זעם בקרב השרים: "למה צריך בכלל ישיבת ממשלה אם הכול הוחלט ופורסם"

ראש הממשלה הכריז על ההקלות שצפויות לחול כבר ממחר אך ישיבת הממשלה שאמורה לאשר את ההנחיות טרם התקיימה "למה פרסמו את ההנחיות? אנחנו לא מחויבים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/04/20 23:51 כד בניסן התשפ

זעם בקרב השרים: "למה צריך בכלל ישיבת ממשלה אם הכול הוחלט ופורסם"
ישיבת ממשלה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ישיבת הממשלה שאמורה לאשר את ההקלות שצפיות לחול על הציבור טרם התכנסה, אך ראש הממשלה ומנכ"לי משרדי האוצר והבריאות כבר הכריזו על ההקלות ומשרד הבריאות כבר הפיץ מצגות שמסבירות מה הולך להיות. בחדשות 12 מפרסמים הערב כי  חלק מהשרים מתנגדים לצעדים שהוצגו  וחלק מהם מחו על כך שגילו על ההחלטות מהתקשורת. 

המצגות של משרד הבריאות פורסמו עוד לפני שהשרים קיבלו את החומר לעיונם ובמשרד הבריאות מיהרו למחוק את המצגת שכבר הופצה בקבוצות וואצאפ ופייסבוק. במשרד הבהירו: "משרד הבריאות מדגיש כי ההנחיות לציבור יפורסמו במלואן בפירוט מלא לאחר הדיון בממשלה". גם משטרת ישראל הוציאה מסמך ביקורת על חלק מהצעדים עוד לפני שהם התקבלו בישיבת הממשלה. 

בחדשות 12 פרסמו חלק מההודעות שנשלחו בין השרים: 

בהודעות שנשלחו בין השרים כתב השר זאב אלקין: "למה מפרסמים את ההקלות רשמית לפני שכינסו אותנו ואישרנו?".

יואב גלנט ענה: "זה לא שונה מישיבות ממשלות רגילות".

גלעד ארדן השיב: "זה לא בסדר שזה מוצג לציבור כהצעה של משרד הבריאות. מי שקובע זו הממשלה".

ציפי חוטובלי הוסיפה: "מסכימה עם גלעד. אין החזרה של המשק באופן רציני אם אין חזרה של הילדים למסגרות" - וארדן השיב: "נכון מאוד ציפי".

לאחר מכן מזכיר הממשלה צחי ברוורמן כתב לשרים: "אין צפי להעברת חומרים, אין צפי לשעת הישיבה. אעדכן".

ארדן השיב: "חבריי השרים, אני מעריך ומכבד את מנכ"ל משרד הבריאות ואת העמדות שהוא מציג לציבור אבל האחריות על התקנת התקנות היא שלנו כממשלה וגם הצורך לתת תשובות לציבור. לכן אני סבור שבדיון הערב על התקנות, יש לקיים הצבעות נפרדות על כל סעיף שיש בו מחלוקת למי מהשרים עם ההצעה שמציג משרד הבריאות. אנחנו בשלב שבו ניתן לשחרר את הציבור מחלק מההגבלות ולא מדובר פה במדע מדויק. ישנם איסורים לא הגיוניים שנותרים עדיין בתקנות וישנם עוד שינויים שלהבנתי אפשר לבצע".

נפתלי בנט הגיב: "מסכים במאה אחוז. ההצבעה צריכה להיות פר סעיף".

ארדן הוסיף: "דוגמאות - אין היגיון לאפשר ספורט (מבורך) וחנויות (מבורך) אבל לאסור כל התרחקות מהבית של 100 או 500 מטר. זה לא הגיוני ולא אכיף. בנוסף, אין היגיון לאפשר הפגנות ללא הגבלת גודלן. הקנס על אי נשיאת מסכה גבוה מאוד ויש להפחיתו".

חוטובלי השיבה: "מסכימה לגמרי".

יפעת שאשא ביטון ציינה: "לא בטוחה שצריך להיות קנס. זו צריכה להיות הנחיה. אפרט בישיבה".

בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "לגבי תפילה בכל מקרה אם מגבילים אז לא פחות מ-20".

ארדן: "אני איתך".

בנט: "כנ"ל,

סמוטריץ': "האמת לא ברור למה צריך בכלל ישיבת ממשלה אם הכול הוחלט ופורסם. אנחנו לא מחויבים למה שמשרד הבריאות פרסם. זו הצעתם אבל הסמכות והאחריות היא שלנו. אפשר לשנות כל סעיף".

אלקין: "רק לתקשורת ולציבור כבר מפיצים החלטות".

רפי פרץ: "מסכים עם השר ארדן. יש לי השגות על מתווה הגנים".

גלנט: "מציע לגלות קצת יותר אחריות והזדהות, כל השיח הזה מיותר. אנחנו חייבים לתת לרה"מ ולמי שהוסמך בנושא את היכולת והגיבוי לעשות זאת".