנים במדיניות ההגירה אותה הכתיבה הכנסת". שפי פז: "החוק ממילא לא הופעל, כך אין העמדות פנים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/20 17:56 כט בניסן התשפ

"החלטה אומללה. בג"ץ בטוח שהוא הריבון"
הפגנת תושבי דרום תל אביב, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי ששופטי בג"ץ ביטלו, ברוב של שישה נגד אחד, את חוק הפיקדון שנועד לתמרץ מסתנני עבודה לעזוב את ישראל, בימין ובתנועות המחאה של דרום תל אביב מגיבים בחריפות.

בג"ץ פסל את החוק המחייב מסתננים להפקיד חלק משכרם

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד (ימינה) אמרה כי "אם למישהו היה ספק בדבר חשיבותה של הועדה לבחירת שופטים - כעת זה ברור. בגצ פוגע לאורך השנים במדיניות ההגירה אותה הכתיבה הכנסת, החל מחוק ההסתננות דרך מתווה מדינה שלישית ועכשיו גם ביטול חלקי של חוק הפקדון. החוק היה אפקטיבי וגרם לעידוד יציאה מרצון. רק פסקת התגברות תשים לזה סוף. צר לי שהממשלה שקמה לא תוכל לעשות זאת. דעת המיעוט של השופט סולברג זוהרת בפסק הדין, מה שמוכיח כמה חשוב למנות שופטים שמרנים וכמה חמורה העברת תיק המשפטים והשליטה בועדה לבחירות שופטים לכחול לבן".

ח"כ אופיר סופר (ימינה) כתב בטוויטר: "בית המשפט העליון שוב חוטא לתפקידו ובטוח שהוא הריבון.  הפסיקה לביטול חוק הפיקדון היא המשך ישיר לפסיקה הפוסלת את מתקני השהייה "חולות" ו"סהרונים". הפסיקות חוסמות כל פתרון מעשי שיעודד את המסתננים הבלתי חוקיים לצאת מישראל. מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת אשר תגרום למסתננים להישאר, ואולי אף תגרום למסתננים נוספים להגיע ארצה".

שר החינוך רפי פרץ כתב: "פסילת חוק הפקדון על ידי בג"צ הוא עוד שלב בסדיקת זהותה היהודית של מדינת ישראל בכלל ומהווה מסמר נוסף בהפקרת תושבי דרום תל אביב בפרט.
‏מסתנן שנמצא בישראל שלא כחוק חייב לחזור לארץ מוצאו. הנורמליזציה שבג"צ מוביל כלפיהם, בטח בערב יום העצמאות של מדינת ישראל היא טעות ונעשה הכל על מנת לתקן אותה".

"נתניהו ודרעי נותנים לאסון המתמשך הזה להתנהל"

שפי פז, ממובילות מחאת תושבי דרום תל אביב

שפי פז, ממובילות מחאת תושבי דרום תל אביבצילום: רועי אלימה, פלאש 90

שפי פז ודורון אברהמי מסרו בשם פעילי המחאה של דרום תל אביב: "חוק הפיקדון ממילא לא הופעל מעולם כראוי ושופטי בג״ץ הנאורים כבר כיסחו לו את הצורה. אז אולי עדיף ככה. בלי העמדות פנים. שתקום עכשיו הממשלה החדשה ותודיע לנו בגלוי ובלי התחמקויות: האם דרום תל אביב סופחה רשמית לאריתראה והחוק היחיד שחל בה הוא חוק האלימות והסחיטה באיומים או שהם מתכוונים להזיז מתישהו את הישבן ולהציל אותנו מאנשים שמצפצפים על הקורונה?
שופטי בג״צ מתפקדים כבר שנים כתליינים שלנו. עוד פסילה או פחות פסילה לא תשנה את העובדה שהופקרנו ובקרוב לא תהיה לנו ברירה אלא להתמגן בתוך הבתים או להניף נשק. מה שבטוח, מבחינתנו בג״ץ הוא בדיחה עצובה ואנחנו כופרים לחלוטין בסמכותו. מצידנו, שיבנו להם מבנה שיש חדש באסמרה וילמדו לדבר טיגרינית.

"על הפיאסקו הזה אחראים בין היתר אריה דרעי, בן שבת ובנימין נתניהו, שנותנים לאסון המתמשך הזה להתנהל, ובמקום להטיל את כובד משקלם ולהעיף לכל הרוחות את גנבי הגבול והדעת, שבכסף שהם מרוויחים פה מממנים את משטרי הרודנות שם, מחפשים כל הזמן פשרות וכניעות.
עם המסתננים והעותרים אין לנו דיבור. מדובר בחבורה של נוכלים ושקרנים שעובדת על הציבור, התקשורת, השופטים והממשלה".

יוזם החוק יונתן יעקובוביץ', מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית, שצורף כמשיב בעתירה לצד המדינה, הצטרף למגנים: "בג"ץ מתעקש לבלום כל ניסיון של מדינת ישראל להגן על ריבונותה, זהותה, ושלומם של תושבי דרום תל אביב וערים נוספות שנפגעו מתופעת ההסתננות.
החוק כבר הוכיח את יעילותו ורק בשנה האחרונה עזבו את ישראל קרוב ל- 3,000 מסתננים והסכומים שפדו בעת עזיבתם גדלו ביותר מ- 300 אחוזים. לאחר שבג"ץ כבר ביטל את החוקים למניעת הסתננות 3 פעמים ברציפות, הוא החליט כעת לשלול גם את הכלי האחרון שנותר בידי המדינה, בניגוד גמור לרצון המפורש של המחוקק והדמוקרטיה הישראלי. זאת על אף שמדובר בפיקדון זמני בלבד של אחוז קטן משכרם של המסתננים, שאין להם זכות חוקית לעבוד בישראל מלכתחילה.

"אני קורא למפלגות שעתידה של מדינת ישראל חשובה להם לקבוע כבר בקווי הייסוד של הממשלה שתקום כי הטיפול בסוגיית המסתננים ואף חקיקה שתאפשר התגברות על הפסיקה בעניין הזה יעמדו בראש סדר העדיפויות".