סמוטריץ': "מדינת ישראל לעולם לא תסגור את שעריה בפני אזרחיה"

לאחר התייעצות ממשלתית הוחלט לשוב ולפתוח את שערי המדינה. מוקדם יותר, בהוראת נתניהו, ועל רקע החשש לפיו חלק מהשבים ממדינות נגועות קורונה אינם נכנסים לבידוד, הורה סמוטריץ' על עצירה זמנית של הטיסות עד להסדרה בממשלה של חובת בידוד במלונית לשבים ארצה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/04/20 21:23 יז בניסן התשפ

סמוטריץ': "מדינת ישראל לעולם לא תסגור את שעריה בפני אזרחיה"
סמוטריץ', צילום: Sraya Diamant/Flash90

בהתייעצות ממשלתית דחופה שיזם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הוחלט על פתיחה מידית מחודשת של שערי המדינה לישראלים שחוזרים הביתה. כלל השבים יחויבו לשהות בבידוד במלונית של משרד הביטחון במימון של המדינה. סמוטריץ': "כפי שאמרתי, מדינת ישראל לא תסגור את שעריה בפני ישראלים השבים הביתה. אני מודה לראש הממשלה על קבלת ההחלטה הערכית הנכונה. כל ישראל ערבים זה לזה הוא ערך יסוד בסיסי במדינת ישראל."

סמוטריץ' הגיב מוקדם יותר (ש) להחלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו מהצהריים. נתניהו הנחה לעצור את הטיסות הנכנסות לישראל וזאת עד להשגת הסדרה משפטית שתאפשר לקחת את הנכנסים לארץ מיד עם ירידתם מהמטוס למלוניות. 

בנתב"ג ישנו נוהל תשאול סדור באחריות ביקורת הגבולות במשרד הפנים שבוחן האם הבאים מבינים את חובת הבידוד ויש להם יכולת לעשות אותו עצמאית בביתם. במידה והם אינם יכולים לעשות זאת הם אמורים להישלח לבידוד במלוניות של משרד הביטחון. אכיפת חובת הבידוד הביתית הינה באחריות משטרת ישראל ומשרד הבריאות.

בהתייעצות משותפת של שרי הפנים והתחבורה עם משרד המשפטים בערב החג, הוחלט לאשר את כל הטיסות שעליהן אזרחי ישראל ששבים הביתה. חלק מהטיסות הן טיסות חילוץ שארגנו משרדי החוץ והתחבורה, ממדינות שנסגרו ואין מהן טיסות סדירות, וחלק הן טיסות סדירות שעדיין מתקיימות על ידי חברות מסחריות.

סמוטריץ': "ההחלטה על אישור הטיסות שמחזירות אזרחי ישראל ארצה היא שלי ואני עומד מאחוריה. לכל אזרח ישראלי זכות יסוד חוקתית לחזור למדינתו, וככל שזה תלוי בי מדינת ישראל לעולם לא תסגור את שעריה בפני אזרחיה שמבקשים לשוב הביתה. לא הרי הפגיעה שבהטלת סגר על אזרחי ישראל המצויים בארץ כהרי סגירת שעריה של הארץ והשארת אזרחים בחו"ל ללא מענה. על טיסות החילוץ שארגנו היו מטיילים מאוסטרליה, פרו, המזרח, ועוד, סטודנטים מזרח ירושלמיים ששבו ממולדובה, אזרחי ישראל ששבו מארה"ב, ועוד. כלל השבים מחו"ל מחוייבים כבר יותר מחודש בבידוד בית של 14 יום, וחזקה עליהם ועל רשויות האכיפה שווידאו קיום חובה זו".