מנדלבליט מבהיר: לתושבים אין סמכות למנוע כניסת מבקרים לישובים קהילתיים

לאור מספר מקרים בהם נצרכה התערבות משטרת ישראל בסיוע למבקרים שנבלמו מלהיכנס לישובים, מודיע היועץ המשפטי לממשלה כי לישובים אין סמכות לעשות זאת "גם אם הדבר נעשה מחשש להדבקה בנגיף הקורונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/04/20 11:11 יא בניסן התשפ

מנדלבליט מבהיר: לתושבים אין סמכות למנוע כניסת מבקרים לישובים קהילתיים
מנדלבליט. אין סמכות לישובים לבלום מבקרים, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אוסר על אי הכנסה של מבקרים מבחוץ לישובים חקלאיים וקהילתיים שחוששים מחדירת נגיף קורונה. בהודעה שמשגר מנדלבליט הבוקר (א') הוא מסביר כי "ליישובים חקלאיים או קהילתיים אין סמכות למנוע כניסה אל היישוב של מי שאינם תושביו, גם אם הדבר נעשה מחשש להדבקה בנגיף הקורונה".

מנדלבליט מסביר כי דבריו נאמרים לאור מספר מקרים שהתרחשו בימים האחרונים. בהם נאסר על אנשים להיכנס לישובים מיוזמת תושבי המקום. בחלק מהמקרים, המבקרים שנבלמו בכניסה לישובים פנו למשטרת ישראל בבקשה להתערב, במה שהעלה את הנושא על שולחנו של היועמ"ש. 

"לאחר בדיקת הנושא בצורה רוחבית, לא נמצא מקור חוקי עליו ניתן לבסס את הסמכות הנתונה ליישוב - בין אם הוועד המקומי, כישות של השלטון המקומי, או האגודה השיתופית - למנוע כניסה אל היישוב בנסיבות אלו. מובן כי האמור לעיל אינו גורע מהצורך לעמוד בהוראות הדין הרלוונטיות לעת הזו, ובהן למשל האיסור להתרחק 100 מטרים מהבית, ומהסמכות לאכיפתן בידי הגורמים המוסמכים - גם בשטחי היישובים" מסר מנדלבליט.