בכדי להגן על החוקרים: תותר הארכת מעצר לחשודים חולי קורונה

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק הקובעת כי ניתן להורות על מעצר או הארכת מעצר לחשוד חולה קורונה או חייב בידוד כדי למנוע סיכון בריאותי לחוקרים במהלך החקירה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/20 22:33 כב בניסן התשפ

בכדי להגן על החוקרים: תותר הארכת מעצר לחשודים חולי קורונה
בית הכלא מעשיהו, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

ברוב של 37 תומכים מול 23 מתנגדים, אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי בהוראת שעה הקובעת כי ניתן להורות על מעצר או הארכת מעצר אם לא ניתן לקדם חקירה נוכח הסיכון הבריאותי הכרוך בחקירת חולה או אדם המצוי בבידוד וכן להבנות את שיקול דעתו של השופט בעשותו כן. ההצעה תועבר לוועדה המסדרת שתכריע היכן תוכן ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "ההוראות והצווים שהוצאו על ידי משרד הבריאות מחייבים התמגנות ושמירת מרחק ממי שחב בבידוד או חולה בנגיף, כדי למנוע הדבקה ואת התפשטות הנגיף הקורונה בנסיבות אלה, כמעט לא יהיה ניתן לבצע פעולות חקירה הדורשות השתתפות חבי בדידות בלי לסכן את אלה הבאים עמם במגע קרוב, דוגמת עריכת שחזורים עימותים, הובלה והצבעה. 

בהתאם לחוות דעת של גופי הביטחון, פעולות חקירה אלה מחייבות קרבה ממושכת לנחקר או הוצאתו מחוץ למתקן הבידוד ולפיכך אי אפשר לבצען במקרה של חשודים ועדים חבי בידוד. 

בחלק מהמקרים, בעיקר בעבירות חמורות ובעבירות ביטחון, לא ניתן גם לקיים חקירה פרונטלית אפקטיבית כאשר חב הבידוד והחוקר או החוקרים ממוגנים, וזאת נוכח הצורך לקיים את החקירה במשך זמן ארוך והצורך לראות הבעות פנים ותגובות גופניות ולייצר תקשורת בלתי אמצעית."