פיתוח ישראלי חדשני עשוי לסייע בבלימת הקורונה

מדענים ישראלים מתגייסים לסייע למגפה העולמית: באמצעות פריצת דרך מדעית, חברת 'קטאלייף' נרתמת לסייע למניעת התפשטות נגיף הקורונה, עם יחידת חיטוי וחיטוי אוויר ומשטחים, שתשתלב במערכות מיזוג

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/04/20 14:36 יג בניסן התשפ

פיתוח ישראלי חדשני עשוי לסייע בבלימת הקורונה
חיטוי מפני הקורונה. אילוסטרציה, צילום: פלאש 90

הסוף לנגיף הקורונה בחללים סגורים. מדענים ישראלים של חברת 'קטאלייף' נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים של יחידת טיהור וחיטוי אוויר ומשטחים ("יחידת טיהור פעילה") שתשתלב במערכות מיזוג והחלפת אוויר במרחבים רגישים סגורים כגון בתי חולים, חדרי מיון, חדרי ניתוח, תחבורה ציבורית, מעליות, מטוסים, אולמות המתנה ועוד.

באמצעות הפיתוח, כאשר אוויר יזרום דרך יחידת הטיהור הפעילה שתותקן במערכת האוורור, היחידה תנטרל באופן מוחלט מגוון רחב של מזהמים אורגניים ותביא לחיסול טוטלי של מיקרואורגניזמים מזיקים, כגון וירוסים, חיידקים ופטריות הן באוויר והן בסביבה.

פתרונות החברה המוצעים יכולים להבטיח מתן מענה יעיל מקיף ובטיחותי ביותר שיאט את קצב התפשטות נגיף הקורונה, הנישא באופן טיפתי באוויר, דבר המבטיח האטה משמעותית של התפשטות המגפה. תרומה נוספת בהמשך הפיתוח הינה להביא לשוק (הרפואי והפרטי) כלי עזר אפקטיביים וברי קיימא לאיום עתידי מסוג זה.

בנוסף, החברה פיתחה חומרים ירוקים (לא רעילים) שהוכיחו את הפעילות האנטי מיקרוביאלית שלהם תחת תנאים מתונים של אור יום ותאורת פנים. החומרים הללו ישמשו כבסיס להטמעה בתוך בדים שיובילו לשורה של מוצרים קליניים כדוגמת מסכות אף ופה, מדי צוות רפואי, מטליות חיטוי, תחבושות רפואיות, וילונות וסדינים אנטי ויראליים בבתי חולים..

הטכנולוגיה הומצאה ופותחה באוניברסיטה העברית במשך 8 שנים על ידי ד"ר האני גנאים, ה-CTO של קטאלייף בהנחייתו של פרופ' יואל ששון, פרופסור מוביל במרכז קזאלי לכימיה יישומית באוניברסיטה העברית. המאמרים פורצי הדרך של ד"ר גנאים על משפחת החומרים מצוטטים רבות ומושכים התעניינות ניכרת.

חברת 'קטאלייף' הנה סטארט-אפ ישראלי ירושלמי אשר נוסדה בשנת 2018 ומפתחת משפחה ייחודית של חומרים פוטוקטליטיים (מונעי אור) פעילים ביותר. בעקבות התפרצות נגיף הקורונה ברחבי העולם, בחברה החליטו לנצל את הידע של הצוות הטכנולוגי בתחום ונרתמו להתאים את פעילות הפיתוח המואץ למען המלחמה במגפה העולמית.
ההישגים הצפויים מסתכמים בשורה של מוצרים פוטוקטליטיים, פעילים ביותר אנטיוויראלית, אשר יורידו באופן משמעותי את שיעור התפשטות וירוס הקורונה.