בלי חוק נורבגי והבטחת הרוטציה: החל מרתון החקיקה בכנסת לקראת ממשלת אחדות

בכנסת מתקיים מרתון חקיקת חוקי "ממשלת החילופים". החוק "הנורבגי המדלג" לא עולה היום להצבעה וייתכן שייגנז. חברי הכנסת של ימינה החליטו לא להשתתף בהצבעות

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 23/04/20 12:16 כט בניסן התשפ

בלי חוק נורבגי והבטחת הרוטציה: החל מרתון החקיקה בכנסת לקראת ממשלת אחדות
יו"ר הכנסת בני גנץ, צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

מליאת הכנסת נפתחה היום (ה') והחל מרתון החקיקה עליו סוכם במסגרת ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן. הפעילות בכנסת, שתכלול כמה שינויים בחוקי יסוד, תצטרך להסתיים תוך 6 ימים כדי לאפשר את הטלת המנדט על נתניהו בתוך תקופת 21 הימים. בשל חוסר ההסכמה מול נתניהו, בימינה החליטו לא להגיע להצבעות בכנסת. 

בעקבות הלחץ הציבורי והפחד מפסיקת בג"ץ, בין הצעות החוק שהוגשו לא נמצאת ההצעה ל"חוק נורווגי מרובע", שמטרתו לאפשר לכחול לבן להכניס לכנסת במקום השרים חברי כנסת מסיעת חוסן לישראל בלבד, ולא מסיעת יש עתיד או תל"ם, החברות לשעבר ברשימה שכעת צפויות להיות חלק מהאופוזיציה.

המטרה של הליכוד וכחול לבן היא להביא את הצעות החוק שהוגשו להצבעות בקריאה טרומית עוד היום. הקמת הממשלה דורשת בין היתר שינוי של חוק יסוד: הממשלה, שינוי שנועד לאפשר את קיום הרוטציה בין בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבני גנץ בעוד שנה וחצי. 

ההצבעה נערכת בצל משבר הקורונה ולכן מנכ"ל הכנסת נערך למתכונת פריסה מחדש של סדר ישיבת חברי הכנסת במליאה ולפיה נחלק אולם המליאה ל-3 מפלסים המאפשרים מחד, את פיזורם של חברי הכנסת בהתאם לנהלים ומאידך מאפשרים את השתתפותם בדיונים ובהצבעות באופן יעיל יותר . 
על פי מתכונת חדשה זו מליאת הכנסת תחולק ל-3 המפלסים הבאים: רצפת המליאה - שתאכלס 50 ח"כים, היציע העליון - שיאכלס 40 ח"כים והיציע הציבור - שיאכלס 30 ח"כים .