פייסבוק אוספת מידע באמצעות 'זום'? בקשה לתביעה ייצוגית נגד האפליקציה הפופולרית

לבית המשפט בתל אביב הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד אפליקציית שיחות הוידאו, שהשימוש בזה זינק בימי הקורונה: "נכשלה בלאבטח את המידע האישי של מיליוני משתמשיה, ומעבירה מידע אישי על משתמשיה לצדדים שלישיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/04/20 09:57 יח בניסן התשפ

פייסבוק אוספת מידע באמצעות 'זום'? בקשה לתביעה ייצוגית נגד האפליקציה הפופולרית
אפליקציית 'זום', צילום: shutterstock

אחד המרוויחים הגדולים של ימי הקורונה והסגר הוא יישומון שיחות הוידאו 'זום', שזכה לזינוק אדיר בשימוש בו בתקופה בה כולנו נמצאים בסגר ולא זזים מהבית. מניית החברה עלתה ב-115% בחודשיים האחרונים, ומתקיימות ביישומון פגישות עסקיות, משפחתיות, הופעות, שיעורי תורה ועוד רבים.
לקראת ליל הסדר אף התעוררה סערה הלכתית סביבו, לאור פסיקה שפרסמו מספר רבנים, המתירה את השימוש באפליקציה במהלך עריכת ליל הסדר, כדי לשמור על קשר עם קשישים הנמצאים בבידוד.

אך לטענת חלק מהמשתמשים ביישומון, על אף הפופולריות הרבה שלו, החברה לא מצליחה - או לא מנסה - לאבטח את המידע האישי של משתמשיה, ואף מעבירה אותו לגורמים נוספים. לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בשבוע שעבר בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה, בשל הכשלים באבטחה.

בתביעה, שהוגשה על ידי עו"ד שלומי וינברג, והובאה באתר חדשות המשפט Obiter, נאמר כי החברה אוספת מידע על משתמשיה, וכי "לו ידעו התובעים, כי כך נוהגת זום, מובן כי לא היו מתקינים את האפליקציה ולא היו עושים בה שימוש, וסביר כי היו בוחרים באפליקציה אחרת, אם בכלל, לצורך האמור".

משפחה עורכת סדר באמצעות

משפחה עורכת סדר באמצעות 'זום'צילום: נתי שוחט, פלאש 90

"הנתבעת מאפשרת שירותי שיחות מרובות משתתפים בוידאו, וובינרים, פגישות און ליין והעברת הודעות קבוצתיות, ובכך 'סוד קסמה'", נכתב בבקשת התביעה, אך "למרבה הצער, זום נכשלה בלאבטח את המידע האישי של מיליוני משתמשיה העושים שימוש באפליקציית ובפלטפורמת "ועידת וידאו" שלה.
הלכה למעשה, עת מותקנת האפליקציה של הנתבעת, היא אוספת מידע אישי על משתמשיה, ומעבירה מידע אישי זה, מבלי הודעה מספקת למשתמשיה ואף ללא רשותם, לצדדים שלישיים, לרבות פייסבוק, תוך הפרת פרטיותם בניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות, ותוך רשלנות רבתי, והפרת החוזה שבינה לבין משתמשיה, ואף תוך הפרת חוק הגנת הצרכן".

"משתמשי זום אינם מודעים לכך כאשר זה קורה, ואינם מבינים שכאשר הם משתמשים במוצר זום הם עשויים לספק נתונים לשירותים אחרים לגמרי(דוגמת פייסבוק). זאת ועוד: צוין כי חוקרי iOS, אישרו כי האפליקציה שלחה נתונים לפייסבוק. יצוין כי בהגדרות הפרטיות של הנתבעת לא צוין שום אזכור לנושא זה! הנתבעת מציינת כי, ספקי צד שלישי שלה ושותפי הפרסום אוספים אוטומטית מידע על לקוחותיה בזמן השימוש במוצר, אולם אין כל אזכור לפייסבוק ספציפית".

עו"ד וינברג דורש תשלום של אלפיים ש"ח לכל משתמש שנפגע מהשימוש.