רבנים יוצאי מרוקו נגד פסק ה"זום" בליל הסדר "רק באישור רופא כשיש פיקוח נפש"

על רקע פסק ההלכה שניתן לפני מספר ימים ע"ע מספר רבנים יוצאי מרוקו, המתיר להשתמש באפליקציית "זום" בליל הסדר למבוגרים הנמצאים לבד. יוצא פסק הלכה חדש, האוסר זאת, "אלא אם יש היתר מפורש מרופא מצד פיקוח נפש"

חדשות כיפה גלעד ארליך, חדשות כיפה 03/04/20 08:29 ט בניסן התשפ

רבנים יוצאי מרוקו נגד פסק ה"זום" בליל הסדר "רק באישור רופא כשיש פיקוח נפש"
ארכיון, צילום: shutterstock

לפני מספר ימים ניתן פסק הלכה, המתיר להשתמש בזום בחג הפסח, לצורך עריכת ליל הסדר עם אנשים מבוגרים שנשאר לבד, על מנת שמצבם הנפשי לא יתדרדר, ועורר סערה במגזר הדתי.

הפסק שעורר סערה: רבני ערים: בתנאים מסויימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM

ביום רביעי השבוע, פורסם פסק הלכה נוסף, על ידי רבנים יוצאי מרוקו, אשר קובע כי "כל מי שאינו בכלל היתר של רופא מצד פיקוח נפש, אסור בשימוש בחג על ידי הזום". כך על פי הפרשן יאיר אטינגר.

הרבנים מוסיפים, כי "ברור לכל כי החובה לציית להוראות משרד הבריאות הוא בכלל פיקוח נפש, מכלל זה נגזר החיוב לעריכת סדר באופן נפרד, וחובה על כל משפחה לערוך את הסדר בחוג מצומצם לפי הוראות משרד הבריאות".

כמו כן כתבו: "ובענין הזקנים והערירים המצויים לבדם בביתם, ללא ספק אם יקבלו היתר מרופא מצד סכנת פיקוח נפש או ספק סכנה, יהיה מותר להם להשתמש בזום. אולם כל זמן שאין היתר מפורש מרופא לפי כל עניין לגופו להתיר, הרי זה בכלל איסור ואין להתיר בדבר".

עוד הדגישו הרבנים כי "היתר חילול שבת ויום טוב במקרה של פיקוח נפש מותר מן התורה ואינו נתון כלל ועיקר לפי מנהג או לפי איזה חכמים מבני עדה מסויימת. וכיוצא בזה כל שאין בדבר סכנת נפשות או ספק סכנת נפשות,  הדבר אסור אליבא דכולי עלמא ואינו קשור לעדה או למנהג"