שומרים על בטיחות המטופל גם בזמן קורונה

הנחיות משרד הבריאות שהביאו להגבלות תקדימיות על ביקור קבוצות בסיכון וילדים המתגוררים במעונות, הביאו את עמותת "אופק חזרה לחיים" לצאת בקמפיין המתנגד להגבלות ומסביר איך ניתן לשמור על בריאות המטופלים בעת מורכבת זו

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/04/20 19:39 ז בניסן התשפ

שומרים על בטיחות המטופל גם בזמן קורונה
דנה טל, מנהלת העמותה, צילום: ללא

משבר הקורונה שינה את חיינו בחודש האחרון ויצר תקדימים שלא נראו קודם לכן במדינת ישראל בעיקר בקרב אוכלוסיות בסיכון. הגבלת ועד איסור ביקורים בבתי חולים, חוק הגבלות על יציאות וביקורים של דיירים המתגוררים במעונות ועוד. אמש פרסמה עמותת "אופק חזרה לחיים" התנגדות לחוק ההגבלות ויצא בקמפיין וויראלי בהשתתפות נפגעי מערכת הבריאות שהפכו למתנדבים בעמותה ובמסגרתו מופץ לציבור מדריך לבטיחות המטופל ומניעת טעויות רפואיות בתקופת העומס על בתי החולים בקריאה למטופלים ובני משפחותיהם: יו"ר העמותה, עמיעד טאוב "במיוחד עכשיו, בזמן העומס על בתי החולים וצוותים הרפואיים שומרים על בטיחות המטופל".

עומדים על הזכויות גם בתקופת הקורונה

עומדים על הזכויות גם בתקופת הקורונהצילום: ללא

פרסום "תזכיר חוק הגבלות על יציאות וביקורים של דיירים המתגוררים במעונות ושל קטינים המתגוררים מחוץ לבית הוריהם בשל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה", הנותן סמכויות לשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לאסור ביקורים במעונות קטינים הדאיג מאוד את ארגון "אופק- חזרה לחיים", שמיהרו להגיש התנגדות בטענה שמצב זה מהווה סכנת חיים לילדים.

בעמותה הוסיפו כי  החוק זה שולל זכויות יסוד של אנשים ומפלה באופן ברור אנשים עם מוגבלויות, זקנים וילדים במסגרות חוץ ביתיות.

הארגון העוסק בשיפור מערכות הבריאות והרווחה, בליווי משפחות עם צרכים מיוחדים ובמניעת טעויות רפואיות ורשלנות רפואית במערכת הבריאות פרסם השבוע מדריך לבטיחות המטופל ומניעת טעויות רפואיות בתקופת העומס על בתי החולים וכן קמפיין באמצעי הניו מדיה למניעת טעויות רפואיות ורשלנות רפואית בתקופה הנוכחית בה העומס על בתי החולים והצוותים הרפואיים גבוה במיוחד. הקמפיין כולל סרטונים של נפגעי רשלנות רפואית שהפכו למתנדבים בעמותה ומעניקים מניסיונם למטופלים בארץ. כמו כן מפעיל הארגון את פרוייקט ''שותפים לחיים'' בשיתוף המערך לבטיחות הטיפול במשרד הבריאות במסגרתו מועברות לצוותים רפואיים בכל בתי החולים ברחבי הארץ סדנאות גילוי נאות ומניעת טעויות רפואיות בהובלתו של פרופסור מאיר ברזיס.

מדברים עם הרופאים מרחוק

מדברים עם הרופאים מרחוקצילום: ללא

המצב עם המאושפזים בבתי החולים שונה מעט. על פי הנחיות משרד הבריאות, יש להימנע מביקור מאושפזים בבית החולים. במידה ויש צורך במלווה יש להסתפק במלווה אחד. העמותה קוראת למטופלים לא לוותר על הזכות ולהגיע עם מלווה לכל טיפול רפואי בבתי החולים.

נושא נוסף וחשוב מקודם ע"י העמותה בימים אלה הוא פרויקט ליווי משפחות בבידוד במסגרתו ניתן ליווי מרחוק למשפחות החוות משבר רפואי ויוצא בזה משפחות עם צרכים מיוחדים. מפגשים קבוצתיים ואישים עם אנשי מקצוע מתחומים שונים כגון: פסיכולוג חינוכי, מנתח התנהגות, יועץ כלכלי, מומחה מיצוי זכויות ועוד. במטרה לעזור לתת להם כלים פרקטים להתנהלות אישית, זוגית ומשפחתית לאור המשבר.

עמיעד טאוב יו"ר ארגון אופק- חזרה לחיים מסביר "העומס על בתי החולים והצוותים הרפואיים מגדיל את הסכנה לציבור החולים במערכות הבריאות והרווחה הסובלות מהזנחה וממחסור בכוח אדם גם בתקופות שבשגרה דבר המוביל לפגיעה בחיי אדם. הקפדה על זכויות המטופלים והפצת המידע והידע הינה הכרחית לשמירה על בריאות המטופלים במיוחד בעת הזאת". 

דנה טל, מנהלת הארגון: " ארגון אופק הינו היחיד במדינת ישראל שפועל לצמצום מקרים של רשלנות רפואית, לקידום בטיחות המטופל, למניעת הדרה חברתית של המשפחות המתמודדות עם משברים רפואיים וליווי משפחות אחרי משבר רפואי. משבר הקורונה הדגיש את המשמעות שלשמה הוקמה העמותה ואנו נמשיך לפקח על פעילות מערכות הבריאות והרווחה, להיאבק למניעת טעויות רפואיות ולפעול למען המשפחות הזקוקות לנו".