סגור

רבנים יוצאי מרוקו נגד פסק ה"זום" בליל הסדר "רק באישור רופא כשיש פיקוח נפש"

על רקע פסק ההלכה שניתן לפני מספר ימים ע"ע מספר רבנים יוצאי מרוקו, המתיר להשתמש באפליקציית "זום" בליל הסדר למבוגרים הנמצאים לבד. יוצא פסק הלכה חדש, האוסר זאת, "אלא אם יש היתר מפורש מרופא מצד פיקוח נפש"

גלעד ארליך, חדשות כיפה
ט בניסן התשפ
,
03 באפריל, 2020 8:29
ארכיון

ארכיוןצילום: shutterstock

לפני מספר ימים ניתן פסק הלכה, המתיר להשתמש בזום בחג הפסח, לצורך עריכת ליל הסדר עם אנשים מבוגרים שנשאר לבד, על מנת שמצבם הנפשי לא יתדרדר, ועורר סערה במגזר הדתי.

הפסק שעורר סערה: רבני ערים: בתנאים מסויימים ניתן להעביר את ליל הסדר בתוכנת ZOOM

ביום רביעי השבוע, פורסם פסק הלכה נוסף, על ידי רבנים יוצאי מרוקו, אשר קובע כי "כל מי שאינו בכלל היתר של רופא מצד פיקוח נפש, אסור בשימוש בחג על ידי הזום". כך על פי הפרשן יאיר אטינגר.

הרבנים מוסיפים, כי "ברור לכל כי החובה לציית להוראות משרד הבריאות הוא בכלל פיקוח נפש, מכלל זה נגזר החיוב לעריכת סדר באופן נפרד, וחובה על כל משפחה לערוך את הסדר בחוג מצומצם לפי הוראות משרד הבריאות".

כמו כן כתבו: "ובענין הזקנים והערירים המצויים לבדם בביתם, ללא ספק אם יקבלו היתר מרופא מצד סכנת פיקוח נפש או ספק סכנה, יהיה מותר להם להשתמש בזום. אולם כל זמן שאין היתר מפורש מרופא לפי כל עניין לגופו להתיר, הרי זה בכלל איסור ואין להתיר בדבר".

עוד הדגישו הרבנים כי "היתר חילול שבת ויום טוב במקרה של פיקוח נפש מותר מן התורה ואינו נתון כלל ועיקר לפי מנהג או לפי איזה חכמים מבני עדה מסויימת. וכיוצא בזה כל שאין בדבר סכנת נפשות או ספק סכנת נפשות,  הדבר אסור אליבא דכולי עלמא ואינו קשור לעדה או למנהג"

 

 

 

03.04.2020

1. בדיחה (ש)

בשימוש בזום שהודלק מבעוד יום קשה לראות מה האיסור אפילו בשבת. קל וחומר ביום טוב. גם הפסק הזה הוא הרבה מלל שאין בו כלום.

דווח על תגובה לא ראויה
03.04.2020

2. לכבוד הגאון הגדול, המבין העמוק טוחן ההרים ויודע דברים לאשורן יותר מכל הזקנים שבדור מגיב 1... (אתה אולי מבין גדול בהלכה - ואינך - אבל דרך ארץ גם אין לך)

יש כמה רמות באסיסורי שבת, ויד דברים שהם מעבר לל"ט. מעבר לכך, כמי שמתעסק בזום באופן יחסית קבוע כבר שנים, קשה לראות איך דבר כזה מתנהל בלי להסתבך. לפי הגישה שלך, מותר יהיה לראות טלוויזיה דלוקה מבעוד יום, ומשום מה כולם, ללא יוצא מן הכלל אוסרים זאת.

מתגובתך ניכר שלא טרחת כלל לקרוא או להתייחס ברצינות לטענות נגד הפסק.
אני בהתחלה התלהבתי מהפסק אבל אז כשראיתי את החורים שבו, הבנתי שהוא בעייתי מאד.
מוזר שלמעט פוסק אחד, כולם יצאו נגד הפסק (כולל רבני מרוקו, מסתבר) ואפילו החותמים (כולל הפוסק שחתם) משכו חתימתם לאחר שהתבררו להם כמה דברים (כמו הפער בין מה שפורסם לבין מה שפסקו).
אבל אתה מבין יותר מכולם...

דווח על תגובה לא ראויה
03.04.2020

3. למגיב מספר 2 (ש')

לכבוד הרה"ג מעוז ומגדול רשכבה"ג שרשתו פרוסה גם בארץ הקודש מגיב מספר שתיים. הנה הלום ראיתי דבריו היקרים והנחמדים מפז וכמו שאמרו רז"ל אשרינו אם יש בדור הזה שיודע להוכיח. וכבר מזדרז אני להשיב על דבריו של מר. הנה הביא מר ראיה חשובה מעניין טלוויזי"ה בשבת. ונבוא לעיין בדבר. אכן ודאי שלא עולה בדעתנו לראות טלוויזיה בשבת ואף שדלוקה מבעוד יום. והכוונה כאן כמובן לא בטלוויזי"ה בשידור ישיר שיש בה הנאה מחילול שבת של יהודי, אלא אף באופן שמשאיר שעון שבת ורואה דרך משל סרט בדיווי"די. וכל כך למה, משום אווירת שבת ומשום עובדין דחול ומשום מראית העין ועוד סיבות רבות וטובות. ואולם וכאן יש לדקדק. אם יתעורר צורך של ממש ואף אם צורך זה רחוק מרחק רב מעניין שיש בו אף ספק ספיקא של פיקוח נפש ודאי שנתיר את הדבר בלא כל פקפוק. וכל כך משום שאין כאן איסור של ממש, והסיבות שמנינו בטלות מפני אותו צורך גדול. ועתה לנידון דידן והוא עניין דמתקרי זו"ם בלע"ז והפסק המדובר של הרב אברז'ל ראב"ד . אכן שאלה גדולה האם יש אפשרות לערוך סדר בזו"ם. האם הדבר יפתור את בעיית הבדידות של אותם זקנים. וודאי שיש לעשות מנוי בזו"ם כך שלא יכבה והחכם עיניו בראשו ויבדוק את המערכת כמה ימים מראש. ואולי בסוף יחליט שלא כדאי הדבר ויוצא שכרו בהפסדו. כולי האי ואולי. ואולם השאלה שלפנינו ושלה נזקקו הני רבנן סבי ורברבאי היא האם יש בדבר איסור. ורק לשאלה זו כתבתי את הנלע"ד. והנה ראיתי אתמול טענות של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו שליט"א וכך כתב הרה"ג באתר דמתקרי ויינעט וז"ל הייתי מאוד שמח אם היתה אפשרות לעשות את זה, אבל זה פשוט לא רציני. נסמכו על פסק הלכה של יהודי גדול, הרב שלום משאש, שהיה הרב של מרוקו ולאחר מכן הרב של ירושלים. אבל הוא דיבר על חשמל והתנהלות שהייתה לפני 70 שנה. החשמל של היום זה אותו חשמל? האם אני יכול להשוות את נורת הלהט שהייתה אז ללדים של היום עכ"ל. ובאמת גם אני הקטן שואל האם אפשר להשוות את נורת הלהט לנורת הלד. הרי להדליק נורת להט בשבת קרוב לאיסור דאורייתא וקרוב לומר שהוא אף איסור דאורייתא ממש ואילו להדליק נורת לד איסורו מפוקפק ולא ברור וודאי שלא עלה בדעתנו להתיר להדליק נורת לד בשבת אבל האם יש מקום להשוואה. והאם זה טיעון רציני. ואחתום בברכת פסח כשר ושמח למר ולב"ב. ואין לי ספק שנזכה בימים הקרובים לפלפל הרבה בהלכה לשמחת לבנו עכשיו ששמענו שגדולי הדור יושבים לצלול במים עמוקים ולהכריע בהלכה חמורה האם ניתן לבער את החמץ בערב הפסח בלא שריפה. ואשמח מאוד אם ישלח מר בצד דברי תוכחתו הנפלאים גם טיעון אחד של ממש בהלכות שבת לעניין הזו"ם. ושלום שלום למר ולביתו. והנלע"ד אמרתי אני ש' הקטן תולעת ולא איש.

דווח על תגובה לא ראויה
05.04.2020

4. מוליד. וכן חו"מ כ"ה ב הגה. וד"ל. ומשלי ט ח, כו ד. (ל-3.)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

קורונה צילום: shutterstock

"שוקלים הגבלות נוספות כדי להילחם בתחלואה"

קרא עוד