היועמ"ש אישר: ניתן להנגיש את מערת המכפלה

לאחר סחבת ארוכה שנים, נמצא הפתרון המשפטי להפקעת המערה מחזקת הווקף הירדני לצורך הנגשתה. ההחלטה עברה לשר הביטחון בנט, שצריך לחתום על צו ההפקעה ולהורות על קידום הבנייה המונגשת. משרד המשפטים לכיפה: "מהבחינה המשפטית ניתן לממש את פרויקט ההנגשה וכי ההכרעה בעניין מסורה לדרג המדיני"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 20/04/20 17:17 כו בניסן התשפ

היועמ"ש אישר: ניתן להנגיש את מערת המכפלה
עדיין לא מונגשת לנכים. מערת המכפלה, צילום: פלאש 90. גרשון אלינסטון

לאחר שנים של סחבת קשה ודיונים ארוכים, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר להפקיע את שטח מערת המכפלה מידי הווקף הירדני. המשמעות ניתן להנגיש את המערה לבעלי צרכים מיוחדים. כעת ההחלטה מונחת על שולחנו של שר הביטחון, נפתלי בנט, שבסמכותו להורות על  הבנייה במקום. 

כזכור בשנים האחרונות נוהל מאבק על ידי ארגוני זכויות אדם וארגוני נכים במטרה להנגיש את מערת המכפלה לנכים. רק לאחרונה ביקר במקום ראש הממשלה נתניהו והודיע שאישר את הנגשת המקום. גם ראש המועצה לביטחון לאומי אישר את ההנגשה וטען שלא צפוי מהומות רבות סביב הפקעת המקום מידי הווקף השולט במקום, אולם היועץ המשפטי לממשלה סרב עד כה לאשר את ההפקעה בטענה שהפלסטינים מהם מפקיעים את המקום לא יוכלו ליהנות מהשטח המופקע .

הבוקר (ב') פנתה ח"כ קטי שיטרית לשר הביטחון בנט במכתב מיוחד בו ביקשה ממנו לחתום על צו ההפקעה: "אני מלווה את הנושא של מערת המכפלה כבר למעלה משנה, והשבוע נודע לי שצלחנו את המשוכה המשפטית ושהמשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ אישר כי ניתן להפקיע את השטח במטרה להתקין מעלית. אני פונה מכאן אל שר הביטחון, נפתלי בנט, ומבקשת ממנו לחתום על הצו ברגע שיימצא על שולחנו. אל תתמהמה! זהו בראש ובראשונה מעשה הומניטרי. חובה עלינו להנגיש ולאפשר למתפללים בני כל הדתות חופש דת ופולחן במערת המכפלה. חובה עלינו לאפשר לכל יהודי להתחבר אל מורשתו. חובה עלינו להצהיר שנוכחותנו כיהודים בחברון היא מאז ולתמיד".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "לאחרונה נערכה בחינה משפטית של סוגיית הפקעת שטחים מסוימים ממערת המכפלה לצורך הנגשתה עבור אנשים עם מוגבלות. הבחינה נעשתה בשיתוף פעולה עם המנהל האזרחי, יועמ"ש איו"ש וכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים. בסוף הבחינה, ולאחר דיון בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) שהתקיים ב- 23.2.2020 נמצא כי מהבחינה המשפטית ניתן לממש את פרויקט ההנגשה וכי ההכרעה בעניין מסורה לדרג המדיני. עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה הועברה כאמור להכרעת הדרג המדיני, לרבות ראש הממשלה ושר הביטחון ביום 29.3.2020."