בג"ץ אישר את עתירת התנועה לאיכות השלטון למנוע מנתניהו להקים ממשלה

דקות לאחר החתימה על הסכם להקמת ממשלה, התנועה לאיכות השלטון דורשת מבג"ץ למנוע מנתניהו להקים ממשלה. וכעת לראשונה בג"ץ אישר את העתירה וקבע כי על המשיבים לתת תשובה עד יום חמישי

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/04/20 23:01 כו בניסן התשפ

בג"ץ אישר את עתירת התנועה לאיכות השלטון למנוע מנתניהו להקים ממשלה
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התנועה לאיכות השלטון הגישה הערב (ב') עתירה לבג"צ כנגד ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת והיועצת המשפטית לבית הנשיא. בעתירתה מבקשת התנועה מבית המשפט העליון שיוציא צו הצהרתי הקובע שיש לו חובה לפרסם חוות דעת המפרטת את התבחינים הברורים בשאלה מהם הכשירויות הנדרשות מח"כ על מנת שלא יהיה ניתן להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה בהתייחס להיותו של ח"כ בנימין נתניהו נאשם בשלושה כתבי אישום בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. 

העתירה הזו הוגשה כבר שש פעמים ונדחתה, אלא שהפעם לראשונה בג"ץ מקבל את העתירה ואף ידון בה. בעקבות כך פנה בית המשפט לנתניהו והודיע לו שייתן את תגובתו עד ליום חמישי הקרוב ב 14:00. זהו מהלך חסר תקדים שטרם נראה כמותו שבג"ץ ידון בניגוד לחוק הקיים, האם ראש ממשלה המואשם בפלילים רשאי להקים ממשלה, מטעמים מוסריים. 

העתירה הגיעה דקות אחדות לאחר שנודע על חתימה בין נתניהו וגנץ שהגיעו להסכם על הקמת ממשלה. התנועה ממשיכה לטעון כי אין לתת נתניהו את האפשרות להקים ממשלה לאחר שנאשם בפלילים, ובפרט בעבירות החמורות של שוחד מרמה והפרת אמונים. על פי התנועה: "נתניהו לא יכול להיות כשיר לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה, ובוודאי לא יכול להיות כשיר בהמשך לנהל את הממשלה. וזאת משום שהוא אינו כשיר נורמטיבית - מדובר בנאשם בפלילים בעבירות החמורות ביותר בהן יכול להיות נאשם נבחר ציבור, ואשר לראשונה בתולדות מדינת ישראל הוא נאשם בביצוען בעודו מכהן בכס ראש הממשלה. אדם כזה אינו יכול לשמש דמות מנהיג ומודל לחיקוי ואינו יכול לכהן כראש ממשלה".

בנוסף כותבת התנועה בעתירה כי "נתניהו אינו כשיר מוסרית - מדובר באדם אשר הקדיש את השנים האחרונות לפגיעה ישירה ומדויקת במרכיבי הדמוקרטיה הישראלית, ובהליך שיטתי ומתוכנן של דה לגיטימציה לרשויות אכיפת החוק ולעומדים בראשן - החל מהמשטרה, דרך פרקליטות המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת, ובשבועות האחרונים אף בסדרת אמירות חמורות ביותר כלפי בית המשפט ושופטיו. אדם כזה אינו יכול לנהל את מדינת ישראל כאשר הוא שומט את הקרקע תחת הממלכתיות והמוסדיות שלה". 

"ולבסוף, הוא אינו כשיר פונקציונאלית - ראשית, החל מבעוד שבועיים ימים, עת ייפתח משפטו הפלילי, עתותיו של הנאשם נתניהו אינן נמצאות עוד בידו. עליו להתייצב מספר פעמים בשבוע, לימים מלאים וארוכים של דיונים בתיקיו השונים, ולרבות האזנה למאות עדי תביעה והגנה אשר יישמעו בהליך. אדם אשר מקדיש את ימיו לניהול משפטו הפלילי לא יכול באותה העת לנהל מדינה ולקבל החלטות החיוניות לקיומה".

יו"ר התנועה, ד"ר עו"ד אליעד שרגא: "כשהאבות המייסדים של המדינה הזאת הקימו כאן מדינה יהודית, דמוקרטית, ליבראלית וציונית, הם חלמו שמדינת ישראל תהיה חברה למופת בבחינת אור לגויים. לכן לא יעלה על הדעת שאדם, שעל גבו ישנה קופת שרצים בדמות שלושה כתבי אישום חמורים של שוחד, מרמה והפרת אמונים, יהרוס את דמות המנהיג הראוי למדינת מופת כמדינת ישראל.

לא יעלה על הדעת שאדם שכזה ילך בבוקר לבית משפט לשבת על ספסל הנאשמים ובערב ינהל את הקבינט מדיני בטחוני וישלח אותנו ואת ילדינו לקרב. כולי תקווה שבית המשפט העליון יתערב ויקבע מהן הנורמות הראויות".
 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן