מדרשות בקורונה: שומרות על ההנחיות ומגדילות תורה

ראשי המדרשות חששו שמשבר הקורונה יגרום לירידה בלימוד התורה, אך למרבה הפלא נשים רבות, שבעבר לא יכלו ללמוד, נעזרות באמצעים הדיגיטליים והלימוד מגיע למנעד רחב יותר של נשים. במדרשות הפנימו את שגרת הקורונה החדשה ומעבירות את השיעורים לתלמידות, בארץ ובחו"ל, במרשתת ויוצאות ביוזמות חדשות של התנדבות בענף החקלאות הקורס, מפגשי הכרות אונליין, ונערכות לשנה הבאה במתכונת של ריחוק חברתי

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/04/20 22:21 כח בניסן התשפ

מדרשות בקורונה: שומרות על ההנחיות ומגדילות תורה
למצולמות אין קשר לכתבה, צילום: ללא קרדיט

משבר הקורונה אילץ את המדרשות לנשים לפתוח בשגרה חדשה, שבהתחלההיתה נראית מעט מפחידה, אך נראה כי מעז יצא מתוק ולימוד התורה של הנשים הצעירות דווקא גדל והתרחב בזכות שיעורי ה'זום' ההמוניים. במדרשות הפנימו כי שגרת הקורונה עלולה להמשך עוד זמן רב ומקיימות מגוון אפשרויות לתלמידות ואף נערכו לימי היכרות וירטואליים לקראת שת הלימודים הבאה. 

מכון ראשית, המדרשה הוותיקה ביישוב מעון בדרום הר חברון, שהעומדת בראשה הרבנית שלומית סטיסקין, יצאו ביוזמה חדשה והוצאו את התלמידות שלהן להתנדבות בענפי החקלאות הקורסים לחצי יום, ובחצי השני של היום יש למידה מרחוק עם מיטב הרבנים של המדרשה: "גם אנחנו נאלצנו, כמו כל מוסדות הלימוד, לסגור את שערינו בעקבות הקורונה, אבל למרות זאת רצינו להשאיר את שערי הלב פתוחים! אז המשכנו בלימוד, בקשר האישי עם הבנות, ובעיקר בהשמעת קולה של תורה- והכל דרך המדיה, בעיקר בעזרת תוכנת זום הידועה והמוכרת", הסבירו במדרשה.

עוד הסבירו במדרשה: "במהלך הימים הראשונים, כשהבנו שזה הולך להיות ארוך, הקמנו מערך הבנוי כולו מאנשי צוות המדרשה, העמל על תפעול , תכנון והוצאת לפועל של המצב החדש. יצרנו שגרה של שיעורים המועברים לבנות המדרשה דרך הזום ע"י רבני המדרשה, ושלחנו לבנות דפי לימוד בחברותות, לכל יום בשבוע. על מנת להשאר בלב אחד, נפגשנו בזום ל'מלווה מלכה', 'משמר' בימי חמישי בלילה ואפילו יצרנו משחקים חברתיים לכל הבנות דרך הוואטצאפ הקבוצתי. בנות רבות מהמדרשה שותפות ונהנות מהמערך הזה, בו הן מקבלות גם לימוד משמעותי ומפגש קבוע ותדיר עם קולה ואורה של תורה, והן גם מצליחות לשמר את ה'ביחד' שלנו כקבוצה, בימים בהן נכפה עלינו הריחוק. לשיעורי הזום הקבועים, צירפנו גם בוגרות מדרשה המעוניינות בכך, וכן בנות שירות לאומי המעוניינות להכיר את המדרשה לקראת שנה הבאה. מיד אחרי חג הפסח אפשרנו לבנות שרוצות להגיע ולהתנדב במשימות חקלאיות דרך השומר החדש כשבמקביל ממשיכים להתקיים השיעורים בזום לכלל הבנות".

צילום: ללא

במדרשה קיימו יום היכרות ולימוד וירטואלי עבור חיילות ובנות שירות, לקראת שנה הבאה- שכלל בצד השיעורים, מפגש עם בוגרות, היכרות עם הצוות ואופי המדרשה, ואפילו סיור וירטואלי במרחב הפעילות של הבנות.

גם במדרשות נוספות נערכו למציאות החדשה. הרב ברוך סליי, ראש מדרשת אוריה 'במכללה ירושלים', מתאר כי הם שמו בראש סדר העדיפויות את ההקפדה על ההנחיות לריחוק חברתי מתוך אמונה שזוהי תקופה שמחייבת להפקיד על "ונשמרתם לנפשותיכם". 

המדרשה, שמשלבת בנות השרות הלאומי וסטודנטיות ממהמכללה, פתחו מספר 'חדרים' בתכנת 'זום' המוכרת, וקראו להם בשמות החדרים הקבועים של המבנות במדרשה, כמו 'בית המדרש' או 'היכל', כך שבנות מרגישות כאילו הן במדרשה. המדרשה קיימה באמצעים הדיגיטליים גם התוודעות ותפילה המונית מרגשת לבנות. 

הרב ברוך הסביר לכיפה כי אנשי הצוות חששו כי לימוד התורה יתמעט בתקופה זו כשהבנות בבתים, אולם, למרבה השמחה, לימוד התורה הלך והתרחב לעוד נשים שבעבר לא יכלו להרשות לעצמן, בייחוד נשים מבוגרות, חלקן בודדות, שנאלצות להישאר בביתם כי הן כלולות בקבוצת סיכון. בנוסף נשים מבוגרות הצליחו להתחבר גם לצד הטכני כדי לראות את השיעורים, כאשר בעבר הן לא היו חייבות להיעזר בו כי היו מגיעות לבית המדרש, אולם כעת הן לומדות עוד דברים חדשים. 

צילום: ללא

הרבנית אסתי רוזנברג, ראש מדרשת מגדל עז בגוש עציון, סיפרה בצער כי התלמידות שהגיעו ללמוד מחו"ל חזרו לארצות המוצא שלהן, אולם במדרשה לא שכחו מהן ומקיימים שיעורים עם הרבנים ב'זום' בשעות הקטנות של הלילה. בנוסף מערכת השעות והשיעורים במדרשה נשמרים באדיקות. נוכחות התלמידות בשיעורים מרשימה, הם מתדיינות ומעלות סוגיות חדשות וחשובות. 

במגדל עז כבר החלו לחשוב על חזרה לשגרה בתנאים של ריחוק חברתי, כך שכל עשר תלמידות ילמדו בכיתה אחת ביחד עם הרב או הרבנית, והשיעור יועבר בשידור חי לכיתות האחרות. אולם השאלה הקשה ביותר שעומדת לפתחה של המדרשה, כמו יתר המדרשות, היא החזרה לחיים פנימיתיים. האם ומתי יחזרו  עשרות הנשים הצעירות לחיות בחדרים משותפים עם חדר אוכל משותף, ובסופי שבוע לחזור לביתן מבלי לסכן את התלמידות או את ההורים שלהן. 

 

צילום: ללא

גם ב'מתן', מרכז תורני לנשים,התאחדו כל הסניפים יחד, בעקבות משבר הקורונה לתפילת הלל חגיגית בפסח עם הרבנית אשרה קורן, בשירת מור שרביט וניגון פנינה וינטרוב. הנשים סיפרו לכיפה כי התפילה היתה מרגשת במיוחד בהשתתפות מאות נשים מכל הארץ. גם מתן מעניק שיעורים באמצעים דיגיטליים לנשים הלומדות אצלו וגם הוא הגדיל והרחיב את מאגר התלמידות שלו. 

יעל אריאלי, ראש פורום המדרשות, בירכה על היוזמות של המדרשות: "פורום המדרשות התורניות והמדרשות החברות בו היה שותף מלא לתהליך קבלת ההחלטות מול משרד הבריאות ומשרד החינוך לאחר חג הפורים בו הוחלט לסגור את כלל מוסדות לימוד התורה העל- תיכוניים לבנים ולבנות בשל משבר קורונה. אולם, למרות הסגירה הפיזית של שערי המדרשות, קול התורה לא פסק. מהר מאד התארגנו במדרשות ללימוד מקוון בעיקר דרך מערכת זום ונבנו מערכות שיעורים. בנוסף, הצוות החינוכי שומר על קשר אישי חם ורצוף עם התלמידות בתקופה מורכבת זו. המדרשות מקיימות ימי עיון,היכרות ורישום לקראת השנה הבאה,שנה"ל תשפ"א  באופן מקוון. בחלק מהמדרשות הצטרפו התלמידות למיזמי התנדבות וצרכים חיוניים בקהילה ובחקלאות. כמו כן, פורום המדרשות יצטרף למיזם "אמץ נופל" שמאפשר השנה,כאשר לא ניתן לעלות פיזית לבתי העלמין הצבאיים" להתייחד עם שמות וזכר הנופלים באופן וירטואלי". 

 

מדרשות שיש להן מיזמים נוספים לתקופת הקורונה, מוזמנות לפנות אלינו ונעדכן  desk@kipa.co.il