הסעיף בהסכם הקואליציוני שיכול להחזיר את מוטי יוגב לכנסת

על פי ההסכם בין כחול לבן לליכוד, החוק הנורבגי יחול רק על חברי הסיעה של השר או סגן השר שמתפטרים מתפקידם בחברי כנסת. במידה והשר פרץ יקבל מינוי מיניסטריאלי, המועמד הבא ברשימה מטעם הבית היהודי הוא חכ"ל מוטי יוגב, אולם היחסים הקרירים בין השניים עלולים לגרום לכך שפרץ לא ילחם על מקומו של יוגב

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/04/20 23:23 כו בניסן התשפ

הסעיף בהסכם הקואליציוני שיכול להחזיר את מוטי יוגב לכנסת
ח"כ מוטי יוגב. הכנס נדחה, צילום: פלאש 90

האם חבר הכנסת לשעבר מוטי יוגב בדרך חזרה לכנסת? על פי פרטי ההסכם הקואליציוני שנחתם הערב (ב') בין כחול לבן לליכוד, ישנה אפשרות לכניסתו של יוגב לכנסת ה-23 בעזרת החוק הנורבגי, אולם חבר הכנסת לשעבר תלוי ברצונו הטוב של יושב ראש הבית היהודי, רפי פרץ, איתו יש לו יחסים קשים במיוחד. 

על פי סעיף 17, יחוקק החוק נורבגי במתכונת משופר, שיכלול שרים וסגני שרים, שיוכלו להתפטר מחברותם בכנסת ולשמש רק בתפקידם המיניסטריאלי, לטובת הבאים אחריהם ברשימה. "במסגרת החוק יקבע כי מרגע שחדל שר או סגן שר שהתפטר מהכנסת, מלכהן בתפקידו המיניסטריאלי, הוא ישוב באופן אוטומטי לכהן כחבר כנסת, ואחרון חברי הרשימה של סיעתו שמכהן בכנסת באותו עת, יחדל מלכהן בה", כך נכתב בפרטי ההסכם. 

כחול לבן ביקשו למנוע את כניסתם של חברי יש-עתיד ותל"ם, שהיו איתם ברשימת כחול לבן טרם התפרקותה, ולכן הוסיפו סעיף מיוחד שמחדד שבמידה ויש רשימה שמורכבת מכמה סיעות, החוק יחול על כל סיעה בנפרד: "במקום השר או סגן השר שיתפטר מן הכנסת, יבוא המועמד הראשון ברשימה שאינו חבר כנסת הנמנה עם מפלגתו של השר או סגן השר בהתאם לרישום שנעשה בעת אישור רשימת המועמדים לכנסת על ידי הועדה המרכזית לכנסת".  

ראשי ימינה

ראשי ימינה צילום: ללא

במידה ושר החינוך רפי פרץ מתמנה לשר או סגן שר, בימינה יכולים להשתמש בסעיף זו לכניסתו של יוגב, לכנסת מכיוון שהוא המועמד הבא ברשימה מטעם מפלגת הבית היהודי. אך חזרתו של יוגב תלויה ביו"ר הבית היהודי, שאיתו רב באופן פומבי ואף כינה אותו לא אמין פעמים רבות. 

בהסכם ישנה הסתייגות, שיכולה להרחיק את יוגב מהכנסת. סעיף ג' קובע כי החוק לא יעלה על שליש סיעה או שני חברי כנסת בסיעה בת פחות מ-20 חברי כנסת. ימינה מונה שישה חברי כנסת, כך ששליש מהסיעה הם רק שניים. במידה וימינה יקבלו שלושה תפקידים, יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ויו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' ישאפו להכניס חברי כנסת מטעמם, ופעם נוספת יוגב תלוי בחסדיו של פרץ. 

נזכיר כי בערב הגשת הרשימות לכנסת ה-23, פרץ החליט לצרף את העיתונאית שרה ב"ק לרשימה דרך סיעת הבת אח"י, על פניו של מוטי יוגב. ב"ק מוקמה במקום ה-8 ברשימת ימינה, אולם על פי נוסח החוק מכיוון שאח"י והבית היהודי הן סיעות נפרדות, החוק החדש לא יחול עליה.