מנכ"ל משרד הבריאות: "לחכות עם החזרה ללימודים"

משה בר סימן טוב אומר כי אף מדינה עדיין לא החזירה את הלימודים, ומדגיש כי העיתוי עדיין מוקדם מדי: "לחכות עם זה כדי לראות שהצעדים הראשונים שננקוט לא מייצרים תבערה בהדבקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/20 13:08 כב בניסן התשפ

מנכ"ל משרד הבריאות: "לחכות עם החזרה ללימודים"
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מתי יחזרו הלימודים בבתי הספר? מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, אומר היום (ה') בראיון ב-ynet כי עמדת משרדו היא שיש להמתין עם החזרה ללימודים להמשך, מחשש לחידוש ההתפשטות המסיבית של נגיף הקורונה בישראל. לדבריו, "אפילו דרום קוריאה, שכולם נושאים את עיניהם אליה, עדיין לא החזירה את המסגרות לשגרה. אני חושב שבשלב הזה צריך להמתין עם זה לפחות לפאזה הבאה".

בר סימן-טוב הוסיף: "מהסתכלות ריאלית, שלוקחת בחשבון את העובדה שילדים יכולים להיות מחוללי הדבקה כי הם מדביקים ונדבקים מהר, יהיה צורך לחכות עם זה כדי לראות שהצעדים הראשונים שננקוט לא מייצרים תבערה בהדבקה".

מנכ"ל משרד הבריאות שיבח את התנהגות הציבור הישראלי: "אם הייתי נשאל איך ישראל תיראה במגיפה – מדינה קטנה וצפופה עם משפחות גדולות, הרבה מאוד נפשות בתוך בית קטן, ורמת הקשבה נמוכה מאוד לממשלה – הייתי אומר שנראה השתוללות של המגיפה", אמר. "זה לא קרה בזכות ההתנהלות המצוינת של הציבור הישראלי, וגם בשל קבלת ההחלטות הנכונה של הממשלה. בואו נמשיך בזה עוד קצת, נראה שאנו מתחילים להשתמש בשולי הביטחון שיצרנו, אבל לא מפרקים אותם לגמרי בצורה שיהיה קשה לחזור אחר כך".

שנת הלימודים תתחיל גם ב

חזרה ללימודים? כנראה לא בקרוב. אילוסטרציהצילום: shutterstock

על התמתנות העלייה במספר החולים אמר בר סימן-טוב כי "בסך הכל אנחנו נמצאים בשלב שהתמונה התייצבה". הוא הוסיף כי ייתכן והנתונים חלקיים: "אנו צריכים לראות אם התייצבות הימים האחרונים היא תוצאה של החגים ואנשים שלא נבדקו מספיק, ולכן תהיה לנו עלייה בימים הקרובים, או שיש פה באמת איזושהי התחלה של שינוי במגמה". עוד אמר: "בסך הכל אנחנו רואים התייצבות גם במספר החולים במצב קשה, שזה דבר חשוב מאוד בפני עצמו, כי בסוף הם אלה שאנחנו דואגים לתת להם את הטיפול הטוב".

מנכ"ל משרד הבריאות מתנגד לשימוש בביטוי "אסטרטגיית יציאה", החוזר שוב ושוב בכלי התקשורת בשבועות האחרונים: "הקורונה לא יוצאת מפה. היא הולכת ללוות אותנו במשך זמן רב ולכן נצטרך לנעשות התאמות משמעותיות בשגרת חיינו. הדברים ייראו אחרת ממה שהיו לפני". לדבריו, "יש פה מספיק גחלים לוחשות. מספיק אנשים חולים שיכולים ליצור תבערה מחודשת של האוכלוסייה. אסור לסכן את ההישגים שהגענו אליהם בתחלואה בזכות ההתנהגות המופתית".

מה הצעדים הראשונים שאתם מתכוונים לעשות? משהו ישתנה ביום ראשון הקרוב?

"ההחלטה בסוף היא של הממשלה וראש הממשל. אני חושב שבשבוע הבא יהיו שינויים, ואם הם יחזיקו מעמד ונראה שאין התפרצות מהשינויים - נוכל לעשות עוד כאלה". עוד אמר: "יש פה אופק ותקווה לציבור הישראלי שההיענות להנחיות מורידה את שיעור התחלואה וההדבקה, ולכן אנחנו יכולים להתחיל לשחרר".

סגר כללי בדרך. כביש 1 היום

סגר כללי בדרך. כביש 1צילום: נתי שוחט, פלאש 90

מה תמליץ לשחרר קודם? חנויות? הייטק? מפעלים, בתי ספר?

"הכל צריך להיות לאט ומעט. אנחנו נשאיר את זה לדיון בממשלה כי בסוף יש חשיבות לשמיעת הצדדים האחרים, למרות ששמענו אותם, ויש גם את ראש הממשלה וצוות השרים שרלוונטיים לעניין. נצטרך לחכות לאחרי הדיון אצל נתניהו".

כול להיות שמשרד הבריאות לא כל כך ממהר לשחרר?

"אנחנו מבינים את הצורך הציבורי והכלכלי לייצר איזושהי עליית מדרגה בפעילות הכלכלית לאחר חג הפסח. דיברנו על זה גם במהלך החג ואמרנו שאם הנתונים ימשיכו להיות חיוביים אחרי הפסח, אפשר ללכת איזושהי מדרגה אחת קדימה - וזה מה שנמליץ. זה צריך להיות מדוד ומתון, ונצטרך לחכות לדיון אצל ררה"מ כדי לבשר בשורות לציבור".