דרעי: "שיעור ההדבקה הגבוה במגזר החרדי - בגלל חיי הקהילה הצפופים"

יו"ר הוועדה ח"כ שלח בפתח הדיון על משבר הקורונה במגזר החרדי: "בני ברק צריכה להיות פרויקט לאומי; התקשורת מתמקדת בסרבנים אך זו לא התמונה המשתקפת"; שר הפנים דרעי מזהיר: בחלק מהשכונות החרדיות בירושלים אחוז הנדבקים גבוה אף יותר מבני ברק 

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/04/20 10:19 יא בניסן התשפ

דרעי: "שיעור ההדבקה הגבוה במגזר החרדי - בגלל חיי הקהילה הצפופים"
אריה דרעי, צילום: פלאש 90

ועדת הקורונה התכנסה היום (א') לדון בנושא התפשטות נגיף הקורונה במגזר החרדי, בדיון השתתף שר הפנים אריה דרעי וענה לשאלות חברי הכנסת. יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח (יש עתיד תל"ם): "הנושא של הדיון היום מסתמן כאחד המרכזיים של הוועדה. כמות התושב לנפש בבני ברק גדולה באופן יחסי לכל הישובים בארץ. הייתי בחמ"ל שהוקם בתוך עיריית בני ברק ביום שישי. יש התמקדות מסוימת של התקשורת בסרבנים, אך זו לא התמונה המשתקפת. בני ברק היא מקרה ייחודי בתוך מדינת ישראל. היחס בין גודל האיום שנפל עליה לבין היכולות שלה הוא בלתי סביר. "

לדבריו, "בני ברק צריכה להיות פרויקט לאומי. לתושבי בני ברק עוצמת המשבר ברורה, והם מאוד רוצים שהוא יטופל ולעשות את חלקם כדי שיטופל, אלא שהמערכות הקיימות לא מספיקות.
המערכת מסמנת את היום שאחרי הפסח כתאריך לקבלת החלטות משמעותיות. חברי הוועדה הקבועים יקבלו טיוטה של סיכום הדברים עד כה במטרה להניח עוד לפני החג מסמך מסכם שישמש את מקבלי ההחלטות". 


שר הפנים אריה דרעי אמר: "לפני כמה ימים התבקשתי על ידי ראש הממשלה והמל"ל לקחת באופן אישי את הסיוע למגזר החרדי והערבי. פורים הוא כנראה אחת הסיבות המרכזיות להדבקה והבעיה העיקרית ביישובים החרדים – לא עשו מספיק בדיקות. ברגע שהידקנו את החגורה וביטלנו את ההתכנסויות, יש משמעת טוטאלית מוחלטת מצד הרבנים ומצד הציבור. בכל עיר עם סיכון מוצמד היום איש צבא בכיר לשעבר שאחראי על ניהול העניין מול המדינה".

דרעי הדגיש כי "עיקר המאמץ של הממשלה בעניין הוא איך עוזרים לאוכלוסייה המבוגרת שלא לעזוב את הבית בכלל. הרופאה המחוזית אמרה לי שהבעיה המרכזית של בני ברק היום היא שהמשפחות של החולים חייבות לצאת לקנות לצאת אוכל ואז נוצרות עוד הדבקות. ביוזמה של הרמטכ"ל אביב כוכבי, נקבע שיינתן סיוע אזרחי בכל מה שיידרש תחת ההנחיות של רוני נומה שאף עדכן אותי שיוציאו הנחיה לספקים כדי שיוכלו להיכנס. לא יעלה על הדעת שנשאיר אנשים עם ילדים שאין להם מה לאכול בגלל הקורונה."

ביחס להוצאת החולים מבני ברק למקומות שונים, הוסיף דרעי, "לצערי היה טירוף מבחינה בירוקרטית, עיכבו אותנו לפני שהעבירו לנו את השמות של האנשים המבודדים. שנית הסתבר שכל חולה צריך אישור של הקופה שלו וכו'. בירושלים – אין חולים קשים במגזר הערבי ובמזרח ירושלים. רוב החולים בירושלים, הם בשכונות החרדיות. בחלק מהשכונות בהם יש ריכוזי חולים, האחוז הנדבק הוא גבוהה אפילו ביחס לבני ברק".

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הוסיף: "יש לחייב את רשתות המזון הגדולות לעשות משלוחים ולחייבן לתת עדיפות לחולים ולמבודדים".

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) שאלה: "האם הטכנולוגיה של השב"כ לאיתור חולים פוטנציאלים וחקירה אפידמיולוגית דרך איכון סלולרי מתאפשרת גם עבור חולים במגזר החרדי עם טלפונים כשרים?" השר דרעי השיב כי הוא עצמו מחזיק בטלפון כשר ואינו יודע אם זה מתאפשר

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד-תל"ם) שאל גם הוא: "מדוע לא מעבירים את הכל לאחריות הצבא שבנוי בצורה מסודרת לטפל בעניינים האלה?" השר דרעי השיב: "אנחנו לא רוצים לעבור למשטר צבאי. אולי ארגונית זה יהיה טוב, אבל מי שמכיר את הניואנסים של השטח, של העיר יודע שאי אפשר להתנהל ככה".

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) התייחסה לביקורות על המגזר החרדי: "שמענו מקופות חולים מכבי ומאוחדת שאנשים לא באים מספיק להיבדק כי חוששים להיבדק לפני סדר הפסח". עוד ביקשה להתייחס לתקיפה של אנשי מד"א בירושלים. השר דרעי השיב: "לגבי מאה שערים, זאת קבוצה קטנה של אנשים שהמשטרה צריכה לטפל בה. לגבי הבדיקות, אנחנו עושים מאמץ הסברה מול הרבנים כדי שהמסר יעבור על כמה זה חשוב וחובה".