משה ליאון לכיפה: בשל נגיף הקורונה ברכת כהנים מבוטלת

ראש עיריית ירושלים לא נבהל מדיווחים על סגר כולל בשכונות בבירה: "אני חשבתי שאנחנו כבר בסגר", מסביר לחדשות כיפה כי הפתרון יגיע מבידוד החולים בבתי מלון ומגן על המגזר החרדי: "רוב החרדים שומרים על ההנחיות"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 05/04/20 13:56 יא בניסן התשפ

משה ליאון לכיפה: בשל נגיף הקורונה ברכת כהנים מבוטלת
ראש עיריית ירושלים משה ליאון בלשכתו בכיכר ספרא, צילום: כיפה

חג הפסח מתקרב, אך בשל משבר הקורנה החג הירושלמי צפוי להראות שונה לגמרי. משה ליאון, ראש עיריית ירושלים מסביר לחדשות כיפה כי הסגר לא פותר את בעיית הנגיף: "הוא יכול לגרום למדגרה של הנגיף בשכונות הצפופות", מגן על המגזר החרדי: "תל אביבים שהולכים לפארקים או לים, זה סוג אחר של מאה שערים? ומבטיח: "יום לאחר סיום המשבר הזה, ירושלים תשגשג מיד".

האם הסגר שאנחנו רואים בבני ברק יגיע לירושלים בקרוב?

"כל האמירה הזו לגבי הסגר היא לא מובנת. מה יש לנו עד עכשיו? כל האוכלוסייה במדינת ישראל לא בסגר? אני לא מבין את המושג הזה נערכים לקראת סגר, אני חשבתי שאנחנו כבר בסגר. יש הבדל בין זה שמכריזים על סגר לבין זה שדואגים לקיים אותו. אני מזמן הייתי בעד אכיפת הסגר, כלומר שהסגר יימשך.

חשוב להדגיש, הסגר לא פותר את הבעיה. מי שחושב שהסגר פותר את הבעיה הוא טועה. יש לנו שתי מטרות רציניות. הראשונה היא לזהות את החולים ולדעת מי חולה. הרי חלק מהעליות שאנחנו רואים בזמן האחרון זה לא בגלל שפתאום יש עוד אנשים חולים, אלא בגלל שמתבצעות יותר בדיקות מההתחלה, ואז מטבע הדברים יש עלייה בתוצאות. צריך לעודד את האוכלוסייה להיבדק כדי שנדע מי חולה. המטרה השנייה היא לבודד את אותם אנשים. לדאוג לכך שהם לא ימשיכו להיות במדגרה. אם אתה אומר להורים, שיש להם משפחה ברוכת ילדים עם 7-8 ילדים, אתם חייבים להיכנס לבידוד בבית שלכם, אפשר לעשות כזה בידוד? הרי באותו רגע שאתה אומר את הדבר הזה, גרמת לכך שכל הילדים ידבקו. אנחנו כבר יודעים שכשהילדים נדבקים זה סיפור מסובך משום שהם מדביקים אחר כך הרבה יותר. צריך לבודד את החולים על ידי לקיחתם מהבית, כמובן בדיבור נעם ולשכנע אותם שהם צריכים להתפנות, להביא אותם לבית מלון ושם הם ירפאו מנגיף ולא יעבירו אותו הלאה. 

 אם רוצים לעשות כותרות עם 'סגר' זה לא מה שעושה את הפתרון, מה שיביא את הפתרון זה לבודד את החולים ואת זה בדיוק אני עושה עכשיו. אחרי שבסוף השבוע קיבלתי את רשימת החולים ממשרד הבריאות, הקמתי חמ"ל מיוחד שכולל את פיקוד העורף ואת מד"א והמנהליים הקהילתיים. נעבור טלפון, טלפון, במיוחד בשכונות הצפופות, ונדאג להעביר את החולים מהבתים לבתי מלון". 

האכיפה על הסגר לא מתבצעת, ובמקום שכן היו ניסיונות אכיפה כמו מאה שערים היתה אלימות קשה. 

"מאה שערים זה במקסימום 20 אלף איש. אנחנו מדברים בירושלים על אוכלוסייה של 930 אלף איש, שמתוכם 300 אלף חרדים. אני אומר בידיעה שרוב החרדים שומרים על ההנחיות, אז למה הוויכוח על מאה שערים? כשהולכים בתל אביב לפארקים או לים, זה סוג אחר של מאה שערים? אני בעד לאכוף, איפה צריך שתהיה אכיפה ושלא ייתנו לאנשים לצאת מהבית". 

למה האכיפה לא מתבצעת עד עכשיו? 

"זה לא פשוט לאכוף את הנושא הזה. אנחנו ברוך ה' באוכלוסייה גדולה מאוד, אבל חלק מהאכיפה מתבצעת בהסברה כבדה. גם של עיריית ירושלים וגם של משרדי הממשלה השונים. אנחנו עושים הרבה הסברה כדי שיבינו שנושא הסגר הוא מאוד חשוב. הסברה עם אכיפה תועיל לסגר, אבל תזכרו הסגר לא פותר את בעיית הנגיף, אלא יכול לגרום למדגרה של הנגיף בשכונות הצפופות. על מנת למוסס את המדגרה הזו צריך לקחת את החולים לבתי מלון ואז נוכל לראות תוצאות בעוד מספר ימים שיש התייצבות במספר החולים". 

איך העירייה נערכת לפסח בצל ההנחיות החדשות? 

"בעצב רב, כל מה שירושלים ידעה בימי הפסח והחגים, שהיא עיר פורחת ומשגשגת שעולים עליה לרגל, עיר שיש בה ברכת כהנים וכל הרחובות מלאים. לצערי הרב נגזר עלינו שהשנה זה לא יקרה. אבל אנחנו לא זמן להתלונן, אנחנו חייבים להתכונן ולהערך לכך שאת החגים הבאים אנחנו נערוך אותם כפי שירושלים ידעה. אני מבטיח שיום לאחר סיום המשבר הזה, ירושלים תשגשג מיד". 

ברכת כהנים לא תתקיים השנה?

"נכון לרגע זה, אלא אם יהיה נס מיוחד ונראה ירידה דרמטית במספר החולים, כל זמן שאנחנו מדברים על היקף כזה של חולים, ברכת כהנים ההמונים לא תתקיים". 

איך העירייה נערכת למשפחות נזקקות? 

"אנחנו עושים עבודה מעולה, חילקנו עד עכשיו עשרות אלפי מנות ברחבי ירושלים. יש לנו אלפי מתנדבים. בורכנו במתנדבים וגם בורכנו באגף רווחה מהטובים ביותר בארץ. ביחד אנחנו עושים הכל על מנת שלא תהיה משפחה אחת שזקוקה למנות לחג ולא קיבלה אותן. אנחנו עובדים מאוד קשה, 24 שעות ביממה, ביחד עם פיקוד העורף ומסייע לנו לאורך כל הדרך. עשינו פה עבודה פשוט נהדרת".