הוועדה המסדרת אישרה: בעקבות הקורונה, ח"כים ישתתפו בדיוני וועדות דרך הזום

הוועדה המסדרת אישרה את השתתפותם של חברי כנסת בדיוני ועדות באמצעות היוועדות חזותית (שיחות זום) במידה והם התגלו כחיוביים לקורונה או מצויים בבידוד לפי דין והודיעו  על כך לקצין הכנסת ומזכירת הכנסת, יו"ר הוועדה ניסנקורן לגבי אפשרות של הצבעה מרחוק: "ננסה לקדם זאת בחקיקה שתונח כבר מחר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/20 13:49 כה בניסן התשפ

הוועדה המסדרת אישרה:  בעקבות הקורונה, ח"כים ישתתפו  בדיוני וועדות דרך הזום
הדיון בוועדה המסדרת, צילום: דוברות הכנסת

לאור התפרצותנגיף הקורונה וקיום ישיבות ועדות הכנסת בדרך של העברת קול ותמונה בזמן אמת (Video Conference) לגבי מוזמנים ממשרדי הממשלה וגופים אחרים נשאלה הוועדה המסדרת האם גם חברי הכנסת רשאים להשתתף בישיבות באופן זה, כתחליף לנוכחות בישיבת הוועדה  – בדיון שהתקיים היום (א') הוחלט לאפשר השתתפות בדיוני זום תחת הגבלות מסויימות.

יו"ר הועדה חה"כ אבי ניסנקורן אמר בתחילת הדיון: "לנושא ההצבעה מרחוק נצטרך לתקן תקנות נוספות או להסדיר את הנושא בחקיקה ואולי נעשה זאת מחר. יש מצבים שבהם נבקש הצבעה מרחוק אבל לטובת השתתפות ח"כים בדיונים מרחוק אנו רוצים לייצר אחידות בין כל ועדות הכנסת ולכן אנו מבקשים את הנושא בהחלטת הוועדה המסדרת לאור החלטת יו"ר הכנסת בנושא". 

בהמשך הדיון היו"ר אמר כי החלופה השלישית שהוצעה בתחילה - ח"כ שנמנה על אוכלוסיית סיכון בקשר למחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה, בהתאם לאישור שמסר רופא הכנסת למזכירת הכנסת – הוא בעייתי "זה ייצור מצב שעשרות ח"כים לא יגיעו לבניין", אמר היו"ר, "אנחנו נותנים לגיטימציה לשליש מהאנשים לא להגיע וזאת לא הכוונה שלנו, ח"כים מקבוצת גיל מסוימת יוכלו לא להשתתף בדיונים. אנחנו נקיים התייעצות על הנוסח עם רופא הכנסת כך שיהיה מדובר במקרים בודדים וחריגים".

רופא הכנסת שהגיע לדיון אמר כי ניתן להגדיר את המקרים הייחודיים כך שלא ייווצר מצב שעשרות ח"כים יכללו תחת הקטגוריה הזאת ובסופו של דבר יהיו בודדים שיהיו תחת הקטגוריה השלישית. 

היועצת המשפטית לוועדה ארבל אסטרחן ציינה כי הנושא כולו נבחן ואף התקיימה שיחה עם יו"ר הכנסת וההצעה היא באופן חריג ביותר רק לתקופת הקורונה. ולא למקרים אחרים שלא קשורים לנושא הקורונה כמו חופשת לידה, ניתוח, שמירת הריון וכו' לגביהם ניתן יהיה לקבוע הוראות בחקיקה בנפרד. 

בוועדה ציינו כי שאלת אישור ההשתתפות של ח"כים בדיונים "מרחוק" התחדדה לאור הוראת סעיף 111(א) לתקנון הכנסת שלפיה "ישיבותיהן של ועדות הכנסת יתקיימו במשכן הכנסת; ועדה רשאית, באישור מראש של יושב ראש הכנסת ובמקרים מיוחדים, לקיים ישיבות מחוץ למשכן הכנסת". בהתאם להוראה זו, ולנוהג ולנוהל בכנסת, רק חברי כנסת הנוכחים בחדר שבו מתקיימת הישיבה רשאים להשתתף בדיון, לדבר ולהצביע. הוועדה המסדרת החליטה לאמץ את הצעת יושב ראש הכנסת, חה"כ בנימין גנץ, ולקבוע את ההוראות הבאות, שיחולו בתקופה שבה קיימות במדינה מגבלות מכוח הדין הנוגעות לתנועה והתכנסות בשל נגיף הקורונה וככל שישיבות הוועדות ימשיכו להתקיים בדרך של היוועדות חזותית, אך לא יותר משלושה חודשים מיום קבלת ההחלטה.

חבר כנסת יהיה רשאי להשתתף בישיבת ועדה של הכנסת בדרך של היוועדות חזותית באמצעות העברת קול ותמונה בזמן אמת רק אם מתקיים בו אחד מאלה: חולה עם ממצא מעבדתי חיובי לנגיף הקורונה; או מצוי בבידוד לאחר שחזר מחו"ל או היה במגע הדוק עם חולה קורונה, והודיע על כך לקצין הכנסת ולמזכירת הכנסת; 

חבר הכנסת שהשתתף בישיבה לא יהיה רשאי להשתתף בהצבעה כחבר הוועדה. יובהר כי ממלא מקום מסיעתו יהיה רשאי להצביע במקומו לפי כללי מילוי המקום הרגילים.

על ישיבת ועדה יחולו הכללים הרגילים הנוהגים בכנסת, לרבות לעניין זכות ההשתתפות של חברי ועדה וממלאי מקום, מתן רשות דיבור בידי יושב ראש הוועדה, רישום הפרוטוקול, הגשת הסתייגויות וכדומה.

ח"כ קארין אלהרר: "התפקיד שלנו מתבטא באינטראקציה עם שאר הח"כים ואם אני רואה אתכם ושומעת אתכם אני לא מבינה מדוע אתם מעקרים את יכולת החכים לעשות את העבודה שלהם? אני לא מוכנה שייקחו את התפקיד שלי כשאני רוצה לבצע אותו. כמוני כל מי שנמצא באוכלוסייה בסיכון יש לאפשר לבצע זאת. אם כבר עושים את הצעד הזה יש לאפשר אותו גם לעניין ההסתייגויות מרחוק". 

ח"כ יעקב אשר שנמצא בבידוד עלה בשידור זום מביתו ואמר כי הוא תומך בהצעה אבל הזהיר משימוש יתר בכלים טכנולוגיים: "לאט לאט אנו עלולים להיפרד מהכנסת, כל ניהול המדינה יהיה מרחוק. לא צריך להיסחף, יו"ר הוועדה חייב להיות בבניין ושימצא מחליף ממפלגתו. חברים שיש להם זכות הצבעה בוועדה צריך שיהיו להם את אותם הזכויות כמו מי שנמצא בדיון".

הדיון בוועדה

הדיון בוועדהצילום: דוברות הכנסת

ח"כ יזהר שי: "בתקופת חיינו לא נתקלנו באירוע כזה הקורונה היא מגפה מדבקת ומסכנת אוכלוסיות שלמות ובמאה ה-21 אפשר לתת לאנשים את הטכנולוגיה לקיים את ההליך הדמוקרטי. יש חשיבות עליונה שאנשים יהיו פה בכל תקופה גם בתקופת קורונה אבל תחת ההגבלות שפירטנו מבחינתי שיו"ר אפילו ינהל ישיבה מרחוק ושנוכל גם להצביע מרחוק אתמוך גם בזה".

ח"כ אורי מקלב: התפיסה שלי שמרנית אבל בתקופה הזאת צריך גמישות מרבית. אנחנו לא צריכים לחשוב שאנו יוצרים זילות בוועדות. בשלב הזה לא צריך לנהל וועדה מרחוק.

ח"כ מתן כהנא: אני מקבל את הצעה הזאת אבל הצבעות מרחוק זאת החלטה שצריכה לעבור חקיקה ראשית ולדעתי צריך שיו"ר וועדה יהיה נוכח בדיון.

ח"כ פנינה תמנו שטה: "אני תומכת בהצעה אבל אי אפשר שח"כ שהוא לא חבר וועדה יוכל להגיש הסתייגויות, צריך לתת עדיפות בדיונים לזכות דיבור קודם לחברי הוועדה".

ח"כ איתן גינצבורג: "זה עלול להיות תקדים מסוכן, הפעילות צריכה להיות במשכן, בוועדות ובמליאה ויצירת אקט של בקשות רביזיה, הפסקות, התייעצות סיעתית וצריך להיות במשורה. ליצור תקדים כזה שכל הפעילות הפרלמנטרית תעשה מרחוק היא מסוכנת. אם אתה לא יכול להיות בוועדות בניגוד למליאה יש אנשים שיכולים להחליף אותך בכל רגע נתון אבל בפעילות הפרלמנטרית הזאת למעט סיעות יחיד וניתן להחריג זאת.

ח"כ עוזי דיין: צריך לשאוף שחברי כנסת ישתתפו בדיון אבל ח"כ שלא יכול צריך לתת לו את המקסימום של הכלים שיוכל להשתתף. יכול להיות מקרה שיש משהו אישי ולא צריך אישורים של רופאים כי יש מצבים שהם לא זה ולא זה וזה ולכן כדאי שתהיה ערכאה נוספת כמו יו"ר הכנסת או יו"ר הוועדה.