יוגב בתכנית לימודים חדשה: מאי - חודש חופש גדול

במטרה לעזור להורים, חבר הכנסת לשעבר שיגר מכתב לראש הממשלה, לראש המל"ל ולמנכ"ל משרד החינוך בו ביקש שיבחנו אם ניתן להקדים את חודשי החודש הגדול ולייצר התקופה זו מסגרות לא פורמליות קטנות ללימוד, טיפול והעשרה לילדי הגיל הרך והיסודי

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/04/20 12:04 כה בניסן התשפ

יוגב בתכנית לימודים חדשה: מאי - חודש חופש גדול
חכ"ל מוטי יוגב , צילום: כיפה

חבר הכנסת לשעבר, מוטי יוגב, שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש המל"ל מאיר בן שבת, למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, ובו ביקש מהם לבחון לקיים את החופש הגדול בחודש הבא, חודש מאי, ובחודשים יולי-אוגוסט להחזיר את התלמידים ללימודים סדירים, וזאת כדי להקל על ההורים שנמצאים כרגע עם הילדים בבתים. 

"תמונת ההידבקות מקורונה בישראל אמנם נמצאת בשיפור מסויים, אך  עדיין אינה יציבה ועלולה גם להידרדר", כתב יוגב במכתבו והוסיף:  "במקביל, מציאות אובדן הפרנסה ומצב המשק, מהווים משתנה שחיוני להתחשב בו וחידוש מערכת החינוך בפרט בגיל הרך, הוא מפתח ליכולת ההורים לצאת לעבודה ולהגדלת העבודה במשק לכדי 30%, זאת מעבר להיות החינוך ערך בפני עצמו".

עוד אמר יוגב: "הנתונים הלא מתכנסים הם שאין באמת יכולת לייצר למידה מקוונת סדורה ואחידה מרחוק. לשם כך ובודאי בגיל הרך, דרושה צמידות של ההורים לילדיהם בבית ועם מחשב לכל ילד, לעיתים גם ההורה זקוק למחשב לצורך עבודתו, לעיתים הוא לא יכול להישאר בביתו. לרוב, בכל משפחה ובית בישראל, תנאי למידה לא שיוויוניים ושונים לגמרי. בנוסף לכך, גם אם תהיה הצטיידות של מחשבים ולמידה איך ללמוד וללמד מרחוק, הדבר יקח שבועות ואף חודשים ועדיין לא יצליחו ליישר קו של למידה והישגים בגיל הרך והיסודי ואף בגיל התיכון, בהתאם לחומר הנדרש להילמד בכיתות".

"האפשרות השניה שנידונה, לחזרה ללימודים במסגרות קטנות וקבועות ובמשמרות, תחייב סגל לימודי כפול ומשולש כולל הכשרתו ומערכת היסעים סבוכה שעלות שני מרכיבים אלו תכפיל ותשלש את עלות החינוך ובעיקר, לא תוכל להיות בהתאמה לצורך ההורים לצאת לעבודתם בשעות שבלתי ניתן יהיה להתאימם לשעות משמרת לימודי הילדים.בנוסף, תתחייב בחינה והתחשבות בילדים ובמורים להם גורם סיכוני כלשהו", הוסיף יוגב.

יוגב הסביר כי גם בחודש הבא המשק לא יחזור לפעילות מלאה ולכן כדאי לנצל זאת ולשנות את חודשי החופש הגדול: "מתוך בחינת דרכי הפעולה ומתוך תמונת העולם שמצביעה ומקווה שתוך חודש או יותר, ההידבקות בנגיף תיפחת ותהיה יותר בשליטה, נכון לקבוע כעת את חודש מאי כחופש גדול ולארגן באחריות משרד החינוך, בשיתוף הרשויות וגורמים נוספים, מסגרות לא פורמליות דוגמת קייטנות במסגרות קבועות וקטנות של עד 10 ילדים, בשלב ראשון לילדי הגנים וכיתות א-ו, פעילות הקייטנות תתקיים במוסדות החינוך ובמתנסי"ם ובמרחבים נוספים שתעמיד הרשות. משרד הרווחה והרשויות יפעלו להפעלת כיתות מעון קטנות ומשפחתונים לילדי הגיל הרך בקבוצות של עד 5 ילדים. כמו כן, יתאפשר פתרון פרטי של הסתייעות הדדית של עד 5 משפחות קבועות לקבוצות של עד 10 ילדים בבית אחת המשפחות. החינוך המיוחד יחזור ללמוד במסגרותיו בקבוצות של עד 5 תלמידים, כולל הסעות . מערכת זו תאורגן באחריות משרדי הממשלה והפעלת הרשויות, בסיוע חיילים, בנות שירות לאומי וכל דחויי הגיוס שהם תלמידי המכינות הקדם צבאיות ותלמידי ישיבות ההסדר שיגוייסו כמתנדבים בכל עיר וישוב מגוריהם. במהלך מאי, תיבחן תמונת המצב ויוחלט האם גם יוני יהיה חודש חופש גדול ויחזרו ללימודים רק ביולי אוגוסט".

כל נסיון לארגן מערכת למידה בחינוך הפורמלי בפיצולים קטנים שאינם משתלבים עם תעסוקת ההורים בהתאמה והמכפילים ומשלשים את הצורך בכוחות הוראה ותקציבי הסעות, לא יעמוד במבחן המציאות, בודאי לא כמענה שיוויוני לכלל התלנידים בארץ..בודאי לא תוכל תאנית למידה מרחוק, להשיג יעדי למידה שיוויוניים לתלמידי ישראל בתקופה הקרובה.