הועדה המסדרת: עמיר פרץ ימונה ליו"ר הכנסת הזמני

יו"ר הועדה ניסנקורן החליט לאמץ את חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת ולחכות עם מינוי יו"ר הכנסת החדש. במקביל בכחול לבן מקווים כי שופטי בג"ץ יורו על כינוס המליאה שלא על פי התקנון

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/03/20 19:00 כט באדר התשפ

הועדה המסדרת: עמיר פרץ ימונה ליו"ר הכנסת הזמני
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן) התכנסה אחר הצהריים (ד') על-מנת לנסות למצוא פתרון לפלונטר הפרלמנטרי בעקבות התפטרות יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הבוקר. זאת מתוך כוונה לקיים ישיבה של הכנסת לבחירת יו"ר חדש בהקדם האפשרי. לאחר דיונים ארוכים ולאור חוות דעתו של יועמ"ש הכנסת איל ינון הוחלט לעבוד לפי הפרוטוקול הממנה באופן אוטומטית את חבר הכנסת הותיק ביותר לתפקיד, הלא הוא יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ. 

פרץ ייכנס לתפקידו ביום שישי השעה 11:00. בכחול לבן סיכמו עם פרץ כי הוא יביא את החלפת היו"ר להצבעה בצליאה בהקדם האפשרי. יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ ניסנקורן, פתח ואמר: "אנחנו ניצבים לפני תקדים חמור במדינת ישראל. יו"ר הכנסת מפר ברגל גסה את החלטת בית המשפט העליון, אירוע שפוגע, פגיעה קשה, בדמוקרטיה הישראלית. יו"ר בית המחוקקים שבסיטואציות מסוימות ממלא את מקומו של נשיא המדינה מפר את החלטת בית המשפט. הגענו לשיא שחבל שאנחנו חווים והכל כשאנחנו מתמודדים עם משבר הקורונה".

חברי הוועדה שנכחו קראו ליועץ המשפטי לכנסת, לאפשר להם להפעיל את סעיף 141 לתקנון הכנסת, המקנה לוועדת הכנסת, כעת הוועדה המסדרת, להכריע בסוגיות שאין להן פתרון מפורש בתקנון עצמו, אך עו"ד איל ינון, המליץ לוועדה "להמתין להחלטת בית המשפט העליון שדן ברגעים אלו ממש בעתירות של הסיעות וגופים חיצוניים בנושא. במצב המשפטי הקיים, ללא סעדים של בית המשפט, כגון צווים, אין דרך לעקוף את סמכותו של יו"ר הכנסת המכהן, שהתפטרותו תיכנס לתוקף רק 48 שעות מרגע הודעת ההתפטרות".


להורדת הקובץ

במקביל, בכחול לבן עוד מקווים כי שופטי בית המשפט יורו על קיצור תהליכים ויתנו אישור לכינוס המליאה שלא על פי התקנון. יועמ"ש הממשלה, אביחי מנדלבליט הסביר בחוות דעתו כי אין צורך להמתין 48 שעות, כנדרש בתקנון, מהתפטרות היו"ר היוצא ואפשר לאשר את ח"כ הותיק ביותר לכנס את המליאה כבר היום.