"לא יתכן לחייב הורים על נוכחות ומשמעת של ילדיהם"

חגית משה, מחזיקת תיק החינוך בעיריית ירושלים, הוציאה הנחיה למנהלי בתי הספר בעיר לפיה אין להכריח הורים לכפות על ילדיהם את הלמידה מרחוק. משה כתבה כי הלימודים מרחוק הם "פריבילגיה ולא חובה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/04/20 16:28 כח בניסן התשפ

"לא יתכן לחייב הורים על נוכחות ומשמעת של ילדיהם"
חגית משה, צילום: שרון עזרן

הלמידה המקוונת שמפעיל משרד החינוך בתקופה האחרונה עוררה שיח ער ברשתות ובין המורים וההורים. הורים רבים טוענים כי המערכת דורשת מההורים למלא את תפקיד המורים מהבית, ולפקח על קצת ההתקדמות של ילדיהם. 

סגנית ראש עיריית ירושלים, חגית משה, המחזיקה בתיק החינוך בעירייה, פרסמה היום (ד') הנחיות למנהלי בתי הספר בעיר, כשבעיקרן ההבנה כי הלמידה מרחוק אינה יכולה לשמש תחליף לבתי הספר, ואין יכולת לכפות אותה על ההורים ועל התלמידים

"בימים האחרונים קיבלתי פניות רבות ממנהלים, מורים והורים",כתבה משה. כולם סיפרו על הקושי הגדול והלחץ שנגרם כתוצאה מהרצון ליצור למידה של מאה אחוז באמצעות ה-ZOOM והשידורים האינטרנטיים". לדבריה, "הדבר לא אפשרי גם בגלל התנאים המיוחדים, כשהתלמידים בביתם והמורים מדברים אליהם מהמחשב, וגם כיון שלרוב מוחלט של המשפחות אין מחשב פרטי לכל ילד (וטוב שכך)! ומלבד זאת ההורים לא יכולים להפוך כעת לאחראי משמעת של הילדים שלהם גם בתחום הלמידה".

למידה ב

למידה ב'זום'צילום: פלאש 90

בהמשך מכתבה כתבה משה: "חשוב להדגיש כי כל זה נעשה למען ההורים ורק במסגרת היכולות שלהם. כך גם בנוגע אליכם צוותי ההוראה שעושים עבודת קודש, אולם גם עם מירב המאמצים אין כל סיכוי ליצור סדר יום לימודי מלא, כבימי בית הספר.
כל עשייה חינוכית בתקופה הזו מבורכת. אולם לא יתכן לחייב הורים על נוכחות ומשמעת של כל ילדיהם ללמידה מתוקשבת בזמן זה ("למידה מרחוק)" וכן לא אפשרי לחייב את המורים והמורות לעשות מה שאין ביכולתם לעשות".

משה הנחתה את מנהלי בתי הספר כי "1. כל מורה יעשה את המקסימום בכוחותיו ליצור שיעורים לתלמידיו בימים אלה, ככל שיעלה בידו. אני בטוחה כי אינכם צריכים אכיפה לכך. גם אם מורה לא מצליח ליצור תוכנית לימודים מלאה, לכל הפחות יסתפק בהענקת האפשרות לתלמידיו לשיעור אחד בכל יום.
2. אין להכריח הורים לכפות על ילדיהם את הלמידה מרחוק. הורים המעוניינים להשתמש בתוכן שמעניקים להם המורים באמצעות השיעורים המקוונים, עושים זאת מתוך רצון להעשיר את החוויה הלימודים של ילדיהם, אך אין בכך משום גריעה מאותם הורים שאינם מצליחים לאפשר זאת לילדיהם. זו פריבילגיה ולא חובה".

המכתב של חגית משה למנהלים

המכתב של חגית משה למנהליםצילום: ללא